• xxmeyaxx

Medlemstråd: Vi Röda/Gröna som oroar oss för den blå politiken.

Detta är en medlemstråd för oss röda/gröna människor som oroar oss för den blå politiken och hur den kommer att påverka oss. Här kan vi lufta av oss och stötta varandra när det gäller de kommande fyra åren.

Detta är alltså ingen debattråd, utan det är endast en tråd för att stötta varandra..

En rörelse i ögonvrån.
  • Svar på tråden Medlemstråd: Vi Röda/Gröna som oroar oss för den blå politiken.
  • Silverstream

Hej är det någon här som vet hur det blir med föräldrapeningen? Läste att den skulle försämras

Gravid med nr:1
  • xxmeyaxx
    Silverstream skrev 2007-01-02 22:41:04 följande:
    Hej är det någon här som vet hur det blir med föräldrapeningen? Läste att den skulle försämras Gravid med nr:1
    Jag vet faktiskt inte riktigt hur det ligger till om den. Har dock också hört negativt..
    En rörelse i ögonvrån.
  • mulena

Silverstream

läs mer här, det påverkar lite olika:

www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx%5C10%5C16%5C2606

"Från den 1 januari sänks taket i sjukpenningen, den tillfälliga föräldrapenningen och havandeskapspenningen till 80 procent av 24.800 kronor, det vill säga 19.840 kronor i månaden. Däremot behålls taket i föräldraförsäkringen vid dagens 33.000 kronor."

• mulena

Vi drabbas, eftersom vi har en pojke som är sjuk och hemma ofta. Vi åker ofta till sjukhus på olika besök och måste ta ut tillfällig föräldra penning då.

så vilka drabbar det, jo de som har extra sjuka barn, drabbas hårdast.

grrr

• xxmeyaxx

Och man tycker ju att de ska ha mycket hjälp!

En rörelse i ögonvrån.
  • mulena

citat: " Eftersom sjukpenningen sänks på samma sätt kommer också många av de kvinnor som är sjuka, helt eller delvis, under sin graviditet att få försämrad ekonomi. En majoritet av kvinnorna är sjukskrivna någon gång under graviditeten. "

• mulena

jag blir argare och argare när jag läser på sidan jag länkade till. Läste också detta där :

"Den som är föräldraledig, sjuk, eller får havandeskapspenning eller tillfällig föräldrapenning får inte heller sänkt skatt för nästa år. Det är bara inkomst från anställning som ger rätt till jobbavdrag."

Är inte det lite snedvriden jämställdhetspolitik? De som är hemma mest är kvinnor, så det är kvinnor som inte kommer att få sattesänkningar i samma omfattning som de arbetande männen.

rättvist?

Svar på tråden Medlemstråd: Vi Röda/Gröna som oroar oss för den blå politiken.