• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • ClumsySmurf
    Anonym (hej) skrev 2023-08-19 02:52:15 följande: #4158
    molly50 skrev 2023-08-18 13:23:36 följande:
    Jag tycker den innehåller ganska många av de förklaringar vi försökt ge dig och andra män här i tråden.
    Men som ni inte verkar vilja ta till er.

T ex detta med att man som kvinna hellre lever ensam än att inleda något med en man  som man inte är attraherad av.
    Detta eftersom kvinnor idag ofta klarar sig själva rent ekonomiskt osv.
    Jag som kvinna skulle t ex hellre leva utan sex än att ha sex med en man som inte attraherar mig.
    Och detta verkar incelmän ha svårt att förstå. 
    Det är bara tomt prat och inget du gör på riktigt. Du hävdar att du hellre är utan sex än med en oattraktiv man, men i verkligheten inledde du en relation med en man som var incel och därför inte kan ha varit superattraktiv.
    I verkligheten är man inte antingen oattraktiv eller superattraktiv.
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-19 02:03:10 följande:
    Vill du få det till att incels som på något sätt klagar inte ska räknas som fredliga, utan våldsamma incels? Detta måste vara en ny lågpunkt i diskussionen.

Även incels som tycker saker som du inte håller med om räknas som fredliga incels. Motsatsen till fredlig är inte att ha (för vissa) besvärande uppfattningar. Det är om någon skulle ta till våld, vilket är ytterst ovanligt.
    Enligt den definition artikelförfattaren använder så är fredliga incels de som inte försöker påverka andra att ändra sig för att passa dem. Vad skrev hon nu, "står kvar i sin egen smärta utan..."  Minns ej exakta ordalydelsen men står i artikeln. 

Incels får såklart klaga. Det är ledsamt att vara ensam. Men när de övergår till att föreslå faktiska samhällsförändringar som gynnar dem och inskränker t ex kvinnors frihet, då har de överträtt gränsen. När de börjar hata kvinnor, då har de överträtt gränsen. I den här tråden är det flera som överträtt gränsen. Och som dessutom har fel, när de utgår från att kvinnor ska ta lite vad som helst i ett dåligt utbud, när vi i allt högre utsträckning snarare väljer att leva ensamma. Ser du som man fram emot att få välja bland kvinnor med få eller inga matchningar? 
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-19 01:54:11 följande:
    Du förstår inte. När skillnaderna i antalet likes inte är lika stort mellan kvinnor som mellan olika män så skulle algoritmen som styr fördelningen också få en mindre effekt. Utbudet av kvinnor skulle inte ändras lika mycket även om samma algoritm tillämpas på kvinnor som på män.
    De attraktiva kvinnorna kommer givetvis lämna apparna. Varför skulle de stanna när de kan hitta andra sätt? Vilka tror du blir kvar? Så jo, män kommer givetvis få välja på de kvinnor som har minst möjlighet att träffa män. För dem blir det ju snarare ett annat läge, eftersom det blir färre kvinnor kvar. 
  • Anonym (Til)

Förstå också att alltfler kvinnor väljer att leva ensamma. För att de inte hittar någon som passar. Så ett annat tänkbart scenario är ju att dessa ökar och blir långt fler än tidigare. Det är värre att vara i en dålig relation än att vara ensam. Sin ensamhet kan man motverka genom goda vänskapsrelationer och aktiviteter exempelvis, och leva ett gott liv.  Attraktion är själva anledningen till att en relation ens uppstår, i vår del av världen.

Även den artikel du TS hänvisade till att det finns en ökad trend bland kvinnor att leva ensamma. Så frågan är om det alls skulle bli några kvar med ditt appförslag. Hur skulle det vara värt mödan. 

• Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-08-19 00:45:40 följande:
    Men dessa ordinära ensamma män kanske har en dålig kvinnosyn?
    Nej, det har de i de allra flesta fall inte. Skillnaden är i stor grad slumpen eftersom de är tafatta i relationen till kvinnor. De tar inte initiativ.

Jag ska ge fyra bra exempel från min bekantskapskrets.

Man Nr 1
    Tafatt med kvinnor, timid, tystlåten men snäll, väluppfostrad, ärlig, lojal, arbetsam och kommer från mycket välbärgade hemförhållanden. Han hade ingen relation, inte ens sex skulle jag tro förrän 30+ då hans bästa vän och hans fru parade ihop honom med en väninna till henne. Hon var tveksam men hon som kommer från enkla hemförhållanden attraherades tveklöst av det liv som han kunde erbjuda. Slumpen, hans arbetsförmåga, hans vänner och hans föräldrar tillsammans som räddade honom. Ska tilläggas att de idag har tre barn ihop och är lyckliga.

