• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (man)
    FDFMGA skrev 2020-09-03 08:20:52 följande:
    Jag gissar att du inte riktigt kunde ta till dig det jag skrev, ungefär som att du inte riktigt tycks förstå skillnaden mellan superspridare och icke-superspridare. Jag skrev att jag inte minns vilken tråd det var, förmodligen "Jag hatar SD-tråden" (förövrigt startad av en person som är pangdemist ut i tangentspertsarna) - men det är möjligt att klyban minns och att han kan hjälpa dig.

Angående det för den här tråden väsentliga. Det finns en hel del som tyder på att superspridare spelar en betydande roll avseende smittspridningen.

Därav mitt intresse för ditt påstående att det inte finns några belagda fakta om att superspridare skulle ha symptom.

I mitt tycke är det en skräckversion du målar upp, en smittspridning som drivs av symptomfria superspridare mitt ibland oss.

Det känns trots allt skönt att jag inte är troende utan i stället förhållar mig till fakta som att de supeprspridare jag känner till har haft symptom, som att smittspridningen i Sverige numer ligger på låga nivåer, som att vi för närvarande har en underdödlighet. Jag tror att det för närvarande vårdas sex personer på IVA i Stockholmsregionen.

Hoppas klyban kan hjälpa dig med tråden där jag minns det som att jag var spydig gentemot honom, annars är det ju möjligt att du googla eller fråga din kompis som anser att man ska fråga henne i stället för Google.

Själv föredrar jag Google och visst kan jag försöka ta fram dispyten om du inte kan finna den själv eller med benäget bistånd från någon annan.

Lycka till!
    Googla på du, men jag tvivlar ju starkt på att hela informationen kommer gå igenom nationalistfiltret som verkar vara enormt tätt och starkt hos coronanationalister. 99.9999% lär väl förmodligen falla bort och det enda som kommer igenom är det som stämmer med det du vill tro. Helt magiskt ju, hela världen håller med dig!!!
  • klyban

Lyssnade inte på dagens PK, men detta stod på AB "Samtliga prover av de slumpmässigt utvalda var negativa.", "– Det finns i nuläget inte omfattande smittspridning hos individer som inte har symtom."

Hur gick det till, och vad kan det betyda, eller är det bara turen/oturen som missta med 2500, de förra var det 0,3-0,9%.
    Såg en riktad för antikroppar(ej T-celler) på 18%, men den slumpmässiga låg på 6-7%

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2020-09-03 16:27:34 följande:
    Googla på du, men jag tvivlar ju starkt på att hela informationen kommer gå igenom nationalistfiltret som verkar vara enormt tätt och starkt hos coronanationalister. 99.9999% lär väl förmodligen falla bort och det enda som kommer igenom är det som stämmer med det du vill tro. Helt magiskt ju, hela världen håller med dig!!!

DU har verkligen fastnat i det osakliga!
    Tror du dina ad hominem är ett argument för nått sakligt om COVID-19?
    Och om ja, för vad?

• Anonym (man)
    klyban skrev 2020-09-03 15:27:33 följande:

Finner detta rätt märkligt, och att detta är kristna som jag inbillade mig brydde sig om människor.

Men det låter faktiskt om man använder budget och "ni får väl sparka då om ni inte kan hålla budget", och föra över vård till privata bolag och hoppas ingen märker detta.

Detta verkar ju ha förgått rätt länge, för det är rätt ofta KD namn dyker upp i dessa neddragningar.
    Vi får hoppas att pandemin stoppar upp detta och börjar allokera vården där den hör hemma, och till de flesta.

Och att KD idag är synkroniserade med SD är rätt udd, vad säger alf om detta?

KD är ett högerparti som dessutom är i opposition till sittande regering, mina fienders fiender är mina vänner du vet....

Hela det där skådespeleriet med att inte skaka tass med SD är ju bara ett spel för gallerierna, i praktiken röstar ju SD i 9 av 10 fall med de borgerliga partierna.
  • Anonym (man)
    klyban skrev 2020-09-03 16:32:04 följande:

DU har verkligen fastnat i det osakliga!
    Och om ja, för vad?

