• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • molly50
    Anonym (hej) skrev 2023-08-19 02:52:15 följande:
    Det är bara tomt prat och inget du gör på riktigt. Du hävdar att du hellre är utan sex än med en oattraktiv man, men i verkligheten inledde du en relation med en man som var incel och därför inte kan ha varit superattraktiv.
    Återigen? Vart läser du in att han var incel?
    Kan du inte svara på det så är det svårt att försöka föra en vettig diskussion med dig.
    Och kom ihåg att en incel och en ensam man INTE är samma sak.

Och jo,tro det eller ej,men jag skulle hellre leva utan sex än att ha sex med en incel.
    Varför tror du jag lämnade killen som bara klagade på kvinnor och att ingen ville ha honom?
    Fast han hade mig?
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-19 05:46:39 följande:
    Nej, det har de i de allra flesta fall inte. Skillnaden är i stor grad slumpen eftersom de är tafatta i relationen till kvinnor. De tar inte initiativ.

Jag ska ge fyra bra exempel från min bekantskapskrets.

Man Nr 1
    Tafatt med kvinnor, timid, tystlåten men snäll, väluppfostrad, ärlig, lojal, arbetsam och kommer från mycket välbärgade hemförhållanden. Han hade ingen relation, inte ens sex skulle jag tro förrän 30+ då hans bästa vän och hans fru parade ihop honom med en väninna till henne. Hon var tveksam men hon som kommer från enkla hemförhållanden attraherades tveklöst av det liv som han kunde erbjuda. Slumpen, hans arbetsförmåga, hans vänner och hans föräldrar tillsammans som räddade honom. Ska tilläggas att de idag har tre barn ihop och är lyckliga.

Men Nr 2
    Tafatt med kvinnor, timid, tystlåten men snäll, väluppfostrad, ärlig, ambitiös i karriären och välbärgad. Hade ingen relation och sannolikt inte ens sex förrän 35+ då en annan bekant till mig raggade upp honom. Slumpen, hans arbetsförmåga samt ambitioner som räddade honom. De har idag barn ihop. Halvlyckliga. Hon tycker att han är lite tråkig att leva med så det är ingen optimal matchning. Men båda har det bra och mår bra.

Kan ge andra exempel där det går mindre bra:

Man Nr 3
    Tafatt med kvinnor, timid, tystlåten men snäll, väluppfostrad, ärlig, välutbildad och bra jobb. Från enkla hemförhållanden. Snart 40 men tror aldrig han haft sex, än mindre en relation. Ser även ganska bra ut faktiskt. Bra man men fortfarande singel. 

Man Nr 4 
    Tafatt med kvinnor, timid, tystlåten men snäll, väluppfostrad, ärlig, välutbildad och bra jobb. Från enkla hemförhållanden. Snart 45 men tror aldrig han haft sex, än mindre en relation. Bra man men fortfarande singel. 

Finns mängder med den typen av män som jag beskriver. Några gifter sig och får barn. Andra inte. Oftast ekonomi, arbetsförmåga samt slumpen som avgör vilka som hamnar var. 
    Ja,visst finns sådana män.
    Det har jag inte förnekat.
    Men det finns också män med en riktigt dålig kvinnnosyn.
    Några av dem har synts här i tråden.
    Och det var sådana män jag tänkte på.
  • Anonym (Fol)
    nihka skrev 2023-08-19 17:02:58 följande:
    Nej, jag har inga jobb och partners att dela ut till stugsittare. Sedan betvivlar jag stark att "många andra" har det. I synnerhet om ensamma Nicklas är vuxen.
    Vi lever olika helt enkelt. Många inklusive mig själv har jobb och nätverk vi kan använda för att hjälpa Niclas om han är en vän eller anhörig. Finns mängder av personer som hjälpts på detta sätt. 

Det betyder inte att dessa individer inte har ansvar men man hjälper anhöriga och vänner som behöver hjälp i den mån det går.
  • Anonym (Fol)
    nihka skrev 2023-08-19 16:57:26 följande:
    Man dömer inte en grupp baserat på vad några individer i den gruppen gör, men eftersom man inte vet vilka individer som är subversiva iakttar man försiktighet mot alla man inte är känd med.
    Inget konstigt med det.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-19 18:18:21 följande:
    Vi lever olika helt enkelt. Många inklusive mig själv har jobb och nätverk vi kan använda för att hjälpa Niclas om han är en vän eller anhörig. Finns mängder av personer som hjälpts på detta sätt. 

