Är man familj om man inte har barn?
Omröstning önskad av Nette
Omröstning önskad av Nette
Ordet familj har ju stark känslomässig laddning. Om man lever tillsammans med den man älskar och anser att man är en familj så är man väl det, oavsett andras definitioner.
"Hushåll" är ju ett synnerligen trist statisktiska-centralbyrån-ord! Jag tycker absolut det är negativt att omvärlden anser att man inte är en familj om man själv(a) betraktar sig som en.
Lilla Skruttans mamma skrev 2007-04-21 18:49:22 följande:
Ni som inte tycker att man är en familj om man inte har barn: Om två män bor ihop eller två kvinnor lever ihop i ett förhållande, vad är då de? Det är ju självklart att dom är en familj!
Så vi som är barnlösa men kämpat i många år får inte kalla oss familj?
Tack för den sparken i magen!
Klart som sjutton vi är FAMILJ!
Jag röstade nej!
En familj består av flera personer! Man kan ju inte säga familj om ens partner.
Sen verkar det ju vara så att folk säger så ändå fast man inte har barn.
Men som fyrbarnsmor säger att det står ju t.o.m i uppslagsverket vad en familj består av så är ju svaret nej på frågan.
Sedan är det ju som med allt, alla gör som dom vill och kallar och säger saker som inte är rätt oxå!
FiaFlopp
Varför är det en spark i magen att ett barnlöst par inte är en familj? Familj är man ju inte förrän man har barn.....Sedan är det ju jätte synd och jobbigt för barnlösa par att inte kunna få barn men varför är det så viktigt att kalla sig familj?
Det är man väl ändå visst om än en liten!
Självklart är det en spark!
För min del är det viktigt att kalla min sambo för min familj därför att han är det. Vi lever tillsammans, det är vi som försörjer varandra och våra husdjur, vi har ett liv tillsammans. Skulle för mig kännas jätteskumt att då inte räkna in honom i min familj. eller ska jag säga till min sambo: "min mamma och bror är min familj, jag vet att jag bara har möjlighet att träffa dem några gånger om året, dig jag som träffar varje dag, som jag har varit tillsammans i över sju år, som jag ska gifta mig med och bor ihop med sen 4,5 år tillbaka,du tillhör inte min familj,du kan aldrig bli min familj, hur mycket du än vill, för vi har inga barn,och dör mina föräldrar och mina syskon och dina föräldrar och dina syskon, då har vi inga familjer, och kommer aldrig någonsin att vara någon familj, på min begravning kommer inte min familj att närvara om de dör för mig, för du kan inte räknas till min familj, men det känns schysst att tillhöra samma hushåll som dig"
tycker familj är vuxna och barn. Är det bara två vuxna föredrar jag att kalla det par. Det är väl vad det heter??