Är man familj om man inte har barn?
Omröstning önskad av Nette
Omröstning önskad av Nette
Såg när jag ögnade igenom tråden att någon sade något om den filosofiska familjen...
Jag och mina vänner brukade istället för att säga kompisgäng säga "en andra familj". För jag har alltid haft bättre och närmare relation med mina vänner än med den "biologiska" familjen (mamma, pappa,syskon).
Men nu har jag ju en till familj i form av pojkvän, barn, bonus och hund...
Jag ser på det som att jag är medlem i många olika familjer samtidigt.
Satt och pratade med min bonus angående familj då han har dubbel uppsättning av nästan allting i släktingväg. Han undrade vad hans mamma blev åt sitt syskom på hans pappas sida. Ingenting svarade jag, hon blir mest bara en trevlig extratant.
Att förklara för en 7-åring att någon som är en viktig del i hans familj inte är en viktig del i hans syskons familj kändes jättekonstigt.
Men om man bortser från mamma-pappa-barn-familjen då... Min bästa vän är som min syster och vi har gått igenom mer tillsammans än många riktiga syskon någonsin kommer göra. Likadant så har min mamma funkat som en "extramamma" åt henne...
Har jag inte rätt att säga att hon är en del av min familj då?
Familjer kan se ut på många sätt,självklart kan man vara en familj utan barn..
Ja, klart man kan vara familj utan barn :)
Ja, visst är man en familj även om man inte har barn.
Japp visst kan man räknas som familj även om det inte finns barn med i bilden.
FÖRTYDLIGAR igen! detta har ingenting med kärnfamiljen att göra!! omröstingen handlar INTE om mamma, pappa, bror osv. UTAN man och kvinna med eller utan barn!!!!!!!
I ordboken står: -familj är när två gifter sig och skaffar barn!
Jaja, prettosvenskar som ska sätta labels på allt...