• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-19 00:59:30 följande:

Det kommer alltid att finnas män som hatar kvinnor och även kvinnor som hatar män. Det kommer att finnas människor som hatar invandrare eller homosexuella.

Vissa har gett upp hela mänskligheten och hatar folk rent generellt. Man betalar ofta priset själv med den inställningen då man lever med en färdig mall över hur olika grupperingar är, man går snabbt i försvar utifrån sin egen tro och bild av världen och det gör individen bitter. Ofta även ensam och olycklig. Men man behåller iallafall sin världsbild, den har man kvar.

Detta gäller oavsett läger.

vi har förstått att du inte vill diskutera misogyna incels, för det är aldrig deras fel. de är alltid offer för omständigheterna som gör att de till slut blir misogyna. Om vi andra bara vore lite snällare och mer inkluderande från början hade det ju aldrig hänt. det är viktigt att påpeka att incels också är offer. de förstår ju inte bättre och klarar inte av eget ansvar. så lösningen är att inte kalla dessa män för kvinnohatare eller misogyna, eftersom då svartmålas dessa stackars män.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Til) skrev 2023-08-18 10:59:22 följande:
    Ja så män skulle få välja på kvinnor med få eller inga matchningar. Väldigt svårt att tro att män skulle vara nöjda med den lösningen. För vilka kvinnor är det som får få eller inga matchningar, tror du? 
    Du förstår inte. När skillnaderna i antalet likes inte är lika stort mellan kvinnor som mellan olika män så skulle algoritmen som styr fördelningen också få en mindre effekt. Utbudet av kvinnor skulle inte ändras lika mycket även om samma algoritm tillämpas på kvinnor som på män.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Til) skrev 2023-08-18 10:56:43 följande:
    Förstår inte varför termen är så viktig. Här vill vi skilja på ensamma män (som hon menar heter fredliga incels), och incels. Vi menar samma sak, olika terminologi. Det kvittar ju. Skillnaden är ju i sak: är det en man som vill att andra ska ändra på sig och göra inskränkningar för andra eller inte? Är det en man som skyller på andra eller inte? Jag kan verkligen förstå att man vill tydliggöra skillnaden och det gör ju ingen praktisk skillnad vad de kallas.
    Vill du få det till att incels som på något sätt klagar inte ska räknas som fredliga, utan våldsamma incels? Detta måste vara en ny lågpunkt i diskussionen.

Även incels som tycker saker som du inte håller med om räknas som fredliga incels. Motsatsen till fredlig är inte att ha (för vissa) besvärande uppfattningar. Det är om någon skulle ta till våld, vilket är ytterst ovanligt.
  • Anonym (hej)
    molly50 skrev 2023-08-18 13:13:36 följande:
    Vart läser du in att han var en incel?
    Han var aldrig misogyn,klagade aldrig på kvinnor eller ansåg att andra skulle ta ansvaret för att han var en ensam man.
    Hade han haft den kvinnosynen du och flera andra män har visat prov på här i tråden så hade vi inte varit ett par idag,kan jag säga.

Du behöver verkligen lära dig skillnaden melan ensamma män och incels.
    För det har du uppenbarligen inte förstått.
    Ok, läs den här artikeln där termen incel inte heller kopplas ihop med misogyna åsikter. En artikel som dessutom verkar ha det förfärliga perspektivet att incel-frågan beror på yttre omständigheter och inte bara på individen.

Är det inte konstigt att etablerade medier använder en annan defintion på order incel än din definition?

www.gp.se/kultur/kultur/incels-inget-nytt-men-nu-ar-det-mannen-som-drabbas-1.55634003
  • Anonym (hej)
    molly50 skrev 2023-08-18 14:47:21 följande:
    Och det är lite det jag menar.
    I länken som TS hänvisade till så gjorde man skillnad på incels genom att kalla dem "terrorincels" och "fredliga incels".
    Och fredliga incels är väl vad de flesta menar ned ensamma män.
    Men det här verkar TS ha svårt att se skillnaden på.
    Att kalla personer som inte är terrorister för terrorincels är i allra högsta grad osakligt och förnedrande.
  • Anonym (hej)
    Fiona M skrev 2023-08-18 15:43:21 följande:

Vilka som har fel åsikter är det jag dömer? Misogyna incels? Ja, alla gånger, precis som jag dömer rasister, nazister, homofober och andra.
    Att du har mer problem med mig och mitt dömande än sånt som skadar kvinnor gör mig dock ganska uppgiven.

