• mamyleine

Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)

Kom inte på något helt bra rubrik. Så ska förklara vad jag menar.

Jag och några vänner har diskuterat Astrid lindgrens filmer (i första hand) där det känns lite som "hemliga" budskap men inte såg när man var barn. Som:

Alfred och Lina - Lina är väldigt inne på att dom ska gifta sig men Alfred vill inte. Kan det vara så att Alfred "förfört lina genom att säga, om du gör det här gifter vi oss. Lina svag och har sex med Alfred. Det skulle förklara en hel del. Min tanke på detta föddes när jag hörde låter "jag är en fattig bond-dräng" (vila hos en flicka vill jag också förståss) .

Sen till dom andra jag tänkt på:

Alva och Sotarn i madicken. Alva är jätte kär i sotarn och han hälsar och flirtar med henne. Sju barn har han hemma men otrohet har nog alltid funnits. KAN det vara så att Alva har en affär med Sotaren .

KOM med fler spekulationer.

(P.S JA jag vet att det är en barnfilm. Och jag vet att många säkert tar detta på fullaste allvar. Därför skriver jag till. Detta är en på skoj tråd där man kan ha lite vuxet "snok" med. SÅ nu behöver ingen bli upprörd )

• Svar på tråden Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)
  • LillaStollan

*ninna ninna ninanna* Lite OT kanske men ett boktips till er som är nyfikna på skådisar och inspelningar av Astrid Lindgren-filmerna. Från Snickerboa till Villa Villekulla. Riktigt kul läsning

Har inte läst igenom tråden så tipset kanske redan finns

• Nifelheim

Usch jag blir snurrig av alla bullerby versioner. men kommer nu på att jag tror jag sett en annan, en där det är en berättarröst men den var inte svartvit

Men alltså, i den här vanliga säger de ju ngt om olle hellbom eller gör de inte det?

Usch när jag var liten AVSKYDDE jag karlsson på taket, karlsson var ju så jävla ego och elak. hatar honom fortfarande även om han är ngt mer sympatisk i de tecknade versionerna.

• astri

Karlsson på taket ja! Usch!

Men ligger det inte nära till hands att han egentligen bara är en hallucination/låtsaskompis som Lillebror har.
    Med en storasyster som har killar till höger och vänster och en storebror som... Ja, vad gör storebrorsan egentligen?
    Klart att voffsingen är en kompensation för hans bortglömda position i familjen.

• mamyleine
    astri skrev 2006-07-19 13:15:30 följande:
    Karlsson på taket ja! Usch!Men ligger det inte nära till hands att han egentligen bara är en hallucination/låtsaskompis som Lillebror har.Med en storasyster som har killar till höger och vänster och en storebror som... Ja, vad gör storebrorsan egentligen?Klart att voffsingen är en kompensation för hans bortglömda position i familjen.
    Storebrorsan är bög. Han föredrar att gå hem till "benke" på en kväll när mamman och pappan ska på bio . Syrran sitter hemma med sin nya kille.
  • mamyleine

Fast syrran där då. Sätter sig i soffan och betalar lille-bror för att stanna i rummet. Med tanke på alla hennes karlbyten kanske hon är nymfoman?

• astri
    mamyleine skrev 2006-07-19 13:26:41 följande:
    Fast syrran där då. Sätter sig i soffan och betalar lille-bror för att stanna i rummet. Med tanke på alla hennes karlbyten kanske hon är nymfoman?
    Precis min tanke!
  • Lady Namárië

Nu har jag grubblat mig blå på vems docka det är som heter Gullpian. Upplys mig, snälla!

You can't take the sky from me.
  • astri

Jag tycker Elisabeth är skitcool!
    Der framför mig hur hon tar över pappas post på tidningen, blir öppet lesbisk med Mias lillasyrra och drar på sig ett par brallor.

Madicken, hon inleder ett förhållande med Abbe och får ett "utomäktenskapligt barn".
    Skandal!
    Men pappa och hans vänner ser till att han minsann gifter sig med henne, precis som han lovade för att få komma innan för trosorna på henne.

Abbes pappa han måste amputera benet som han fastnade i rävsaxen med pga kallbrand. Börjar supa ännu mer och dör av skrumplever.

• Svamp Bob Fyrkant

Jag har ännu inte läst hela tråden och upprepar säkert något som redan är skrivet, men so be it!

Karlson på taket är en pedofil!
    Han är en vuxen äcklig vidrig människa som utger sig för att vara barn och lillebror som är ensam och sårbar är ett perfekt byte!

URKA för Karlsson på taket! Det är faktiskt den enda A Lindgren filmen jag inte klarar av att se!

Gravid i v. 23...bara 17 veckor kvar!
  • Nifelheim

Gullpian är Evas docka i en kort film om en liten tjej som har en mamma som har ngn lungsjukdom och därför får bo hos sin halvelaka moster och henner tokelaka dotter. Hon har en moster till som bor i amerika tror jag och som är o hälsar på.
    Eva får göra allt skitjobb och hennes superbortskämda kusin försöker bara förstöra för henne.

Så blir hon skickad att handla potatismjöl i värsta åskvädret och handlargubben (kanske också pedofil) bjuder henne på karameller och tröstar och säger att snart är mamma frisk igen och då kommer hon och hämtar dig.

Hmm har inte astrid gjort ngt med några tokiga pojkar som hoppar från lagårdstaket också o bryter sig? Där mammorna ända sen pojakarna var bebisar har jämfört dem och tävlat och de fortsätter med det hela livet

Har för mig att jag har den på samma film som den om gullpian

Svar på tråden Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)