• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2020-09-03 16:52:58 följande:
    Intressant. Samma sak här. Jag kollade idag om det går att få en läkartid. Det är en liten grej som inte är akut, men jag kan inte dra ut på det för alltid. Numera kan man ju logga in på 1177 och kolla själv om/när man kan boka en tid (bra system iofs).

    Bokningskalendern började med december 2020 - jag tänkte, nåja, det är ju inte så bråttom, då får det väl ta tre månader. Men icke! Ingen dag i december gick att klicka på. Jag kollade nästa månad, januari - inte heller! Sedan såg jag att det stod något om att man i nuläget inte kan erbjuda icke-akuta läkartider. Vad 17????? 

    Precis samma erfarenhet som du har med den privata företagshälsovården har jag ju ifrån tyska sjukvården. Där går man till läkare samma dag, eller senast nästa dag. Och jag har aldrig hört att någon behövt vänta på en operation. Så varför är det som i ett U-land, här i Sverige? 
    I ett parallellt universum kunde vi ha startat en tråd tillsammans för att klaga på svensk sjukvård tillsammans ... intressant ...
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-09-03 23:57:59 följande:
    I ett parallellt universum kunde vi ha startat en tråd tillsammans för att klaga på svensk sjukvård tillsammans ... intressant ...
    Det är inte svårt och med dom attackerna man gjort mot sjukvården.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (ABC)
    klyban skrev 2020-09-03 23:36:50 följande:

    Bra fråga, men de som vill göra brott kan säkerligen ha nytt av att veta vart folk är, den går inte förbise som en motivation att hacka.


    Det finns ingenting i den finska appen som talar om var någon är.

    Du kunde också ha nytta av att läsa artiklarna jag länkade till, man märker att du inte känner till hur appen fungerar.
  • FDFMGA
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-09-03 22:16:22 följande:
    Det var väl ungefär den sämsta bevisföringen jag någonsin sett. 
    Du har alltså aldrig läst dina egna inlägg som ju så gott som alltid präglas av obefintligt samband mellan innehåll och formSkrattande

    Jag kan försöka hjälpa dig denna gång. Jag påstod inte att asymptomatisk smittspridning inte existerar, jag påstod att det måste vara omöjligt att mäta dess omfattning.

    Mitt argument för detta var att man inte kan ta ett påstående för givet - t ex om att man inte kände några symptom innan man exempelvis begav sig till ett hallelujamöte till munskyddens lov och råkade smitta ner varenda munskyddd man kramade under maskeradaktiviteterna.
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-09-04 07:35:33 följande:
    Okej, säger du att AndreaBD och FDFMGA båda är besatta av din person så är det väl så då, även om jag själv inte hade trott det (jag tror inte att någon människa är besatt av din person). 
    Hmm, jag tror inte att det finns någon i tråden som är besatt av klybans person - men det finns vissa som medvetet eller omedvetet inte förmår skilja mellan åsikt och person.

    Apropå åsikter - tror du att det är möjligt att ta reda på den asymptomatiska smittspridningens andel av den totala smittspridningen - och i så fall hur?

    Jag får uppfattningen att vissa inom kritikerklustret anser att man ska ta ett påstående om att en person kände sig helt frisk när hen smittade för givet.

    Det är ju ungefär lika genomtänkt som att fråga de som sitter i fängelse om de är skyldiga till de brott de dömts för och sen trumpeta ut att rättsväsendet är en fullständig katastrofSkrattande
  • Anonym (ABC)
    FDFMGA skrev 2020-09-04 06:40:55 följande:

    Du har alltså aldrig läst dina egna inlägg som ju så gott som alltid präglas av obefintligt samband mellan innehåll och form

    Jag kan försöka hjälpa dig denna gång. Jag påstod inte att asymptomatisk smittspridning inte existerar, jag påstod att det måste vara omöjligt att mäta dess omfattning.

    Mitt argument för detta var att man inte kan ta ett påstående för givet - t ex om att man inte kände några symptom innan man exempelvis begav sig till ett hallelujamöte till munskyddens lov och råkade smitta ner varenda munskyddd man kramade under maskeradaktiviteterna.


    Ur ett praktisk perspektiv har det ingen betydelse om asymptomatisk smitta faktiskt innebär bokstavligen just precis det, eller om personen ifråga trots allt hade någon liten känning någonstans i kroppen. Stress, sinnesstämningar, trötthet, olika kroniska symptom, allt det påverkar hur bra man lyckas uppfatta kroppens signaler.

