• mamyleine

Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)

Kom inte på något helt bra rubrik. Så ska förklara vad jag menar.

Jag och några vänner har diskuterat Astrid lindgrens filmer (i första hand) där det känns lite som "hemliga" budskap men inte såg när man var barn. Som:

Alfred och Lina - Lina är väldigt inne på att dom ska gifta sig men Alfred vill inte. Kan det vara så att Alfred "förfört lina genom att säga, om du gör det här gifter vi oss. Lina svag och har sex med Alfred. Det skulle förklara en hel del. Min tanke på detta föddes när jag hörde låter "jag är en fattig bond-dräng" (vila hos en flicka vill jag också förståss) .

Sen till dom andra jag tänkt på:

Alva och Sotarn i madicken. Alva är jätte kär i sotarn och han hälsar och flirtar med henne. Sju barn har han hemma men otrohet har nog alltid funnits. KAN det vara så att Alva har en affär med Sotaren .

KOM med fler spekulationer.

(P.S JA jag vet att det är en barnfilm. Och jag vet att många säkert tar detta på fullaste allvar. Därför skriver jag till. Detta är en på skoj tråd där man kan ha lite vuxet "snok" med. SÅ nu behöver ingen bli upprörd )

• Svar på tråden Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)
  • cat collector

Det gjorde den inte, det blev ingen länk alls, vet inte varför. Men om man börjar på www.svenskfilmdatabas.se och klickar sig fram till Världens bästa Karlsson och sedan klickar på rollista finns beviset där.

När jag fick skivan som barn trodde jag också att han var en gubbe.

• astri

Ja se där!
    "Karlsson" och "Lillebror" skådespelarna är ju jämngamla!!
  • Nifelheim

Ah men..HUUUUR kan han vara så ful? och så stor? och så gubbig? och vems röst är det då?

• astri

Nifelheim:
    Precis samma sak som jag frågade mig själv [angående rösten och gubbigheten]... sen är ju vissa helt enkelt bara stora och "fula" av naturliga orsaker.

• Nifelheim

astri: vadå finns det naturliga orsaker? *S*

haha men allvarligt jag har såå svårt o få in att han är ETT BARN. den gubbjäveln som jag alltid hatat så innerligt

• astri
    Nifelheim skrev 2006-07-25 18:39:33 följande:
    astri: vadå finns det naturliga orsaker? *S*haha men allvarligt jag har såå svårt o få in att han är ETT BARN. den gubbjäveln som jag alltid hatat så innerligt
    Skojar du?!
    Jag var helt övertygad om att han var en medelålders gubbe som tagit sig en väldigt otacksam roll i vad han nog trodde skulle vara hans genomslagsfilm
    Ett otroligt stort irritations-moment... jag vet de som faktiskt var rädda för Karlsson när de var yngre
  • astri

Det känns liksom inte.... rätt... nu när man vet att han är ett barn på något sätt. :-/
    Jag måste nog se igenom filmen en gång till med "nya glasögon"

• astri

Äh, det ska inte vara att han är ett barn på något sätt utan rätt på något sätt

• Nifelheim

Nej det gör ju inte det. Jag KAN INTE hata ett barn. MEn jag HATAR Karlsson. Hmm nej jag ignoerar allt jag hört här idag och låtsas att han är en 50årig farbror som trodde att han fått en bra roll och skulle bli omtyckt bland barnen

Svar på tråden Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)