• xxmeyaxx

Medlemstråd: Vi Röda/Gröna som oroar oss för den blå politiken.

Detta är en medlemstråd för oss röda/gröna människor som oroar oss för den blå politiken och hur den kommer att påverka oss. Här kan vi lufta av oss och stötta varandra när det gäller de kommande fyra åren.

Detta är alltså ingen debattråd, utan det är endast en tråd för att stötta varandra..

En rörelse i ögonvrån.
  • Svar på tråden Medlemstråd: Vi Röda/Gröna som oroar oss för den blå politiken.
  • MrsL

Fast jag kan ju förstå om lärarna tycker det är jobbigt om ungarna sitter och paratr på ett främmande språk under lektionstid...
    Jag skulle tycka det var störande oavsett språk!
    På raster o dyl ska man givetvis få tala vilket språk man vill, när man vill!

Ta inte allt så f*rbannat allvarligt....
  • xxmeyaxx

Ja, det är iofs sant :)

En rörelse i ögonvrån.
  • solida

MrsL> det är väl alltd störande när eleverna sitter och pratar på lektionerna, även om det är på svenska? Men det är ju en annan diskussion, klart att man ska lyssna och ta in det som händer på lektionerna när man är i skolan. Har ju inget att göra med vilket språk man talar.
    Och om det är en skola där lärarna talar svenska så ska ju eleverna svara på svenska, annars kan det bli väldigt konstigt. Men går man i t ex en fransktalande klass tycker jag inte man ska behöva prata svenska på lektionerna. Hur långt ska man dra det? Vad händer med språkundervisningen i "vanliga" svenska skolor?

• MrsL

solida: Jag tycker ju som du!

• xxmeyaxx

Frågan är, kommer det att gå igenom?

En rörelse i ögonvrån.
  • MrsL
    xxmeyaxx skrev 2007-01-02 22:04:18 följande:
    Frågan är, kommer det att gå igenom? En rörelse i ögonvrån.
    Det är väl bara folkpartiets förslag? Ska bli himla intressant att se hur de ska kunna komma överens, borgarna. De verkar ju inte vara så samspelta alla gånger...
  • Springsteen

Jag är ungdomsledare i CISV (www.cisv.se om nån undrar mer...) och där har vi ganska många juniorer som läser IB (intenationella linjen) och de läser ju allt på engelska de 2 sista åren... pratade lite med en av dem om programmet och hur de var att ha undervisningen på engelska o såå.. Han sa de att de går ju inte att genomföra om man inte fick en chans att fråga på svenska om de behövdes.. visst de var väl inte glada över det.. men samtidigt så för att förstå kanske man måste använda sitt hemspråk ibland!!!!! Bättre att förstå än att sitta av tiden och inte förstå....

I CISV är vi starkt för att på våra internationella läger där det finns ca 12länder representerade att alla ska lyssna på allas språk för att få höra hur andra språk låter, se andra kroppsspråk osv... (en förklarar på engelska och sen översätter respektive ledare till sina barn på sitt hemspåk) En väldigt viktigt del i att lära sig respektera andras kulturer!!!!

men däremot inte sagt att man ska få störa lektioner genom att prata oavsett språk!!!!

• xxmeyaxx
    MrsL skrev 2007-01-02 22:09:32 följande:
    xxmeyaxx skrev 2007-01-02 22:04:18 följande: Frågan är, kommer det att gå igenom? En rörelse i ögonvrån.Det är väl bara folkpartiets förslag? Ska bli himla intressant att se hur de ska kunna komma överens, borgarna. De verkar ju inte vara så samspelta alla gånger... Ta inte allt så f*rbannat allvarligt....
    Nä, det är det jag menar också!
    En rörelse i ögonvrån.
  • mulena

här hittade jag en rätt rolig sida:www.arbetsfornedringen.se/index.php&id=67

citat från sidan:

"Bryter ändringarna av a-kassan mot grundlagen?
    SO:s ordförande Birgitta Lanér skriver i en kommentar att dessa ändringar kanske kan strida mot grundlagen: ?Förslagen om obligatorisk a-kassa och den mycket stora medlemsavgiftsökningen innebär grundläggande förändringar av a-kassan. Grundlagens beredningsskyldighet måste därför följas. [...] Den hantering som redan inletts avseende avgiftshöjningen fyller inte normala krav man kan ställa på beredningsskyldigheten.?

Regeringen planerar samtidigt att ta bort plusjobb, utbildningsvikariat, friår, bidrag till feriearbete, akademikerjobb vid årsskiftet - vilket sammanlagt betyder över 50000 nya arbetslösa. Dessa femtio tusen pers har de inga planer eller resurser för att ta hand om. Så det vetti fan riktigt hur borgarasen tänkt hålla ihop sitt bygge. Vi ser fram emot en händelserik höst och vinter, med protester och motstånd mot denna attack mot oss. Det ser ut som om vi snart knappt kommer att ha råd med tv, även om vi skulle skolka från från tv-avgiften som alla hederliga politiker gör nu för tiden."

jag håller med. det ska bli intressant att följa hur dessa förändringar kommer att göra vårt samhälle "bättre"

• xxmeyaxx

Väldigt intressant. Kommer följa det :)

En rörelse i ögonvrån.
Svar på tråden Medlemstråd: Vi Röda/Gröna som oroar oss för den blå politiken.