Men Nr 2
    Tafatt med kvinnor, timid, tystlåten men snäll, väluppfostrad, ärlig, ambitiös i karriären och välbärgad. Hade ingen relation och sannolikt inte ens sex förrän 35+ då en annan bekant till mig raggade upp honom. Slumpen, hans arbetsförmåga samt ambitioner som räddade honom. De har idag barn ihop. Halvlyckliga. Hon tycker att han är lite tråkig att leva med så det är ingen optimal matchning. Men båda har det bra och mår bra.

Kan ge andra exempel där det går mindre bra:

Man Nr 3
    Tafatt med kvinnor, timid, tystlåten men snäll, väluppfostrad, ärlig, välutbildad och bra jobb. Från enkla hemförhållanden. Snart 40 men tror aldrig han haft sex, än mindre en relation. Ser även ganska bra ut faktiskt. Bra man men fortfarande singel. 

Man Nr 4 
    Tafatt med kvinnor, timid, tystlåten men snäll, väluppfostrad, ärlig, välutbildad och bra jobb. Från enkla hemförhållanden. Snart 45 men tror aldrig han haft sex, än mindre en relation. Bra man men fortfarande singel. 

Finns mängder med den typen av män som jag beskriver. Några gifter sig och får barn. Andra inte. Oftast ekonomi, arbetsförmåga samt slumpen som avgör vilka som hamnar var. 
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-19 05:46:39 följande:
    Nej, det har de i de allra flesta fall inte. Skillnaden är i stor grad slumpen eftersom de är tafatta i relationen till kvinnor. De tar inte initiativ.

Jag ska ge fyra bra exempel från min bekantskapskrets.

Man Nr 1
    Tafatt med kvinnor, timid, tystlåten men snäll, väluppfostrad, ärlig, lojal, arbetsam och kommer från mycket välbärgade hemförhållanden. Han hade ingen relation, inte ens sex skulle jag tro förrän 30+ då hans bästa vän och hans fru parade ihop honom med en väninna till henne. Hon var tveksam men hon som kommer från enkla hemförhållanden attraherades tveklöst av det liv som han kunde erbjuda. Slumpen, hans arbetsförmåga, hans vänner och hans föräldrar tillsammans som räddade honom. Ska tilläggas att de idag har tre barn ihop och är lyckliga.

Men Nr 2
    Tafatt med kvinnor, timid, tystlåten men snäll, väluppfostrad, ärlig, ambitiös i karriären och välbärgad. Hade ingen relation och sannolikt inte ens sex förrän 35+ då en annan bekant till mig raggade upp honom. Slumpen, hans arbetsförmåga samt ambitioner som räddade honom. De har idag barn ihop. Halvlyckliga. Hon tycker att han är lite tråkig att leva med så det är ingen optimal matchning. Men båda har det bra och mår bra.

Kan ge andra exempel där det går mindre bra:

Man Nr 3
    Tafatt med kvinnor, timid, tystlåten men snäll, väluppfostrad, ärlig, välutbildad och bra jobb. Från enkla hemförhållanden. Snart 40 men tror aldrig han haft sex, än mindre en relation. Ser även ganska bra ut faktiskt. Bra man men fortfarande singel. 

Man Nr 4 
    Tafatt med kvinnor, timid, tystlåten men snäll, väluppfostrad, ärlig, välutbildad och bra jobb. Från enkla hemförhållanden. Snart 45 men tror aldrig han haft sex, än mindre en relation. Bra man men fortfarande singel. 

Finns mängder med den typen av män som jag beskriver. Några gifter sig och får barn. Andra inte. Oftast ekonomi, arbetsförmåga samt slumpen som avgör vilka som hamnar var. 
    Anledningen till att slumpen får så stor betydelse i de här männens utfall beror på att de inte försöker förändra att de är timida med kvinnor. 

Om en man är initiativrik med kvinnor är risken att han förblir ofrivillig singel resten av livet i princip noll.

Minns t.e.x. en kille. Extremt otur med det genetiska lotteriet. Såg direkt illa ut och hade social kompetens som en traktor. Men han frågade alltid tjejerna om de ville ha honom. De svarade alltid nej. Tiden gick. Han åkte till Sydostasien och hittade en fru där. Skaffade barn med henne. Om de är lyckliga eller inte har jag ingen aning om. Har inte sett honom på flera år nu.

