• Sjödin85

Är man familj om man inte har barn?

Omröstning önskad av Nette

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är man familj om man inte har barn?
  • bigmacoco

Och det är för mig s**t samma om Pelle, Anna och Lisa är barn eller vuxna!!

• Caylinn83

Jag, sambon & vår hund är en familj

• erika86

Kanelflicka: Precis... Och om ena föräldern dör? Visst då har man barn, men är bara två... Hur blir det då?

Nej, för mig innebär familj också den som står en närmast, om man har barn spelar ingen roll.

• JohannaJ
    Kanelflicka skrev 2007-04-17 09:19:02 följande:
    jag tycker att min fråga är relevant för den här omröstningen. Om familjen definieras utifrån barnens existens, då borde något ändras när familjen förlorar barnet, eller?
    Min familj består av två vuxna och två barn, tyvärr finns bara ett i livet. Även om jag inte hade haft levande barn så hade vi varit en familj.
  • Lillstrumpa82

När vi fick barn började jag se oss som en familj, det var först då det kändes så. Men självklart behövs det inte ett barn för att vara en familj, när man känner sig som en familj så är man en familj!

• adrenalin

nej, jag kallade inte min sam bo för familjen förut. Men nu är min familj min familj! Katten å hela paketet

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • brokig

Ur NE:
    "Familjen är i de flesta kulturer basen för den samhälleliga organisationen. Den är grundad på en kombination av äktenskap och blodsförvantskap mellan familjemedlemmarna. Grundläggande vid bildandet av nya familjer är det generella förbudet mot incest: barnen i ett äktenskap tvingas söka sina partner ur andra familjer. Genom detta får äktenskap och familjebildning i många traditionella samhällen en funktion som förmedlare av allianser mellan obesläktade grupper. Familjer bör åtskiljas från hushåll, eftersom de senare grundas på en gemensam lokalitet, medan familjen är baserad på släktskap."

Jag anser att man blir en familj när man hittat en partner som man känner sig närmre än sin tidigare familj (blodsförvantskapet eller äktenskapet ovan). Tänk er de som intervjuas i tidningar och får en liten faktaruta. Ordet Familj följt av kolon förekommer alltid. Det spontana svaret är väl rimligen de man mentalt anser vara ens familj: mamma, katten, pojkvännen etc?

Jag anser att min familj är min pojkvän. Om vi är särbor (veckopendling), sambor, gifta etc känns irrelevant för familjeskapet (de är konstant) så länge vi har samma relation till varandra.

Sen kan man ju spekulera om man då är en familj om man lever ihop som gifta med barn men inte längre älskar varandra. är man då bara ett hushåll eller är man en familj genom äktenskapet trots avsaknaden av kärlek mellan de vuxna?

• Kanelflicka

JohannaJ, exakt! Visst är ni en familj! Jag har så svårt att förstå varför man inte skulle vara det.

Jag hellre definierar en familj utifrån kärleken än antalet medlemmar

• Kodjuret

När jag var ledsen för att jag aldrig blir gravid och att jag ville ha en egen familj sa min sambo till mig att vi är ju en liten familj du, jag och Valkyria ( Marsvinet)

• adrenalin

man väljer ju själv vad man kallar failj tycker jag, en del kallar vänner familj eftersom de känns som en familj. det är ju inget att tjaffsa om

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
Svar på tråden Är man familj om man inte har barn?