Är man familj om man inte har barn?
JA! man är en familj utan barn. Jag och min sambo är en familj.
JA! man är en familj utan barn. Jag och min sambo är en familj.
Fyrabarnsmor: eller i en barnfri familj!
jag bryr mig inte om uppslagsboksdefinitionen. Min sambo är min familj, med eller utan barn. vi är en barnfri familj. och vi har all rätt i världen att kalla oss familj. sen kan alla böcker eller folk här på FL och utanför tycka vad de vill.
För min del är det viktigt att kalla min sambo för min familj därför att han är det. Vi lever tillsammans, det är vi som försörjer varandra och våra husdjur, vi har ett liv tillsammans. Skulle för mig kännas jätteskumt att då inte räkna in honom i min familj. eller ska jag säga till min sambo: "min mamma och bror är min familj, jag vet att jag bara har möjlighet att träffa dem några gånger om året, dig jag som träffar varje dag, som jag har varit tillsammans i över sju år, som jag ska gifta mig med och bor ihop med sen 4,5 år tillbaka,du tillhör inte min familj,du kan aldrig bli min familj, hur mycket du än vill, för vi har inga barn,och dör mina föräldrar och mina syskon och dina föräldrar och dina syskon, då har vi inga familjer, och kommer aldrig någonsin att vara någon familj, på min begravning kommer inte min familj att närvara om de dör för mig, för du kan inte räknas till min familj, men det känns schysst att tillhöra samma hushåll som dig"
man80: vi två bildar visst en familj. En barnfri familj.
man80: jag ser en familj som något som innehåller fler än en person, då man ska ha någon att vara familj tillsammans med. men det tror jag nog att du förstod att jag skulle svara också, sen tänkte du säga något i stil med "men om man kan gå utanför definitionen av familj och själv definera sig som familj utifrån något annat då borde en person också få kalla sig familj" och så skulled du tycka att du hade mig i fällan och bevisat för mig att jag har fel. Men jag svarar istället: är man singel utan partner och barn så kanske man anser att man är familj tillsammans med någon annan. man kanske lever väldigt tätt tillsammans med en kompis som amn anser är ens familj, har två hundar som man anser är dens familj osv... Det är inte upp till någon annan att definera vem som är eller itne är en anna persons familj, denna definition måste få vara personlig.
Själv anser jag att jag och min sambo bildade familj när vi flyttade ihop.
01ludenben: men vad är det som är så farligt i om vi som inte har några barn väljer att definera oss som en familj? ni som har barn blir väl inte mindre familj för det. För min del är det inte för att vi ska känna oss mer betydelsefulla som jag argumenterar för det här, utanför att vi är en familj. Jag kan omöjligt se att vi är något annat än en familj. min sambo är min familj.Det bara är så.
maria70: tack, du hjälpte mig att förklara för mig själv hur jag tänker. Jag har gått vidare från min barndomsfamilj och bildat en egen familj. Jag tillhör såklart fortfarande min gamla familj, men jag är inte bara "barn" i en familj, utan jag är vuxen i en annan familj, i min egen familj.
Man80: tror att du missar Maria70's poäng: att man själv ska få definera sin familj utfrån sin egen känsla. alla man umgås med behöver inte tillhöra ens familj, själv har jag massor av vänner med abrn och allt möjliigt som inte är min familj, de är mina vänner, men min sambo är min familj. Tycker inte detta sätt att definera familjen gör att familjen som begrepp dör, jag tycker att den gör familjen som begrepp mera levande.
Man80: en familj är en definitionsfråga som bör tas av de som ingår i familjen, inget föräldrar med barn har ensamrätt på. Punkt slut. Inte nödvändigtvis två föräldrar som lever ihop och absolut inte alltid med barn.
man80: Jag har redan svarat vad jag anser.