• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Perka) skrev 2023-07-19 16:45:11 följande:
    Om kvinnor inte attraherades av männen på apparna skulle de inte dejta dem utan hitta andra män, utanför apparna.

Jag vet nästan inga vänner som träffat pojkvän/flickvän via en app.
    Attraktion är relativt. Det är inte så att de inte attraheras, men det finns andra män som framstår som mer attraktiva.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Til) skrev 2023-07-19 17:13:38 följande:
    Du skulle aldrig få med andra män på det här, men det antar jag att du vet. Incels är i minoritet, de flesta män klarar av att sköta sitt partnerskapande utan staten.
    Det studier som visar att ca 30% av män är incels, så de är inte så få som du tror att dem är utan det är bara så att du inte ser dem.
  • Anonym (hej)
    Fiona M skrev 2023-07-19 17:21:47 följande:
    Skojar du när du jämför en brottslig handling med att registrera dina sexpartners?
    Jag förstår bevisligen inte kopplingen så förklara gärna.
    Att ha för många sexpartners blir också en brottslig handling precis som sexköp blev brottsligt bara för 20 år sen.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-20 15:43:13 följande:
    Det studier som visar att ca 30% av män är incels, så de är inte så få som du tror att dem är utan det är bara så att du inte ser dem.
    De siffrorna tror jag inte på. Det räcker inte att vara singel för att vara incel.

Det krävs en uppgivenhet på så vis att de slutat försöka och har det felaktiga tankesättet att de inte kan förändra sin situation. Då är de incels. 
  • Anonym (hej)
    Anonym (Perka) skrev 2023-07-19 17:35:49 följande:
    Anonym (hej) skrev 2023-07-19 17:04:17 följande:
    . Man kan också lagstifta om att man bara får ha ett visst antal sexpartners varje år till exempel. Annars räknas det som överutnyttjande av resurser.

Ha ha ha! Du är jätterolig!
    Det är bara de som har det väldigt bra förspänt och avverkar en sexpartner efter varandra som skulle drabbas av det. Alla som lever i monogama relationer eller dejtar normalt skulle inte påverkas ens.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-20 15:47:47 följande:
    De siffrorna tror jag inte på. Det räcker inte att vara singel för att vara incel.

Det krävs en uppgivenhet på så vis att de slutat försöka och har det felaktiga tankesättet att de inte kan förändra sin situation. Då är de incels. 
    Nej, jag tror definitionen var att inte ha haft sex på mer än ett år och om man tror att det är frivilligt är det bara en illusion.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-20 15:36:19 följande:
    Varför skulle så få män kunna uppfylla det och hur vet du det på förhand innan du lär känna dem?
    Du har en poäng, har upplevt det själv att man hittar tex attraktion senare eller rättare sagt den dyker upp! Där man inte trodde. Men då måste man ju vara beredd att lägga sin tid och ork på en person som först ter sig helt ointressant. Alla vill inte det och det får man nog förstå och acceptera. Det är deras liv och upp till dem vart de vill satsa sina kort.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Sol) skrev 2023-07-19 17:35:11 följande:

Fast de som är populära på apparna är ju populära IRL också. Finns färre attraktiva på apparna så söker kvinnor iIRL istället. 

Redan idag ratar många kvinnor apparna eftersom de mest drar till diverse knepiga män.

Hur ska de få kontakt irl om de inte känner varandra sen tidigare eller har gemensamma bekanta?

Jag tror att det är fler män som uppfattas som intressanta irl än på dejtingappar där ganska få ses som det.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-20 15:49:57 följande:
    Nej, jag tror definitionen var att inte ha haft sex på mer än ett år och om man tror att det är frivilligt är det bara en illusion.
    Det var en mycket märklig definition. I så fall skulle majoriteten av unga män vara incels. Men det är en felaktig definition. Säkert skapad för att få till saftiga resultat och uppmärksamhet.
  • Anonym (Maria)

Vad ska man egentligen räkna till ofrivilligt celibat? Att inte få ha sex alls eller måste det vara inom ens läggning? Och vad räknas till det? Är det precis alla individer inom det kön man dras till eller är det bara de individer man dras till?
    TS verkar mena på att man kan gilla de man först avfärdar om man bara lär känna dem.
    På det sättet så kan man nog i själva verket ha en del möjligheter till sex, gäller bara att vara öppen för dem. Så beroende på hur långt man drar det så kanske ingen av dessa egentligen kan anses leva i ett ofrivilligt celibat?

Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?