• Majspuree

Tråd för oss rökare

Tänkte att jag kunde starta en tråd för oss som röker eller har rökt under graviditeten. Man kan ju inte yttra sig i någon av trådarna här på fl om rökning då man blir anfallen av ett gäng pirajor.
    Självklart vet vi ju att det är fel att röka när man är gravid. Och dom flesta av oss vill INTE röka. Så jag tänkte att här kan man skriva av sig om man haft en jobbig dag, försöker sluta mm

OBS inga viktigpettrar göre sig besvär, vi vet att man inte ska röka!

• Svar på tråden Tråd för oss rökare
  • MaijaO

Jag lyckades inte sluta fören för 1,5 år sedan. Jag har rökt genom 3 graviditeter, tyvär slutade bara en av dem med barn...
    Jag lyckades tillslut med hjälp av zyban och handledning. Och jag har lovat migsjälv att det var sista gången jag ska gå igenom det helvetet!
    Klandrar inte någon för att de inte lyckas. Vissa kan sluta hur lätt som helst och några av oss får gå genom helvetet och tillbaka för att lyckas.
    Jag kan själv säga att jag blev hjälp av att studera efekterna nikotinet har på dopaminproductionen i hjärnan. Mit största problem var nämligen inte själva röksuget utan deppen som följde rökstoppet. När hela livet blev svart och det inte fanns någon framtid att se fram emot utan ciggen. Zyban hjälpte mot det, och det var viktigare än alla biverkningarna. Och sen hjälpte det faktiskt att en ssk berättade för mig hur jag skulle komma att må och varför man mår så. Det var lättare att ta sig igenom "avgiftningen" när man förstog varför kroppen och psyket reagerade som det gjorde.

• Paw Print

MaijaO, fick du den hjälpen genom vårdcentralen då lr? Vad säger man? Tror nämligen inte att jag klarar att sluta på egen hand... Skönt att du tagit dig ur detta fängelse. Grattis!

• swe1974

Läste lite vad MaijaO skrev. Jag har också tagit Zyban för 2 år sedan. Jag blev rökfri i 2 månader men började jag röka igen. Jag fick panikångest efter jag hade tagit zyban. Idag måste jag ta andra antideprisiva tabletter pga detta. Innan ni börjar med zyban, prata med läkarn. Jag ångrar att jag tog det.

• MaijaO

Ja, jag fick hjälpen via vc. Och självklart så ska man enbart ta zyban under kontroll av en läkare. Det är ett ruskigt starkt preparat med massor av ruskiga biefekter. Men jag tyckte att de biefekterna jag fick var väl värda mitt rökfria liv. Men det beror ju på hur man reagerar på det.

• AnnsofieHussein

Jag rökte under hela graviditetet med min första son som blir 7 i år..Rökte ganska mycke faktiskt, mådde jätte dåligt, va stressad och levde ett väldigt jobbigt förhållande så det blev ciggarett som lugnande. Nu väntar jag bebis och röker men inte lika mycke som förut! Jag vill inte sluta, fast jag vet att jag borde

• Ija82

Hej på er..jag rökte med min son han e idg 6 år och mår prima! Väntar nu vårat andra bran som beräknas komma här i augusti. Dom två första månaderna rökte jag inte p.g.a. illamående....så när jag inte hade rökt på ett par veckor så kände jag att jag nu ÄNTLIGEN kan sluta..men tji fick jag nu e jag i fjärde månaden och mår toppen vilket ger ciggen en chans att göra sig påmind igen.

Jag har bestämdt så här: två cigg per dag får jag röka. För mig funkar det jättebra. Det e ju inte alltid så att jag röker dom här två..men känslan/tanken på att jag får ta två minskar faktiskt suget tror det e psykiskt.

kram på er och låt inte nån trycka ner er eller påså att ni e dåliga morsor för det!!!

• Cinderellla

Halloj !

Tänkte höra med er som fått barn o rökt/röker. En del säger ju att det påverkar barnet vid födseln, som att barnet kan få svårt o andas, abstinens o bara skriker. Hur tycker ni det påverkade eran bebbe? om det nu gjorde det vill säga.

Ha en härlig helg!

(¯`°?.¸ ღStolt mamma till Tova 051021 & plutt i magen, Bf 0704..ღ ¸.?°´¯)
  • vilmutt

Dottern skrek mycket,men det hade nog mer med brist på mjölk att göra.Min mjölk kom inte igång direkt.Läkarn sa däremot surt att "det är abstinensbesvär" men jag tror faktiskt inte det,hon lugnade sig när mjölken kom.
    Båda mina barn har vägt över 4 kilo

• MaijaO

Milla mådde bra. Men min oro för psd var näst intill olidlig.

• Micaela

Hej på er här är en till som försöker sluta är i v 15 och röker ca 10 cigg om dagen inte bra alls...
    Vill verkligen sluta men det är ju mycket svårare nu när man är gravid än vad det var innan...börjar fundera på om det ens går??? Testade att hålla upp för några veckor sen men blev dålig illamående och tappade matlusten och jag tror det är värre än att röka..
    Och sen Dagens Ris till alla barnmorskor som bara trackar en och nedvärderar en för att man röker stötta oss istället för att vara sura och skitnegativa till att vi röker!

Svar på tråden Tråd för oss rökare