Det betyder inte att dessa individer inte har ansvar men man hjälper anhöriga och vänner som behöver hjälp i den mån det går.
    På vilket sätt lär sig dessa människor eget ansvar om andra tar ansvaret åt dom hela tiden? låter och luktar som björntjänst
  • ClumsySmurf
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-19 17:19:57 följande:
    Bristerna? absolut. Det finns ingen kvinna som vill reglera. Har jag sagt att dessa kvinnor som är utsatta för brott vill reglera? Att vi bör reglera? Eller är det ditt egna antagande? Vi kvinnor vill inte reglera åt något håll. Vi vill ha frihet. men det är tydligen för mycket begärt. jag har skrivit att konsekvensen av vissa mäns beteenden drabbar de själva, men det betyder inte att det ska regleras för sakens skull. Något mer du vill läsa in mer egna tolkningar? sakfrågan i tråden är incels, män som hatar kvinnor. Återigen är det det äckligt många män som sympatiserar med detta.

så leta ef'ter dina egna halmgubbar du. Eller vet du inte vilken tråd du skriver i?
    Jag ställde två frågor på dina inlägg som du fortfarande inte har svarat på, du duckar och ställer helt irrelevanta halmgubbe motfrågor.
  • Anonym (Incel slem)
    ClumsySmurf skrev 2023-08-19 18:36:11 följande:
    Jag ställde två frågor på dina inlägg som du fortfarande inte har svarat på, du duckar och ställer helt irrelevanta halmgubbe motfrågor.
    vad vill du ha svar på? Om mina svar är bra svar? tydligen inte för dig ers höghet eller för manliga misogyna incels. Nästa fråga? Om det låter bättre att manliga incels hatar kvinnor på grund av erfarenheter? vilka erfarenheter är frågan då? det är högst relevant fråga. Om en man är ofrivilligt singel på grund av rädsla av kvinnor efter erfarenhet eller ofrivilligt singel till följd av sitt rövhattiga beteende. Det är inte okej att hata för att man blir ratad. Besviken absolut. Men hata kvinnor för att man inte får dom. Nej du. Något mer du så hemskt gärna vill ha förklarat? 
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-19 18:18:21 följande:

Pratar du om "Niclas" som utmärker sig "med flackande blickar"? Även här är det upp till individen om man vill bjuda hem Niclas. En man som uppvisar det typiska incelbeteendet där han är ett evigt offer för kvinnor och förväntar sig att samhället eller annat ska ta ansvar för hans välbefinnande kommer nog att inte få en inbjudan. Men det är väl självklart. Även empati har sina gränser. 

Vilket leder oss tillbaka till punkt ett: incels har ett egenansvar. De kan inte förvänta sig sig med kvinnor om du uppvisar misogyna attityder. De får nog svårt att få en partyinbjudan om de visar förakt för värden.

Allt är så självklart. Varför begriper inte inceln det? Det är den stora frågan.

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-19 18:24:47 följande:
    På vilket sätt lär sig dessa människor eget ansvar om andra tar ansvaret åt dom hela tiden? låter och luktar som björntjänst
    Samma sak om samhället skulle serva en incel med flickvän. Hur skulle det förbättra samhället? Inceln ser att det fungerar att slänga sig på marken och hamra med knytnävarna i golvet. Inte att faktiskt lägga ned arbetet som krävs för att förändra sin attityd till en mer positiv.

Bättre attityder i samhället = gladare befolkning.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-19 18:24:47 följande:
    Att se till så att en person får ett arbete är aldrig en björntjänst.

Björntjänsten är om du låter honom komma undan med ett dåligt arbete.

Folk som mig kan sånt här. Att många saknar den typen av socialt skyddsnät jag pratar om är orsaken till att så många faller genom systemet. Det gör man inte med socialt skyddsnät. 

För det finns situationer i livet då en individ behöver hjälp. Och då ska man ge det.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?