Du är säkert en sån som även tycker att Sveriges regering styrs av "rasister, nazister och homofober". Det blir svårt att ta dig på allvar.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Mia) skrev 2023-08-18 15:07:22 följande:

TS är så förblindad av sin världsbild att han missar öppet mål och saknar minsta lyhördhet för verklighet och fakta. Dessutom uppvisar han ett osmakligt förakt för kvinnor och hans sk lösningar är direkt bortom all mänsklighet fast han inte fattar det själv. Det fanns en kille i katergorin Ensamma män eller Fredliga incels som skrev i tråden och hade en helt annan syn och han fattade att bristen låg hos honom och ingen annanstans. 
    En sådan kille kan jag känna djupaste sympati med, var jag singel och träffade på en sådan man skulle jag kunna gå ut med honom (ej ligga med honom!) bara för att hjälpa honom, skulle kunna krama honom och gråta med honom. Förstår att det gör jätteont att ingen vill ha en och man ändå vet att felet är hos honom själv. 
    Men för misogyna incels som TS känner jag bara förakt.

Det är en sak jag undrar. Varför tror du att det spelar så stor roll vem du känner djupa sympatier för och vilka du föraktar? Dina uppfattningar har ingen betydelse för dessa människor som inte kommer att bli påverkade av det på något sätt.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-18 11:06:17 följande:
    Men återigen baseras hela ditt antagande på att kvinnor kommer fortsätta använda en app man inte är nöjd med. Att det kommer få dessa *desperata kvinnor* att sänka sina *orimligt höga krav* och på så vis lyckas fler män. vilket är en naiv tanke, och det är här det sker en tankevurpa.

kvinnor klarar sig själva år 2023, kvinnor behöver inte en man. Kvinnor vill ha en man de attraheras av, och som har goda värderingar och ser kvinnan som jämlike. Hittar vi inte vad vi söker på appen så går vi ut, träffar folk på gymmet, i sociala sammanhang, kanske vi har en bekant som har en bekant etc. Vi kommer inte sänka våra krav, troligen höja våra krav med olika regleringar och inskränkningar.

var har jag skrivit att en tafatt man är detsamma som misogyn? Jag har skrivit att vi kvinnor generellt inte attraheras av män som är tafatta eller misogyna. Tafatt kan utforma sig som exempelvis blyghet, som min sambo, han var i den så kallade *friendzone* länge på grund av sin blyghet, när han väl visade mod så blev han attraktiv i mina ögon samt att jag hade lärt känna honom och visste hans värderingar som också bidragit till att jag började se han mer och mer på ett romantiskt vis än bara vänskap. Så återigen, han gjorde jobbet. en parantes, under tiden vi lärde känna varandra (månader alltså) så dejtade jag för fullt via både tinder och män jag träffade ute.
    Vad roligt att höra att ditt förhållande började med att du friendzonade din nuvarande pojkvän, samtidigt som du avverkade man efter man på tinder. En möjlighet som han inte hade som en ordinär vanlig kille. Vad praktiskt att han fortfarande fanns tillgänglig för dig när det passade dig. Han hade ju inte som mycket att välja på, eller hur?

Jag förstår att du inte vill utjämna maktförhållandet mellan män och kvinnor inom dejting, för då hade du inte längre haft överhanden mot din sambo i ert förhållande. "Kvinnor klarar sig själva år 2023, kvinnor behöver inte en man". För dig verkar det vara precis tvärtom. Män har aldrig varit mer tillgängliga och det utnyttjar du till max.
  • Anonym (hej)
    molly50 skrev 2023-08-18 13:23:36 följande:
    Jag tycker den innehåller ganska många av de förklaringar vi försökt ge dig och andra män här i tråden.
    Men som ni inte verkar vilja ta till er.

T ex detta med att man som kvinna hellre lever ensam än att inleda något med en man  som man inte är attraherad av.
    Detta eftersom kvinnor idag ofta klarar sig själva rent ekonomiskt osv.
    Jag som kvinna skulle t ex hellre leva utan sex än att ha sex med en man som inte attraherar mig.
    Och detta verkar incelmän ha svårt att förstå. 
    Det är bara tomt prat och inget du gör på riktigt. Du hävdar att du hellre är utan sex än med en oattraktiv man, men i verkligheten inledde du en relation med en man som var incel och därför inte kan ha varit superattraktiv.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-19 00:40:50 följande: #4147
    ClumsySmurf skrev 2023-02-23 10:33:26 följande: #4146
    " Ingen hatar en person ENDAST på grund av kön. Idioti."
    nä, man tycker ju också att det könet har så dåliga egenskaper att det ska hatas.

