• mamyleine

Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)

Kom inte på något helt bra rubrik. Så ska förklara vad jag menar.

Jag och några vänner har diskuterat Astrid lindgrens filmer (i första hand) där det känns lite som "hemliga" budskap men inte såg när man var barn. Som:

Alfred och Lina - Lina är väldigt inne på att dom ska gifta sig men Alfred vill inte. Kan det vara så att Alfred "förfört lina genom att säga, om du gör det här gifter vi oss. Lina svag och har sex med Alfred. Det skulle förklara en hel del. Min tanke på detta föddes när jag hörde låter "jag är en fattig bond-dräng" (vila hos en flicka vill jag också förståss) .

Sen till dom andra jag tänkt på:

Alva och Sotarn i madicken. Alva är jätte kär i sotarn och han hälsar och flirtar med henne. Sju barn har han hemma men otrohet har nog alltid funnits. KAN det vara så att Alva har en affär med Sotaren .

KOM med fler spekulationer.

(P.S JA jag vet att det är en barnfilm. Och jag vet att många säkert tar detta på fullaste allvar. Därför skriver jag till. Detta är en på skoj tråd där man kan ha lite vuxet "snok" med. SÅ nu behöver ingen bli upprörd )

• Svar på tråden Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)
  • dio
    astri skrev 2006-07-19 14:36:22 följande:
    Jag måste ärligt säga att jag har liksom inte fattat Bröderna Lejonhjärta helt.De dog ju i branden och tbc och så kom de ju till vilken-dal-det-nu-var... Varför slåss de med Katla och har sig? Kom de inte till ett ännu bättre ställe om de kolade i NN-dalen?Eller minns jag helt fel?[Måste erkänna Madicken var min favoritfilm när jag var yngre ]
    Man kommer till Nagijala om man dör. Och råkar man gå och kolavippa där så kommer man till Nagilima. Sen då?

Tycker att det är ett ganska hemskt slut på det hela. Skorpan tar Jonathan på ryggen och hoppar nerför ett stup! Visserligen skulle ju Jonathan dö, eftersom han blivit bränd av Katlas eld. Men Skorpan var ju helt frisk! Han fick ju begå självmord för att få vara med sin brorsa. Huuuh
    Oh My God. Omigid. Oohh My God. I Thought Nailguns Had A Safety
  • Nifelheim

Först kom de till körsbärsdalen i nagijala (var det väl) och där var det jättemysigt FAST det fanns ju den elaka tengil som ville ta över allt och det gick inte jonatan med på så han anslöt sig till befrielserörelsen där och då vart ju lilla skorpsstackaren indragen i det hela.

De dör väl igen i slutet och hamnar i ngt anant land (nagilima var det va?) Det blir liksom tvärtom och skorpan tar jonatan (som nu är förlamad) på ryggen och hoppas ner för ett stup.

• Lady Namárië
    dio skrev 2006-07-19 14:34:40 följande:
    Stackars Barbro i Alla käraste syster. Hon var ju psykiskt sjuk och hade säkerligen en dödlig sjukdom också. Låg i sängen och yrade om sin tvillingsyster Ylva-Li som bodde under rosenbusken. Hon blev inspärrad på psyket som 10 åring och bodde där i 8 år tills hon dog av sin dödliga sjukdom. Oh My God. Omigid. Oohh My God. I Thought Nailguns Had A Safety
    Jag har alltid funderat över hur det står till i hjärnkontoret på de flickornas föräldrar. Det är väl inte ett helt uppenbart val att kalla sina tvillingdöttrar Ylva-Li och Barbro? Ordning på torpet! Antingen väljer man Ylva-Li och Tova-Lo. eller så kör man på Barbro och Ragnhild.
    You can't take the sky from me.
  • Nifelheim

Ylva-Li och Tova-Lo?? *skrattar ihjäl mig* det ska ja lägga på listan på framtida tvillingnamn

• dio

Haha men den stackars mamma hade ju ingen aning om att hon burit och fött tvillingar Det var ju bara Barbro som visste att hennes tvillingsyster minsann bodde under rosenbusken! Kan man inte stämma sjukhuset för en sån sak? Vilken enorm mörkläggning Och tyckte morsan inte att hon var lite väl tjock hehe

• dio

Tycker det är lite konstigt att man kan dö flera gånger. (angående Bröderna Lejonhjärta)
    Man dör fast man redan dött, hm...

• Nifelheim

Är det ngn som vet hur det egentligen var med hästarna då? hade de också dött en gång förut eller kanske flera? kom de till samma land sen efter?

• astri

Okej, då var jag inte ute och cyklade

Men varför bry sig om att slåss mot Tengil och Katla?
    Varför inte bara hoppa över den biten -bli ett grillkol eller nåt redan från start- för att slörpa milkshake och kolla på ponnyhopp hela dagarna i Nagilima med en gång?

• Lady Namárië
    dio skrev 2006-07-19 14:42:45 följande:
    Haha men den stackars mamma hade ju ingen aning om att hon burit och fött tvillingar Det var ju bara Barbro som visste att hennes tvillingsyster minsann bodde under rosenbusken! Kan man inte stämma sjukhuset för en sån sak? Vilken enorm mörkläggning Och tyckte morsan inte att hon var lite väl tjock hehe Oh My God. Omigid. Oohh My God. I Thought Nailguns Had A Safety
    jo, definitivt. Och efter att ha genomgått en förlossning själv är jag säker på att mammans getter prungit sin kos. Man "missar" inte det ena barnet om man föder två.
    You can't take the sky from me.
Svar på tråden Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)