• mamyleine

Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)

Kom inte på något helt bra rubrik. Så ska förklara vad jag menar.

Jag och några vänner har diskuterat Astrid lindgrens filmer (i första hand) där det känns lite som "hemliga" budskap men inte såg när man var barn. Som:

Alfred och Lina - Lina är väldigt inne på att dom ska gifta sig men Alfred vill inte. Kan det vara så att Alfred "förfört lina genom att säga, om du gör det här gifter vi oss. Lina svag och har sex med Alfred. Det skulle förklara en hel del. Min tanke på detta föddes när jag hörde låter "jag är en fattig bond-dräng" (vila hos en flicka vill jag också förståss) .

Sen till dom andra jag tänkt på:

Alva och Sotarn i madicken. Alva är jätte kär i sotarn och han hälsar och flirtar med henne. Sju barn har han hemma men otrohet har nog alltid funnits. KAN det vara så att Alva har en affär med Sotaren .

KOM med fler spekulationer.

(P.S JA jag vet att det är en barnfilm. Och jag vet att många säkert tar detta på fullaste allvar. Därför skriver jag till. Detta är en på skoj tråd där man kan ha lite vuxet "snok" med. SÅ nu behöver ingen bli upprörd )

• Svar på tråden Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)
  • Nifelheim

tjorven o han hade väl en säl ihop ett tag också (mysak tror ja han hette) och sen fick skrållan en lillebror och typ däromkring fick pelle en liten hund

• astri

Tjorven och Mysak ja!
    Och Skrållan såg jag faktiskt i en ögonvrå.. Visst var det Malins?

• Nifelheim

Japp skrållan är malins...tror hon fick henne med den där bjööörn eller vad tusan han nu hette, sen fick de en lillebror till skrållan också men jag minns inte om han fick ngt namn

• Lady Namárië

Ååååh, vi har ju glömt den hemskaste! Stina har definitivt någon form av underbegåvning!

You can't take the sky from me.
  • Bonanza

Stina är ett adhd-barn med Asbergers och alla andra syndrom man kan ha som gör att man inte riktigt är socialt kompetent. Jobbigare unge får man ju leta efter!

Sen det här: "hemma på min gata i staan"... Inse unge, du har ingen gata i stan för din mamma dumpade dig hos din morfar för hon ville inte ha dig!

come what may
  • Lady Namárië
    Bonanza skrev 2006-07-19 21:06:24 följande:
    Stina är ett adhd-barn med Asbergers och alla andra syndrom man kan ha som gör att man inte riktigt är socialt kompetent. Jobbigare unge får man ju leta efter!Sen det här: "hemma på min gata i staan"... Inse unge, du har ingen gata i stan för din mamma dumpade dig hos din morfar för hon ville inte ha dig! come what may
    Exakt! Och anledningen är förstås att Stinas mamma gjort en "Klara Fina Gulleborg" och sedan dragit på sig en unge därborta i staden.
  • Gloire de Dijon

Min systerson (4 år) har upptäckt att farbror Melker och Dr Phil är samma person. Det var alltså till USA farbror Melker tog vägen. Numera ser jag på Dr Phil med helt nya ögon (och väntar på att Stina ska dyka upp på scenen och säga "Men Dr Phil vet du vaaad").

• Lady Namárië
    Gloire de Dijon skrev 2006-07-19 21:16:09 följande:
    Min systerson (4 år) har upptäckt att farbror Melker och Dr Phil är samma person. Det var alltså till USA farbror Melker tog vägen. Numera ser jag på Dr Phil med helt nya ögon (och väntar på att Stina ska dyka upp på scenen och säga "Men Dr Phil vet du vaaad").
  • cat collector

Sälen hette Moses. Tjorven fick honom av Vesterman men gav honom till Pelle när Jocke hade dött. Men Pelle släppte Moses fri och då fick han cockerspanielvalpen Jumjum av Malins man Peter, alltså pappa till Skrållan och lillebror som Skrållan ville skulle heta Knorrhane.

Björn var läraren som var döökär i Maln men utan att få respons. Malin verkar kunna ha blivit Miss Universum eller så men blev istället en präktig hemmafru som fick vara extramamma åt sin barnsliga pappa tills han trillade av pinn.

Mysak var en sten som man bråkade om på lekdagen på skeppet Albertina.

Ja, Stina måste det vara något allvarligt fel på. Att leva i en sagovärld in absurdum och inte ha större perspektiv än sin gata i stan. Fast hon sa att hon skulle bli kallskänka precis som morsan.

• Nifelheim

cat collector: jösses du hade verkligen koll Ja moses var det ja och inte mysak *blanda ihop* men då kom jag ihåg rätt om pelles hund iaf. tur att minnet inte sviker helt och hållet då.

Svar på tråden Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)