• Sjödin85

Är man familj om man inte har barn?

Omröstning önskad av Nette

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är man familj om man inte har barn?
  • Man80

snartfaster; din kille kan tillhöra din familj men ni två utgör inte en familj. Det är bandet förälder och barn med tillhörande nätverk som bildar en familj.

• Mia83

Att många anser att ett par inte är en familj betyder inte att de anser de fel om paret själva kallar sig familj.
    Alla tycker vi olika, och tolkar saker olika. Varför inte bara lämna det där?

• wellpapp

jag och min sambo var sambos till att börja med... men nu, när vi båda planerar en framtid tillsammans, att det är VI, då tycker jag att vi känns som en familj...

våran katt är vår lilla bebis

• Eisa

Jag, sambon och hunden känner oss som en liten familj, men nej, jag tycker inte att man blir en äkta familj förrän man fått barn.

• Man80

Rent spontant är det nedvärderande av barn att kalla sina husdjur för barn och säga att man blir föräldrar för att man köper sig en katt eller hund. Men det är ganska OT...

• snartfaster

man80: vi två bildar visst en familj. En barnfri familj.

• ModerBlå

ludenben

Håller med dig. Förstår inte varför det är så viktigt att kalla sig familj när man bara är ett par!!!!!! Min sambo eller om de är gifta man/fru är väl minst lika mycket värde i som en familj där man är fler personer.

Låter väldigt konstigt att säga tex: Min familj och jag ska på semester när man är ett par utan barn. Då säger man ju min man/sambo och jag ska på semester.

• Maria70

Jag tycker att föräldrar med barn är ett för snävt sätt att definiera familj. I dagens samhälle finns det så många människor som lever på andra sätt än i kärnfamiljen och som därför har andra typer av familjeband med människor än de traditionella. Att tillhöra en familj är i grunden något positivt som jag tror att de flesta människor vill och har man av en eller annan anledning valt att inte leva enligt den traditionella normen i ett hetrosexuellt förhållande med barn, så kan ändå leva i ett familjeförhållande med andra. Jag kan också förstå att människor som har valt ett annat sätt att leva vill ha respekt från omgivningen och att få kalla sin "familj", oavsett om den består av en partener och barn eller andra människor som finns nära, för just familj är ett sätt att få känna respekt.

Svar på tråden Är man familj om man inte har barn?