• mamyleine

Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)

Kom inte på något helt bra rubrik. Så ska förklara vad jag menar.

Jag och några vänner har diskuterat Astrid lindgrens filmer (i första hand) där det känns lite som "hemliga" budskap men inte såg när man var barn. Som:

Alfred och Lina - Lina är väldigt inne på att dom ska gifta sig men Alfred vill inte. Kan det vara så att Alfred "förfört lina genom att säga, om du gör det här gifter vi oss. Lina svag och har sex med Alfred. Det skulle förklara en hel del. Min tanke på detta föddes när jag hörde låter "jag är en fattig bond-dräng" (vila hos en flicka vill jag också förståss) .

Sen till dom andra jag tänkt på:

Alva och Sotarn i madicken. Alva är jätte kär i sotarn och han hälsar och flirtar med henne. Sju barn har han hemma men otrohet har nog alltid funnits. KAN det vara så att Alva har en affär med Sotaren .

KOM med fler spekulationer.

(P.S JA jag vet att det är en barnfilm. Och jag vet att många säkert tar detta på fullaste allvar. Därför skriver jag till. Detta är en på skoj tråd där man kan ha lite vuxet "snok" med. SÅ nu behöver ingen bli upprörd )

• Svar på tråden Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)
  • cat collector

Undrar om brödernas mamma (den arma kvinna som förlorade båda sina barn på en gång) också kom till Nangijala. I boken (men inte i filmen) pratar de om henne när skorpan precis har kommit dit att: mamma kan bo i det här rummet när hon kommer" Men när kommer hon då? Vet inte riktigt.. och sedan pratar de inte om mamma mer. Hon åkte nog direkt till Nangilima.

Detta att Jonatan vet allt om Nangilima precis som Nangijala utan att ha varit där. Det är nog tänkt att vara någon slags kristusgestalt över honom. Alla i Nangijala behadlar honom som just en frälsare. De goda alltså. Orvar är ju mera en krigartyp som anser att befrielsen kräver blodsutgjutelse.

• ashera

Skalleper och Mattis har nog en liten affär när de ligger och kramas i sängen.

Och de andra rövarna...det finns ju bara Lovis och Ullis som är vuxna kvinnor! Är det därför rövarna badar nakna i snön tillsammans?

• Nifelheim

ashera: det trodde jag var underförstått att rövare också våldtog fruntimren de rövade från så de fick nog sitt där

• astri

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om Båtsman.
    Är han lika smart som Lassie eller är han bara en Lassie-groupie?

• Nifelheim

Båtsman? det ser du ju på honom hur intelligensbefriad han är. Han följer ju bara med tjorven överallt hon går utan ngn som helst egen vilja.

Däremot tror jag att han försöker våldföra sig med pelles hund när den växt till sig lite

• dio

vad har jag nu missat? FIck pelle en hund? Jag minns bara kaninen Jocke!

Oh My God. Omigid. Oohh My God. I Thought Nailguns Had A Safety
  • astri

Jag har inte sett så mycket Saltkråkan, pallade inte när Tjorven gång på gång klämkäckt hurtade ut sig samma fråga.
    "Farbror Meeeeelker, varför badar du alltid med kläderna på?"
Svar på tråden Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)