• Sjödin85

Är man familj om man inte har barn?

Omröstning önskad av Nette

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är man familj om man inte har barn?
  • Maria70

snartfaster: Roligt att du förstår hur jag menar!

• Man80

Maria; varför kan inte den homosexuella kvinnan säga att hon och hennes partner ska åka till landet?

Och varför kan man inte säga att man firar jul med sina kompis och dennes familj?

Med din familjedefination är det verkligen död åt familjen eftersom alla som umgås med varanda tydligen tillhör en familj.

• snartfaster

Man80: tror att du missar Maria70's poäng: att man själv ska få definera sin familj utfrån sin egen känsla. alla man umgås med behöver inte tillhöra ens familj, själv har jag massor av vänner med abrn och allt möjliigt som inte är min familj, de är mina vänner, men min sambo är min familj. Tycker inte detta sätt att definera familjen gör att familjen som begrepp dör, jag tycker att den gör familjen som begrepp mera levande.

• Maria70

Man80: Då har du inte läst mina inlägg om du tycker jag tar död på familjen. Jag menar bara att i vårt moderna samhälle KAN familjen se annorlunda ut än kärnfamiljen. Jag tror att ALLA har behov av en familj och i den ingår inte kreti och pleti, utan folk som man har NÄRA. Har man ingen kärnfamilj tror jag att man knyter mycket nära band till andra människor i omgivningen på ett sätt som man inte har behov av om man lever i en kärnfamilj. De flesta människor, även om de saknar traditionell familj, försöker få sin grupp (familj) som de tillhör och som de kan räkna med. Och då menar jag inte att man knyter såna band till alla i sin omgivning, men kanske till en, två eller tre personer som fungerar som ens familj.

Och JA, jag tror att det är en viktig identitetsfråga att kunna prata om sin familj i olika sammanhang, tex på jobbet. Det är fortfarande en social norm att tillhöra en familj och för många är det nog skönt att slippa känna sig utanför och kunna prata om sin familj, trots att den inte ser ut som kärnfamiljen!

• Man80

en familj är förälder och barn, punkt slut. Inte nödvändigtvis två föräldrar som lever ihop men alltid med barn.

Förstår inte alls meningen med att kunna prata om sin "familj" bara för att andra har en familj och därmed göra sig själv mindre utanför. Det är väl inte definationen som gör om man känner sig utanför familjesnacket eller inte utan frågorna som rör familjer såsom blöjbyten, VAB, kombi eller inte osv...

• snartfaster

Man80: en familj är en definitionsfråga som bör tas av de som ingår i familjen, inget föräldrar med barn har ensamrätt på. Punkt slut. Inte nödvändigtvis två föräldrar som lever ihop och absolut inte alltid med barn.

• Maria70

Man80: Det handlar om att i vårt samhälle är en lyckad människa någon som har ett jobb och lever i en familj. Lever du inte upp till de kraven, så är du, i mångas ögon, en misslyckad människa. Det är det jag menar när jag skriver att det är en social norm. Det är alltså något som går utöver att inte kunna delta i samtal om blöjbyten, det handlar om att känna sig som en fullvärdig människa.

Eftersom människor, framför allt i storstäder, allt oftare väljer alternativa sätt att leva sina liv, så tycker jag att begrepp som tex familj också måste utvecklas. Och jag tycker att snartfaster satte huvudet på spiken: man borde få definiera sin egen familj utifrån sin egen känsla.
    Och jag håller med snartfaster om att begreppet familj blir mer levande med den definitionen. Kan ju säga att begreppet familj för inte så länge sen var mycket vidare än det begrepp som många har nu. Då innefattade familjen mormor, morfar, mostrar, fastrar osv. Så jag tycker inte, men den historiska tillbakablicken, att det är så konstigt om begreppet familj fortsätter att utvecklas nu när vi lever i ett samhälle där heterosexuella ingår partnerskap, allt fler lever som singlar, ensamstående adopterar osv.

• Maria70

Homosexuella ingår partnerskap, ska det vara...

• Man80

Så ni, maria70 samt snartfaster, anser att en singel kan kalla sig själv för familj? Eller att ett fotbollslag på elva grabbar som träffas tre gånger i veckan för att lira boll kan kalla sig för familj? Att man på en arbetsplats är en familj i och med att man spenderar mer tid med sina arbetskamrater än med sin familj (familj enligt min defination...)?

Död åt familjen...

• Maria70

Man80: Raljerar du för att du inte har läst? Eller gör du det för att du inte kan komma med bättre argument? Eller förstår du inte innebörden i det vi skriver?

Enligt den definition jag har skrivit i bla inlägg 144, så menar jag att man KAN ha mycket starka band med någon/några och se dem som sin familj trots att det inte är en traditionell kärnfamilj. Detta innefattar inte alla man känner eller stöter på självklart.

Men du får gärna för min skull ha kvar din snäva, och i mina ögon omoderna, definition av familj. Jag försöker bara slå ett slag för mångfalden och för alla människor som inte lever i kärnfamiljen men trots det anser sig ha en familj att leva i.

Svar på tråden Är man familj om man inte har barn?