När jag svarade på ditt inlägg om manshatare svarade du att det beror på erfarenheter från män, det är ofta viktigt att tillägga att det är män som orsakat manshat så jag undrade om det låter det bättre om incels säger att de hatar kvinnor pga erfarenheter.

Ser du någon likhet i dessa tankar?

Du svarade inte på frågan om ouppnåeliga barbie ideal, om de också tycker att det är det som är orsaken.

Jag förstår inte heller varför du jämför med de kvinnliga singlar du känner, det säger ju inte så mycket om alla andra kvinnliga singlar.

skillnaden är väl ändå att i princip noll och ingen kvinna vill reglera marknaden oavsett vad de tycker om män eller ej. Hur många av dessa kvinnor som hatar vissa män skriver det på olika forum? alla kvinnor som årligen misshandlas, våldtas, sexuellt ofredad etc. med tanke på hur många tusen detta är per år skulle jag snarare säga att dessa kvinnor Hörs för lite. Eller visa mig gärna dessa tusentals trådar.

Hur många kvinnliga incels har du stött på i verkliga livet eller på www? misogyna incels är primärt ett MANLIGT problem. Men visa gärna din forskning som påvisar skillnaden.

problemet är alltså vissa män; inte alla män. Och det är väl dessa män som är ämnet för denna tråd? vi är många kvinnor i tråden som upprepat samma sak men vad vet väl vi. vår erfarenhet kan man tydligen inte ge vatten värt eftersom det är kvinnor som framför åsikterna?

29224 anmälningar mot misshandel år 2022
    https://bra.se/statistik/statistik-om-brottstyper/vald-i-nara-relationer.html

4810 anmälningar om våldtäkt och ett antal tusen sexuellt ofredande https://bra.se/statistik/statistik-om-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html

ska jag fortsätta? Det är över 40000 kvinnor årligen som skadas av män, och av naturliga skäl hatar vissa män. visa mig dessa 40000 trådar och inlägg om manshat. notera att detta är anmälda brott ett är, lägg till mörkertal och sen räkna år bakåt. På hur många år är det 400000 anmälda brott? 4000000? Men det är klart det är SÅ synd om männen på grund av detta. Spyr

problemet är alltså vissa män; inte alla män. Och det är väl dessa män som är ämnet för denna tråd? vi är många kvinnor i tråden som upprepat samma sak men vad vet väl vi. vår erfarenhet kan man tydligen inte ge vatten värt eftersom det är kvinnor som framför åsikterna?
    Om jag hade skrivit de män som hatar kvinnor, eller vissa kvinnor, är det på grund av erfarenheter från kvinnor. de andra manliga singlar jag känner som aktivt letar, så skyller de på sig själva och jämför sig med ouppnåeliga maskulinitets-ideal. de skyller inte på kvinnorna

Kanske någon (kanske du) hade svarat att de manliga singlar jag känner inte är representativt för alla manliga singlar och undrat om det är deras egna eller kvinnors ouppnåeliga ideal det sitter i.

Tycker du då att  frågan "vår erfarenhet kan man tydligen inte ge vatten värt eftersom det är män som framför åsikterna?" blir ett bra svar?
    Hur många kvinnliga incels har du stött på i verkliga livet eller på www? misogyna incels är primärt ett MANLIGT problem. Men visa gärna din forskning som påvisar skillnaden.
    Det är ju män som är misogyna incels (bortsett från den jag citerat) så det är ju ett manligt problem. Antar att du menar att jag ska visa "min" forskning som påvisar likheterna (inte skillnaden) när jag inte ens påstått att de är lika medan det räcker med att du nämner de du känner.
    ska jag fortsätta?
    Om du inte brukar kalla kvinnor som hatar män som misshandlat dem för manshatare förstår jag inte varför du drar in dem i det hela, om du brukar göra det förstår jag inte varför just dessa skulle vilja ha statlig rätt till kuk.

Du har inte svarat på om det låter bättre om incels säger att de hatar kvinnor pga erfarenheter och om de kvinnliga singlarna du känner bara jämför de sej med ouppnåeliga barbie ideal eller också tycker att det är det som är orsaken.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?