• xxmeyaxx

Medlemstråd: Vi Röda/Gröna som oroar oss för den blå politiken.

Detta är en medlemstråd för oss röda/gröna människor som oroar oss för den blå politiken och hur den kommer att påverka oss. Här kan vi lufta av oss och stötta varandra när det gäller de kommande fyra åren.

Detta är alltså ingen debattråd, utan det är endast en tråd för att stötta varandra..

En rörelse i ögonvrån.
  • Svar på tråden Medlemstråd: Vi Röda/Gröna som oroar oss för den blå politiken.
  • xxmeyaxx
    Den nya a-kassan skrämmer arbetslösa - Kortare a-kassa. I dag förlängs arbetslöshetsperioden om den arbetslöse deltar i ett Amsprogram (där ersättningen kommer från Försäkringskassan). Den samordningen avskaffas. Även sysselsättning i Amsprogram ingår i den totala mängden a-kassedagar. 200 med 80 procent av lönen, dock högst 680 kr/dag. 100 dagar (250 för den med barn under 18 år) med 70 procent av lönen, dock högst 680 kr/dag.
      Resultatet blir att personer som länge går utan jobb snabbare än i dag blir av med sin a-kassa.
     - Söka över hela landet. I dag får den arbetslöse under de första 100 dagarna begränsa sökandet till jobb i det egna yrket och i närheten av den egna bostadsorten. Den rätten, som infördes 2001, avskaffas. I stället ska man söka ”lämpligt” arbete.
     - Nya regler. För att få a-kassa krävs att man aktivt söker arbete. Regeringen vill förtydliga kraven och att en ansvarig på varje arbetsförmedling ska se till att kraven efterlevs.
     - Jobb- och utvecklingsgaranti. Efter 300 dagar (450 för personer med barn under 18 år) utan jobb flyttas den arbetslöse till jobb- och utvecklingsgarantin. Den ger 65 procent av tidigare a-kassa, dock minst 320 kr/dag. (eller 233 kr/dag för den som inte är berättigad till a-kassa).
      Individuellt utformade åtgärder ska hjälpa den arbetslösa tillbaka till ett jobb. Detaljerna presenteras senare i vår. Ikraftträdande: 1 juli.
      - Färre jobb till arbetsförmedlingen. I dag är företagen skyldiga att anmäla lediga jobb till arbetsförmedlingen. Den skyldigheten avskaffas.
    Ironi är något jag älskar. Ta inte allt så allvarligt, okej?
  • Molnet

Fast varför är inte hon rätt person? Jag är nyfiken på varför alla tycker så För jag får en liten liten känsla av att hon blir mer kritiskt granskad och ifrågasatt som kompetent bara för att hon är kvinna. Motbevisa mig gärna!

• Molnet
    verkligen, för de nya reglerna! Fy FANN!
  • xxmeyaxx
    Molnet skrev 2007-01-05 13:41:45 följande:
    Fast varför är inte hon rätt person? Jag är nyfiken på varför alla tycker så För jag får en liten liten känsla av att hon blir mer kritiskt granskad och ifrågasatt som kompetent bara för att hon är kvinna. Motbevisa mig gärna!
    Nä. Har du hört henne debattera eller bara prata någon gång?
    - Sverige har arbetslöshet...

*tystnad, endast en buske rullar förbi..*
    Molnet skrev 2007-01-05 13:42:16 följande:
    verkligen, för de nya reglerna! Fy FANN!
    Jag blir tokig på de nya reglerna och vill fan inte göra något annat än att gråta.
  • MSI

Molnet tyckte arbetarbladet redogjorde ganska så sakligt varför hon var lämpad.

• CuteElliz

Molnet: för mej känns hon bara inte övertygande... hon e säkerligen en mycke duktig kvinna, men inte ngn övertygande sådan... när jag hör henne prata i ngn debatt vill jag bara skrika till henne o läsa på ordentligt innan... medan de finns många andra som faktiskt e kompetenta och övertygande... de e bara de jag har emot sahlin...

• xxmeyaxx

Men man kan inte ha en sådan partiledare heller som Mona, men hennes debattsätt

• Molnet

Jag har sett henne debattera, har inte sett nåt fel i hennes debattstil, men det var ett tag sen iofs, jag kanske minns fel  Jag har alltid tyckt att hon är saklig och bra! Därmed inte sagt att det finns andra, bättre..

Angående a-kassereglerna, jag vill också bara skrika! Hur f*n tänker man? jag hoppas inte en enda som röstade blått kommer och gnäller sen. Argh

• MrsL

*Gnäll utan källa gnäll utan fakta...*
    (Ville bara uppdatera lite)

Ny partiledare för (s) borde ju bli jag men ingen hör ju av sig! Kan ni inte skriva en protestlista?

Ta inte allt så f*rbannat allvarligt....
Svar på tråden Medlemstråd: Vi Röda/Gröna som oroar oss för den blå politiken.