• Sjödin85

Är man familj om man inte har barn?

Omröstning önskad av Nette

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är man familj om man inte har barn?
  • lejoch

Oj, det här resultatet var inte vad jag hade väntat mig

Klart att man kan vara en familj utan att ha barn!

• Nette

Men naturligtvis har man en familj "mamma syskon osv) men min fråga är! om man är en man och en kvinna utan barn som lever ihop eller är gifta är man då en familj! jag tycker inte det men det är ju MIN åsikt!

Hurvida man har förlorat sitt barn eller ej hör ju till en annan omröstning! typ är man mamma fast ens barn dött!? det tycker ju folk olika om.

• brokig

bigmacoco: "jag tycker såhär: familj är ett samlingsnamn för en skara personer som lever tillsammans,"

Om du menar lever tillsammans som i bor tillsamamns så tycker jag 'hushåll' är ett bättre begrepp.

• zazla

Näe, jag kallade inte mig och min man för en familj innan vi fick barn. Men vill man kalla sig det så tänker inte jag göra nån stor grej av det. Det är väl upp till var och en.

• mamma2004

Jag tycker att man är en familj oavsett om man har barn eller inte, men själv började jag kalla oss för familj när vi fick barn.
    Men om andra kallade oss för familj innan vi fick barn så var det ju inte direkt att jag rättade dem, "nej, du, vi har inga barn så vi är ingen familj".

Nej, barn eller inte, klart man är en familj!

Sen har man ju flera familjer, min familj består dels av vår lilla familj (min man och barnen) och dels av hela min stora familj (mina föräldrar, syskon och även deras familjer) och samtidigt är jag ju del av makens familj (hans föräldrar och syskon).

Tacksam mamma till Jemima (040626) och Jonatan (060212)
  • brokig

Kanelflicka: Så du tycker då att man i mitt exempel med det kärlekslösa äktenskapet ovan inte är en familj?

Jag tycker det är en jättesvår och filosofisk fråga.

• Vickyb

Självklart så är man en familj om man känner sig som en familj. Men först när våran dotter kom såg jag oss som en familj. Innan var min familj min pappa, mamma och mina syskon.. självklart är dom min familj än idag.. men nu har jag lixom min "egna" lilla familj.. Hoppas ni förstår vad jag menar.
    Sen tycker jag faktiskt att det är upp till var och än hur man vill deformera "familj". Men jag tycker fortfarande som jag gör.. att en familj är mamma, pappa, barn..  eller till och med husse, matte och dog!

ღ Stolt och lycklig mamma till Linnéa & hennes syskon som är beräknat 070726ღ
  • Kanelflicka

Brokig, good point! jag har inte tänkt på det

• Zaria

Nej det tycker jag inte, alltså föräldrarna och syskonen så ja, men inte bara en själv och sin respektive tycker jag.

• Polgara

Jag tyckte inte att vi var en familj innan vi fick vårt/våra barn utan då var vi ett sambopar.

Svar på tråden Är man familj om man inte har barn?