    En person som uppfattar sig som symptomfri är ute bland folk och bidrar till att smittan sprids. Det är den verklighet man måste förhålla sig till då man planerar olika åtgärder som ska minska smittspridningen. Sen kan man diskutera sig blå om huruvida asymptomatiska smittspridning existerar eller inte, verkligheten är vad den är ändå.
  • FDFMGA
    Anonym (ABC) skrev 2020-09-04 08:30:56 följande:
    Ur ett praktisk perspektiv har det ingen betydelse om asymptomatisk smitta faktiskt innebär bokstavligen just precis det, eller om personen ifråga trots allt hade någon liten känning någonstans i kroppen. Stress, sinnesstämningar, trötthet, olika kroniska symptom, allt det påverkar hur bra man lyckas uppfatta kroppens signaler.

    En person som uppfattar sig som symptomfri är ute bland folk och bidrar till att smittan sprids. Det är den verklighet man måste förhålla sig till då man planerar olika åtgärder som ska minska smittspridningen. Sen kan man diskutera sig blå om huruvida asymptomatiska smittspridning existerar eller inte, verkligheten är vad den är ändå.
    Jag är inte defaitist så jag tycker att det har betydelse även i praktiken, men jag förstår hur du resonerar.

    Det kommer alltid att finnas pesoner som struntar i rekommendationer - som är usla på att hålla avstånd eller som tänker "Äsch, jag är bara lite snuvig - det är ingen fara och sen träffar andra. Personer som anser att rekommendationer gällar alla andra men inte dem.

    Jag tycker inte att man ska ge upp. Man ska säga till idioten som ställer sig och flåsar en i nacken i kön och man ska inte legitimera beteendet att det finns många som beger sig hemifrån trots att de har symptom genom att ge dem en överdriven möjlighet att skylla på asymptomatisk smittspridning om de smittar ner andra.

    Den som förde in smittan i min familj var en person som gick ut, träffade folk, trots att hon var sjuk. Hon hade åtminstone ryggrad nog att inte skylla på att hon var symptomfri.
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-09-03 23:33:03 följande:
    Hidden symptoms torde tyda på att inga symptoms märktes. 
    hidden symptoms - du som kan alla dessa språk, har uttrycket samma betydelse som no symptoms?

    Det verkade inte vara affärsmannen från Johannesburg som var den egentlige 'asymptomatiska superspridaren' utan möjligen en av de personer som var på tillställningen och sedan minglande med 420 personer.. affärsmannen trodde ju att han hade 'man flu' efter att ha fått symptom på flygplanet hem och sen fortsatte att träffa människor väl hemkommen
  • Anonym (sant)
    Anonym (ABC) skrev 2020-09-04 08:30:56 följande:
    Ur ett praktisk perspektiv har det ingen betydelse om asymptomatisk smitta faktiskt innebär bokstavligen just precis det, eller om personen ifråga trots allt hade någon liten känning någonstans i kroppen. Stress, sinnesstämningar, trötthet, olika kroniska symptom, allt det påverkar hur bra man lyckas uppfatta kroppens signaler.

    En person som uppfattar sig som symptomfri är ute bland folk och bidrar till att smittan sprids. Det är den verklighet man måste förhålla sig till då man planerar olika åtgärder som ska minska smittspridningen. Sen kan man diskutera sig blå om huruvida asymptomatiska smittspridning existerar eller inte, verkligheten är vad den är ändå.
    Jag tror ju att många är vana att ha snuva konstant av olika anledningar, särskilt när man tex arbetar inom vården eller i skolvärlden/förskola. Sådär 50%av svenskar har dessutom diverse allergier. Man tänker kanske inte ens på snuva som ett symptom alltid, inte innan pandemin i alla fall. Huvudvärk är väl ett annat vanligt symtom som många har ofta, samt illamående och dålig mage, kanske man inte alltid hade knutit till något allvarligt. Man kanske bara tror man ätit något dåligt. Osv.

    Själv har jag pollenallergi och har därmed sådana symtom från april till oktober ungefär. Inte alltid lätt att skilja på första dagens förkylning/influensa och allergi.
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-09-03 23:33:03 följande:
    Hidden symptoms torde tyda på att inga symptoms märktes. 
    Men då är man ju definitivt inte asymptomatisk. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin