• xxmeyaxx

Medlemstråd: Vi Röda/Gröna som oroar oss för den blå politiken.

Detta är en medlemstråd för oss röda/gröna människor som oroar oss för den blå politiken och hur den kommer att påverka oss. Här kan vi lufta av oss och stötta varandra när det gäller de kommande fyra åren.

Detta är alltså ingen debattråd, utan det är endast en tråd för att stötta varandra..

En rörelse i ögonvrån.
  • Svar på tråden Medlemstråd: Vi Röda/Gröna som oroar oss för den blå politiken.
  • xxmeyaxx
    CuteElliz skrev 2007-01-02 22:47:57 följande:
    jippie...!!!!!!!!!! självfränder...!!!!!!!!!!!!!!!
    Hello!! :)
    En rörelse i ögonvrån.
  • Silverstream

Blir inte riktigt klok på texten, jag tjänar under 19000 i månaden, hur drabbar det mig?

• mulena

Silverstream

tyvärr kan jag inte hjälpa dig, hoppas det finns någon annan som kan.

Det här var lite sthlms orgenterat, ber om ursäkt,men i alla fall:

"Efter årsskiftet försvinner de fria entréerna på de statliga museerna. Dyrast verkar det bli att gå på Nationalmuseum och Moderna museet i Stockholm som har lagt sin entréavgift på 80 kronor för vuxna och 60 kronor för studenter och arbetslösa, skriver Dagens Nyheter. Något billigare blir det för ett besök på Nordiska museet, Östasiatiska museet, Medelhavsmuseet och Etnografiska museet som alla landar på 60 kronor i avgift. Sjöhistoriska museet och Kungliga myntkabinettet tar 50 kronor för vuxna.... "

tråkigt...tråkigt..

• MSI

silverstream: Den enda förändring som nu är aktuell för föräldrapenningen är att den ska multiplceras med en faktor om 0.989

för din del, innebär du att om du tjänar 19000 kronor och tar ut FP 7 dagar i veckan så förlorar du ca 4 kronor om dagen (eller 120 kronor i månaden om man hellre vill utrycka det så)

I övrigt ingen skillnad.

• Sarius

Hej röda vänner!

Spädbarn sover aldrig, de ligger bara på laddning.
  • MSI

mulena: "Är inte det lite snedvriden jämställdhetspolitik? De som är hemma mest är kvinnor, så det är kvinnor som inte kommer att få sattesänkningar i samma omfattning som de arbetande männen."

Du har rätt. Det är snedvridet. Snedvridet har det alltid iofs varit då kvinnorna mest har varit hemma och detta då påverkat framtida pensioner etc. Men det gör det ju inte mer rätt nu, för att det alltid har varit så.

Å andra sidan är väl dagarna lika många för män och kvinnor, egentligen. Så det är väl lite upp till ens eget ansvar också, att fördela ledigheten?

En ljusning kan ju var jämställdhetsbonusen, som innebär 3.000 kronor i skatteavdrag för den förälder som tjänar minst när den som tjänar mest är föräldraledig.

När det införs är dock oklart. Tidigt i mandatperioden är allt de har lyckats kläcka ur sig som startdatum.

Den som lever får se.

• xxmeyaxx
    Sarius skrev 2007-01-02 23:32:37 följande:
    Hej röda vänner! Spädbarn sover aldrig, de ligger bara på laddning.
    Hallå, hallå!
    Allt bra i januarikvällen/natten?
    En rörelse i ögonvrån.
  • mulena

Silverstream

ja och du får se till att inte bli sjukskriven under grav. Det förlorar du på.

dessutom får du inte ta del av skattesänkning om du är föräldraledig, sjuk, eller får havandeskapspenning eller tillfällig föräldrapenning.

ersättninge sänks i ovan nämnda dessutom.

jag tycker att detta är ganska orättvist mot kvinnor, eftersom det i regel är kvinnor som är gravida, föder barn, är hemma längst och även är hemma med barnen om de blir sjuka.

Det jobb som kvinnor gör för samhället genom att föda barn, vara hemma med dem m.m. räknas inte som värt något, i alliansens ögon.

Varför ska man förlora pengar på att vara gravid med allt vad det innebär. Det är ingen politik jag tycker är för jämställdhet precis. Det enda som uppmuntras är lönearbete. det är de som får alla skattesänkningar och fördelar. (oftast män)

nu blev jag visst lite feminist också

• xxmeyaxx

Feminist ska man vara! :)
    Även om jag tycker att det är dumt att sätta ett könsrelaterat namn på något som ska gå efter jämställdhet.

En rörelse i ögonvrån.
Svar på tråden Medlemstråd: Vi Röda/Gröna som oroar oss för den blå politiken.