Är man familj om man inte har barn?
Omröstning önskad av Nette
Omröstning önskad av Nette
Så om man är singel kan man vara en partnerfri och barnfri familj...?
Man80
Så om man är singel kan man vara en partnerfri och barnfri familj...?
I allra högsta grad ja!
En singel har man väl också rätt att ha en familj, oavsett om den består av en själv, husdjur, grannarna i huset som kanske umgås under familjeliknande förhållande med, kompisar och vänner som man har en nära relation med osv. Singlar har säkert också behov av att ha folk nära att fira roliga saker med, gråta ut hos, prata om allt möjligt med osv. Lever man inte i en kärnfamilj är det nog så att man har andra band med vänner än vad en part i en traditionell familj har med människor utanför familjen.
Maria70
Men grannarna i huset och kompisar det är väl just grannar och kompisar???? De kan man väl inte kalla familj?????
man80: jag ser en familj som något som innehåller fler än en person, då man ska ha någon att vara familj tillsammans med. men det tror jag nog att du förstod att jag skulle svara också, sen tänkte du säga något i stil med "men om man kan gå utanför definitionen av familj och själv definera sig som familj utifrån något annat då borde en person också få kalla sig familj" och så skulled du tycka att du hade mig i fällan och bevisat för mig att jag har fel. Men jag svarar istället: är man singel utan partner och barn så kanske man anser att man är familj tillsammans med någon annan. man kanske lever väldigt tätt tillsammans med en kompis som amn anser är ens familj, har två hundar som man anser är dens familj osv... Det är inte upp till någon annan att definera vem som är eller itne är en anna persons familj, denna definition måste få vara personlig.
Själv anser jag att jag och min sambo bildade familj när vi flyttade ihop.
varför måste alla andra kallas familj?? är det för att singlarna/paren ska känna sig mer betydelsefulla?? Är man singel så är man eller par eller vadman nu är. Det ena måste väl inte betyda mer status än det andra?? Mina kompisar är mina kompisar och min familj är min sambo och barn. Sen har jag ju även den familj som jag kommer ifrån. Mamma, pappa och lillebror.
Jag förstår inte heller varför det är så viktigt att kalla sig och sin partner för familj! Man är ju inte mindre värd för det!
mer värd ska det ju stå