Inlägg från: bigmacoco |Visa alla inlägg
  • bigmacoco

Är man familj om man inte har barn?

Det avgör man själv, men om jag och S hade levt ensamma hade jag inte kallat OSS för en familj.

• bigmacoco

Jag tycker såhär: familj är ett samlingsnamn för en skara personer som lever tillsammans, lever man med en person kan man ju säga den personens namn. Ex: "Jag och Pelle ska åka till..." eller "Jag och familjen ska åka till..." ist för "Jag och Pelle, Anna och Lisa ska åka till...".

Så ser jag det, ingen värdering alls i det!!

• bigmacoco

Och det är för mig s**t samma om Pelle, Anna och Lisa är barn eller vuxna!!

• bigmacoco

brokig:

Ja, ett gäng studenter är väl mer ett hushåll. Det är sant.

Men låt säga att NN och MM (m barn) hittar varann på lite äldre dar, då blir ju de en "familj" - trots att alla inte är biologiska släktingar med varandra.

Det finns alla konstellationer och varianter, och det viktiga är väl att man själv ser sig som familj eller (av ngn anledn) inte.

• bigmacoco

Men, vänta!! En av studenterna i mitt ex kan ju vara utan biologisk familj, och då blir ju de andra i "hushållet" den personens "familj" kanske.

Hmmm... Inte helt lätt fråga faktiskt.

• bigmacoco

Ytterligare en aspekt i det hela: min sambo tycker att det är oerhört provocerande när jag säger "familjen" om mig, mamma och min syster. Han menar att det är vi (jag, S o barnen) som är familjen.

Men var går gränsen, egentligen?

• bigmacoco

Melancholic skrev 2007-04-17 09:55:06 följande:

bigmacoco: du har din familj, han har sin familj och sen har ni en gemensam familj. låter ju konstigt om man ska behöva säga "min mamma, pappa, syster, bror" etc istället för "min familj" bara för att man skaffat sig en egen familj sen. 
    Exakt så ser jag det också, vi lever liksom i en enda stor utökad familj liksom.
Svar på tråden Är man familj om man inte har barn?