• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Palle)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-19 12:12:55 följande:
    har jag bett dig ta ansvar? eller har jag bett dig vara en  förebild? förebild = inte bete sig som en rövhatt. och inte sympatisera med rövhattar. Att när man har möjlighet ifrågasätta en rövhatt och säga att den har fel. Det kräver jag av dig, men OCKSÅ av kvinnor.

om folk låtsas som att det regnar när de ser/hör rövhattar så tolkas det som acceptans av rövhattar. Och acceptans av rövhattar är också lite rövhattigt. oavsett kön
    Fast precis som rövhattarna, så har ju även du ett relativt snävt perspektiv i ämnet. Alla som inte håller med om allt är misogyna, eller?
  • Anonym (Fol)
    nihka skrev 2023-08-19 12:18:08 följande:
    Jobb är inget företag "ger" till människor man tycker synd om och vill hjälpa utan man söker kompetenta medarbetare. Kanske att ett familjeföretag tar sig an sina närmaste mest i syfte att hjälpa dem framåt, men få företag har råd med personal som inte drar sin egen vikt. Så vem ska hjälpa ensamma Niclas?
    Kanske funkar så för dig, inte för mig och många andra. Man ser helt enkelt till att anhöriga och vänner får jobb och partner.

Det blir problematiskt för Niclas om han står utan familj och vänner. I synnerhet om han inte har något driv i karriären.
  • Anonym (Fol)
    nihka skrev 2023-08-19 12:18:08 följande:
    Jobb är inget företag "ger" till människor man tycker synd om och vill hjälpa utan man söker kompetenta medarbetare. Kanske att ett familjeföretag tar sig an sina närmaste mest i syfte att hjälpa dem framåt, men få företag har råd med personal som inte drar sin egen vikt. Så vem ska hjälpa ensamma Niclas?
    Kanske funkar så för dig, inte för mig och många andra. Man ser helt enkelt till att anhöriga och vänner får jobb och partner.

Det blir problematiskt för Niclas om han står utan familj och vänner. I synnerhet om han inte har något driv i karriären.
  • nihka
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-19 05:46:39 följande:
    Nej, det har de i de allra flesta fall inte. Skillnaden är i stor grad slumpen eftersom de är tafatta i relationen till kvinnor. De tar inte initiativ.

Jag ska ge fyra bra exempel från min bekantskapskrets.

Man Nr 1
    Tafatt med kvinnor, timid, tystlåten men snäll, väluppfostrad, ärlig, lojal, arbetsam och kommer från mycket välbärgade hemförhållanden. Han hade ingen relation, inte ens sex skulle jag tro förrän 30+ då hans bästa vän och hans fru parade ihop honom med en väninna till henne. Hon var tveksam men hon som kommer från enkla hemförhållanden attraherades tveklöst av det liv som han kunde erbjuda. Slumpen, hans arbetsförmåga, hans vänner och hans föräldrar tillsammans som räddade honom. Ska tilläggas att de idag har tre barn ihop och är lyckliga.

Men Nr 2
    Tafatt med kvinnor, timid, tystlåten men snäll, väluppfostrad, ärlig, ambitiös i karriären och välbärgad. Hade ingen relation och sannolikt inte ens sex förrän 35+ då en annan bekant till mig raggade upp honom. Slumpen, hans arbetsförmåga samt ambitioner som räddade honom. De har idag barn ihop. Halvlyckliga. Hon tycker att han är lite tråkig att leva med så det är ingen optimal matchning. Men båda har det bra och mår bra.

Kan ge andra exempel där det går mindre bra:

Man Nr 3
    Tafatt med kvinnor, timid, tystlåten men snäll, väluppfostrad, ärlig, välutbildad och bra jobb. Från enkla hemförhållanden. Snart 40 men tror aldrig han haft sex, än mindre en relation. Ser även ganska bra ut faktiskt. Bra man men fortfarande singel. 

Man Nr 4 
    Tafatt med kvinnor, timid, tystlåten men snäll, väluppfostrad, ärlig, välutbildad och bra jobb. Från enkla hemförhållanden. Snart 45 men tror aldrig han haft sex, än mindre en relation. Bra man men fortfarande singel. 

