• xxmeyaxx

Medlemstråd: Vi Röda/Gröna som oroar oss för den blå politiken.

Detta är en medlemstråd för oss röda/gröna människor som oroar oss för den blå politiken och hur den kommer att påverka oss. Här kan vi lufta av oss och stötta varandra när det gäller de kommande fyra åren.

Detta är alltså ingen debattråd, utan det är endast en tråd för att stötta varandra..

En rörelse i ögonvrån.
  • Svar på tråden Medlemstråd: Vi Röda/Gröna som oroar oss för den blå politiken.
  • MrsL
    MSI skrev 2007-01-05 20:06:02 följande:
    MrsL: Du har fått konkurrens expressen.se/index.jsp
    OMG....Jag är fortfarande bäst lämpad.
    VArit med i SSU (sekreterare, ombud i distriktsstämman mm)
    Vetttig
    Ta inte allt så f*rbannat allvarligt....
  • MSI

MrsL: Sorry, det slås lätt av kandidat nr 2

"Tidigare politik erfarenhet: Jag är med i alla partier. Jag är för rättvisa."

• MrsL
    MSI skrev 2007-01-05 20:12:02 följande:
    MrsL: Sorry, det slås lätt av kandidat nr 2"Tidigare politik erfarenhet: Jag är med i alla partier. Jag är för rättvisa."
    *Darrar av rädsla*
    Ta inte allt så f*rbannat allvarligt....
  • NK80

Har missat denna tråd!
    *lägger in bland favoriter*

Mamma till Colin ♥
  • Molnet

Det första som slår mig när jag läser såna saker är återigen de rika och resursstarka trycker ner dem som inget har. Så jääkla lätt att sitta där på sina millar och tycka att a-kassan ska stramas åt, att alla sjuka ska ut i arbete etc. Usch vad sur jag blir!

• mulena

Jag hoppas att denna länk funkar. Det är kritik mot de sk. nystartsjobben. tv.4
    regeringen hävdar att de är till för de arbetslösa, men nystartsjobben är egentligen en skattelättnad för företagare. De sänker avgiften för att anställa. Det är bra för företagare, men kanske inte alltid för de arbetssökande. Det är inte riktat till den arbetssökande, utan en lättnad för företagen. se hela reportaget om ni orkar.
    www.tv4.se/player/categories.aspx&itemId= &treeId=10037&displayTreeId=

• Molnet

Angående skattelättnader för företagare.. Är det några fler än mig som funderat på det här med sänkta arbetsgivaravgifter? .Jag tror inte ett dugg på att företag kommer anställa fler pga sänkta avgifter. Ett företag är ju alltid intresserat av vinst Jag tänker på alla storföretag som går med miljonvinster och som ändå låter sina anställda jobba för 2. På min sambos arbetsplats är det så: företaget går med storvinst varje kvartal och år, men man avskedar folk på löpande band ändå och flyttar produktion utomlands!? Hur går det ihop liksom?

• mulena

Molnet

nej, jag tror inte heller att det leder till att företagen anställer fler.
    Om man ska hjälpa arbetslösa till att få jobb, så är det ju allt som ökar deras meriter som hjälper dem.
    exempelvis utbildning.

• Nbottning

Om jag blev erbjuden ett arbete på ett litet nystartat företag och jag visste att jag får det för att de nu har råd pga av lägre avgifter, då skulle jag inte vara så säker att få behålla det jobbet. Jag skulle med tanke på a-kassan kanske inte våga chansa att byta arbetsgivare.
    Borgarna gör arbetsmarknaden trögare, tvärt emot vad de önskar.

• MrsL

Man undrar lite hur försämring av a-kassan egentligen ska leda till fler jobb...

Det är inte lätt att vara snäll...Så jag har slutat försöka!
  • Nbottning

MrsL> exakt, det leder snarar att fler stannar i sin ålla..

• Molnet

Det är ju det som är så ologiskt, man stramar åt och stramar åt för att folk ska....ja vaddå? Börja jobba? På vilka jobb? Sen å andra sidan ska man skapa en massa jobb...Varför då undrar man, om det nu finns så många men att folk bara är lata som inte tar dem?!

• mulena

Sven Otto Littorin (m) var i TV4 :as nyhetssändning i morse.
    Han sa hela tiden att de inte ville de arbetslösa något ont, utan att de ville hjälpa dem.

men är inte det ett konstigt sätt att hjälpa på? genom att minska deras inkomst, så de inte har råd med hyra, mat ect.?

Jag förstår inte hur man hjälper någon genom att minska deras anslag, pengarna som regeringen spar på det ska ju inte gå till arbetsmarknadsåtgärder, utan till att sänka skatter.

Hur hjälper man en arbetslös, genom att sänka skatter till höginkomsttagare?

• MrsL

jaja, om mindre än fyra år är de själva arbetslösa. Fast de har ju förstås en massa fallskärmar...

Det är inte lätt att vara snäll...Så jag har slutat försöka!
  • CuteElliz

mulena: problemet e att de tror att de hjälper arbetslösa genom försämringar för dem för då kommer att ta tag i att söka jobb o fixa ett snarast möjligt... o då har de ju hjälpt dem...!!!!

• Sensitiveguy

S är ett nästan lika stort problem som M i dagens läge.

Svar på tråden Medlemstråd: Vi Röda/Gröna som oroar oss för den blå politiken.