• mamyleine

Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)

Kom inte på något helt bra rubrik. Så ska förklara vad jag menar.

Jag och några vänner har diskuterat Astrid lindgrens filmer (i första hand) där det känns lite som "hemliga" budskap men inte såg när man var barn. Som:

Alfred och Lina - Lina är väldigt inne på att dom ska gifta sig men Alfred vill inte. Kan det vara så att Alfred "förfört lina genom att säga, om du gör det här gifter vi oss. Lina svag och har sex med Alfred. Det skulle förklara en hel del. Min tanke på detta föddes när jag hörde låter "jag är en fattig bond-dräng" (vila hos en flicka vill jag också förståss) .

Sen till dom andra jag tänkt på:

Alva och Sotarn i madicken. Alva är jätte kär i sotarn och han hälsar och flirtar med henne. Sju barn har han hemma men otrohet har nog alltid funnits. KAN det vara så att Alva har en affär med Sotaren .

KOM med fler spekulationer.

(P.S JA jag vet att det är en barnfilm. Och jag vet att många säkert tar detta på fullaste allvar. Därför skriver jag till. Detta är en på skoj tråd där man kan ha lite vuxet "snok" med. SÅ nu behöver ingen bli upprörd )

• Svar på tråden Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)
  • astri

Men!
    Heter inte en av filmerna Tjorven, Ruskprick och Knorrhane eller något liknande?
    Vem är Ruskprick?

Och Björn ja!
    Jag kom ihåg lite vagt att det fanns en Björn... men fick felaktigt [tydligen ] för mig att  det  var Skrållans farsa.

• cat collector

Filmen Skrållan, Ruskprick och knorrhane var den filmen där Hasse & Tage spelade smugglarna R och K. Gillade särkilt Ruskprick (Hasse) för att han var en frisk fläkt i präktigheten.

• Godis råttan

Ruskprick och Knorrhane
    VAr tjuvarna/smugglarna skrållan träffade på en ödeö i en av filmerna, de vill inte att hon skulle skvallra på dem så de använde dessa namn.

• Halv zigenare

Alltså, jag har inte gjort någon djup psykologisk analys i hennes böcker/filmer... MEN!.. Jag stör mig något extremt på en av hennes böcker/filmer...

Nämnligen, Karlsson på taket... Jag förstår inte hur det ska vara underhållning för barn eller för någon?? En omoralisk och självisk ung[insert curses here] som flyger omkring och trackar småbarn, och dessutom snor deras mat... Han utnyttjar en liten godtrogen (och ganska dum) unge...

Bah... Vilka mysko signaler ger det till barn egentligen...?

• astri

Aha!
    Okej, då förstår jag.
    Den filmen har jag inte sett alls... Generad

• cat collector

Den analys av Karlsson på taket som brukar framföras är att han är en spegelbild av alla dåliga sidor hoss människan: själviskhet, olater, självömkan osv. Ett provisorium som man skapar för att kunna skylla på när de dåliga sidorna kommer i dagen. Lillebror har förmodligen alltid drömt om att klättra på taken och spana på Bettan och hennes kille men har inte vågat innan Karlsson peppar honom till det. Det verkar som om det är lillebrors ensamhet och längtan efter en hund som s a s skapar Krlsson, och i slutet när Lillebror får sin hund ger han sig av.

Det finns ett liknande tema i Marie Hermansons senaste bok Mannen under trappan.

För övrigt är det väl just detta som brukar åberopas när man tycker att Pippi är skadlig för barn: hon vågar göra det som alla barn drömmer om att göra, t ex leva rövare på damernas fiina kafferep och inte sitta still i soffan.

• mamyleine

Pippi på rymmen då. Den sura gubben som blir helt galen när dom sjunger för honom. Han slänger skor på barnen. GUBBEN måste lida av dåliga nerver och sinnesförvirring. Han slänger skorna och skriker försvinn för att sedan GE mig tillbaka mina skor! . Jag som trodde att man inte kunde ta tillbaka gåvor. Han får för sig att han inte äns slänkt dom. Vilket måste betyda att han lider av dåliga nerver och sinnesförvirring. (bra att visa sådana gubbar för barn)

• mamyleine

Och Pippis pappa. Ansvarsfull karl *ironi* han föredrar att åka runt på havet medans hans dotter för klara av saker själv. Och när hon hamnar hos Prusekluskan då ser han till att ragga upp henne. SNYGG förebild.

• Jan 39

Karlsson på taket är hysterisk kult i Ryssland (av alla ställen)
    Jag tror att Astrid vill visa ungarna att vuxna ska man inte lita på.

• cat collector

Så har vi ju konstnären som för några år sedan drev tesen att TV-serien Pippi L var full av pedofilsex.

Svar på tråden Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)