Finns mängder med den typen av män som jag beskriver. Några gifter sig och får barn. Andra inte. Oftast ekonomi, arbetsförmåga samt slumpen som avgör vilka som hamnar var. 
    Den gemensamma nämnaren är att alla är timida och initiativlösa. Det var ingen slump som gjorde att två av dem hittade en kvinna för i båda fall var det någon annan som tog ett initiativ.

Det du berättar är att initiativlösa människor förblir ensamma om ingen annan styr upp det för dem.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-19 12:24:20 följande:
    Fast precis som rövhattarna, så har ju även du ett relativt snävt perspektiv i ämnet. Alla som inte håller med om allt är misogyna, eller?
    På vilket sätt har jag snävt perspektiv? att jag anser att man har eget ansvar för sitt liv, och att alla borde vara goda människor. på vilket sätt är det snävt? håller med om vad? I vissa fall är man misogyn om man inte håller med, så som jämställdhet. att inte hålla med varandra politiskt är inte misogyn.
    anser du att jämställdhet ska råda?
    anser du att alla har eget ansvar?
    anser du vi alla ska ha samma rättigheter oavsett kön/läggning/etnicitet/ålder/religion?
  • Anonym (Fol)
    nihka skrev 2023-08-19 12:31:45 följande:
    Den gemensamma nämnaren är att alla är timida och initiativlösa. Det var ingen slump som gjorde att två av dem hittade en kvinna för i båda fall var det någon annan som tog ett initiativ.

Det du berättar är att initiativlösa människor förblir ensamma om ingen annan styr upp det för dem.
    Ja, det är den främsta gemensamma nämnaren.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-19 12:27:53 följande:

Men det är väl Niclas problem? familj kan man ha utan blodsband. Familj kan man vara utan trots blodband. ska samhället dadda med Niclas för att han är nöjd med sin tillvaro? är man missnöjd vänder man det till ett driv att ändra sin tillvaro. svårare är det inte
  • nihka
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-19 08:05:11 följande:

Jag är en av dessa, dock ej gift i nuvarande relation. 

Men att tro så svartvitt som vissa damer i tråden är helt övertygade om är BS.

-Om man kritiserar vissa saker hos kvinnor=misogyn=då blir du utan tjej

-Om man aldrig kritiserar kvinnor=bra värdegrund=du kommer träffa någon

Kvinnor kommer kritisera män ibland, skämta om män ibland. Det gör alla. Män kommer kritisera kvinnor ibland och även skämta om vissa saker. Det gör gifta som ogifta till eviga singlar. Det har inte med saken att göra om du träffar någon eller inte.

Däremot om det finns ett osunt hat som man har svårt att hantera, då blir det problem i längden.

Att få knulla runt ger ingen bättre kvinnosyn. Att inte bli avvisad kanske tar bort udden på föraktat, men det är fortfarande en dålig kvinnosyn att dra ett helt kön över samma kam och göra svepande negativa uttalanden om hur alla kvinnor är och vad alla kvinnor vill ska droppa ned från himlen.

Och naturligtvis vill ingen ha någon som hela tiden/ofta/regelbundet talar föraktfullt om dem. Det kanske är normalt i ditt umgänge, men alla ser inte det "skojiga" i sexistiska skämt. Alla delar väl inte din humor helt enkelt och i min erfarenhet är dessutom sexistiska skämt väldigt ofta kopplade till en sexistisk syn. Man är bara för feg för att säga det rätt ut och försöker skapa en reträttväg där man kan skylla på att man bara skämtade när man inte får medhåll.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • EnAnonumius
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-19 12:27:50 följande:

Om ensamma Niclas saknar driv för sin karriär så får han ta ansvar för detta själv, i stället för att lasta över sina problem på omgivningen och samhället.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Fol)
    EnAnonumius skrev 2023-08-19 13:17:00 följande:
    Om ensamma Niclas saknar driv för sin karriär så får han ta ansvar för detta själv, i stället för att lasta över sina problem på omgivningen och samhället.
    Ja, och?

Man måste väl kunna diskutera dess individer utan att detta kommer upp i vartannat inlägg. Det är självklart att Niclas har ansvar för det själv. 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?