Sedan har vi alla andra av oss killar som var småblyga och smårädda i ungdomen men som jobbade på att ta kontakt med kvinnor. Vi hade vid den tiden sämre kvinnosyn än männen 1-4 här ovan. Men vi knullade runt och skaffade oss självförtroende och erfarenhet med kvinnor. Så gott som alla av oss är idag gifta och har barn.
  • Anonym (Palle)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-19 07:53:38 följande:
    Anledningen till att slumpen får så stor betydelse i de här männens utfall beror på att de inte försöker förändra att de är timida med kvinnor. 

Om en man är initiativrik med kvinnor är risken att han förblir ofrivillig singel resten av livet i princip noll.

Minns t.e.x. en kille. Extremt otur med det genetiska lotteriet. Såg direkt illa ut och hade social kompetens som en traktor. Men han frågade alltid tjejerna om de ville ha honom. De svarade alltid nej. Tiden gick. Han åkte till Sydostasien och hittade en fru där. Skaffade barn med henne. Om de är lyckliga eller inte har jag ingen aning om. Har inte sett honom på flera år nu.

Sedan har vi alla andra av oss killar som var småblyga och smårädda i ungdomen men som jobbade på att ta kontakt med kvinnor. Vi hade vid den tiden sämre kvinnosyn än männen 1-4 här ovan. Men vi knullade runt och skaffade oss självförtroende och erfarenhet med kvinnor. Så gott som alla av oss är idag gifta och har barn.

Jag är en av dessa, dock ej gift i nuvarande relation. 

Men att tro så svartvitt som vissa damer i tråden är helt övertygade om är BS.

-Om man kritiserar vissa saker hos kvinnor=misogyn=då blir du utan tjej

-Om man aldrig kritiserar kvinnor=bra värdegrund=du kommer träffa någon

Kvinnor kommer kritisera män ibland, skämta om män ibland. Det gör alla. Män kommer kritisera kvinnor ibland och även skämta om vissa saker. Det gör gifta som ogifta till eviga singlar. Det har inte med saken att göra om du träffar någon eller inte.

Däremot om det finns ett osunt hat som man har svårt att hantera, då blir det problem i längden.

• Fiona M
    Anonym (hej) skrev 2023-08-19 02:21:46 följande:
    Du är säkert en sån som även tycker att Sveriges regering styrs av "rasister, nazister och homofober". Det blir svårt att ta dig på allvar.

Och så lite tjuvnyp istället för att svara. 
    Du tar upp saker jag aldrig inte skrivit och vill gärna blanda in SD.

Anser du dig själv vara neutral och saklig och bör tas på allvar?

• Anonym (Incel slem)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-19 02:44:23 följande:
    Vad roligt att höra att ditt förhållande började med att du friendzonade din nuvarande pojkvän, samtidigt som du avverkade man efter man på tinder. En möjlighet som han inte hade som en ordinär vanlig kille. Vad praktiskt att han fortfarande fanns tillgänglig för dig när det passade dig. Han hade ju inte som mycket att välja på, eller hur?

Jag förstår att du inte vill utjämna maktförhållandet mellan män och kvinnor inom dejting, för då hade du inte längre haft överhanden mot din sambo i ert förhållande. "Kvinnor klarar sig själva år 2023, kvinnor behöver inte en man". För dig verkar det vara precis tvärtom. Män har aldrig varit mer tillgängliga och det utnyttjar du till max.
    Vilket maktförhållande? när han var singel kunde han dejta lika mycket. Eller vad hindrade honom? Det som hindrade honom var han själv, inte kvinnor.

hahaha ja gud vad jag utnyttjade män och vad jag utnyttjar min sambo. på vilket sätt utnyttjar jag honom? vet du vad ordet utnyttja betyder? På vilket sätt behöver jag han menar du? förklara gärna. vill ha är inte detsamma som behöver, återigen språklig skillnad. jag klarar mig fint på egen hand återigen.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-19 08:05:11 följande:

Jag är en av dessa, dock ej gift i nuvarande relation. 

Men att tro så svartvitt som vissa damer i tråden är helt övertygade om är BS.

-Om man kritiserar vissa saker hos kvinnor=misogyn=då blir du utan tjej

-Om man aldrig kritiserar kvinnor=bra värdegrund=du kommer träffa någon

Kvinnor kommer kritisera män ibland, skämta om män ibland. Det gör alla. Män kommer kritisera kvinnor ibland och även skämta om vissa saker. Det gör gifta som ogifta till eviga singlar. Det har inte med saken att göra om du träffar någon eller inte.

Däremot om det finns ett osunt hat som man har svårt att hantera, då blir det problem i längden.

Ja, men att en man har ett sådant kvinnohat har jag faktiskt aldrig sett. Det måste vara extremt sällsynt.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?