Vadå osakligt? För att kunna processa information i sin helhet så kan man ju inte filtrera bort det som inte faller en i smaken för även det är ju information. Gör man en väldigt snäv sökning så får man ju såklart enbart det man vill se och då fortsätter man ju leva i sin inbillade lilla bubbla om att hela världen håller med en 
  • AndreaBD
    FDFMGA skrev 2020-09-03 12:20:08 följande:
    Politikens UPA. utan personligt ansvar.

Uppsägningarna av personal inom sjukvården i Region Stockholm kommer att fortsätta nu i höst, alltså inom den offentligt drivna delen av sjukvården, samtidigt som den andel av sjukvårdsbudgeten som går till privata vårdinrättningar kommer att öka.

KD är ett av flera partier som retoriskt försvarar uppsägningarna med att de offentliga sjukhusen har fått en budget och att det inte ingår i politikerrollen att ha synpunkter på om ett sjukhus måste säga upp personal för att försöka klara budgeten.

Själv jobbar jag på ett företag som har tecknat privata sjukvårdsförsäkringar för oss anställda. En försommar testade jag skillnaden. Jag ringde min offentliga vårdcentral, förklarade mitt ärende, på vilket sätt jag var sjuk och fick reda på att jag kunde få en tid till hösten efter semestrarna. Därefter ringde jag företaget som hanterar min sjukvårdsförsäkring - där beklagade man att jag kunde få tid först nästa dag hos en privat vårdgivare.

Det är tragiskt att sjukvården fungerar utmärkt för oss som är priviligierade - men mycket illa för dem som måste gå genom primärvårdens vårdcentraler.

Angåeånde äldrevården i Stockholm så är ju KD direkt ansvariga för den. Jag såg en intervju med Ebba Busch där hon förklarade att partiet inte var helt utan skuld.

Hon är inte precis blygsam och alltid lika angelägen om att få kasta första stenen - ehuru hon borde ha mycket att blygas över.
    Intressant. Samma sak här. Jag kollade idag om det går att få en läkartid. Det är en liten grej som inte är akut, men jag kan inte dra ut på det för alltid. Numera kan man ju logga in på 1177 och kolla själv om/när man kan boka en tid (bra system iofs).

Bokningskalendern började med december 2020 - jag tänkte, nåja, det är ju inte så bråttom, då får det väl ta tre månader. Men icke! Ingen dag i december gick att klicka på. Jag kollade nästa månad, januari - inte heller! Sedan såg jag att det stod något om att man i nuläget inte kan erbjuda icke-akuta läkartider. Vad 17????? 

Precis samma erfarenhet som du har med den privata företagshälsovården har jag ju ifrån tyska sjukvården. Där går man till läkare samma dag, eller senast nästa dag. Och jag har aldrig hört att någon behövt vänta på en operation. Så varför är det som i ett U-land, här i Sverige? 
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2020-09-03 16:33:35 följande:
    KD är ett högerparti som dessutom är i opposition till sittande regering, mina fienders fiender är mina vänner du vet....

Hela det där skådespeleriet med att inte skaka tass med SD är ju bara ett spel för gallerierna, i praktiken röstar ju SD i 9 av 10 fall med de borgerliga partierna.

Jag pratar om KD överdriva närvaro i dessa nedskärningar.(Och detta är en riktig kritik till varför Stockholm har fallerat)
    Såg du ville prata om annat.

Anonym (man) skrev 2020-09-03 16:40:16 följande:
    Vadå osakligt? För att kunna processa information i sin helhet så kan man ju inte filtrera bort det som inte faller en i smaken för även det är ju information. Gör man en väldigt snäv sökning så får man ju såklart enbart det man vill se och då fortsätter man ju leva i sin inbillade lilla bubbla om att hela världen håller med en 

Det existerade ingen information, men väl ett narrativ för nått och ad hominem.

• Padirac
    AndreaBD skrev 2020-09-03 16:52:58 följande:
    Intressant. Samma sak här. Jag kollade idag om det går att få en läkartid. Det är en liten grej som inte är akut, men jag kan inte dra ut på det för alltid. Numera kan man ju logga in på 1177 och kolla själv om/när man kan boka en tid (bra system iofs).

Bokningskalendern började med december 2020 - jag tänkte, nåja, det är ju inte så bråttom, då får det väl ta tre månader. Men icke! Ingen dag i december gick att klicka på. Jag kollade nästa månad, januari - inte heller! Sedan såg jag att det stod något om att man i nuläget inte kan erbjuda icke-akuta läkartider. Vad 17????? 

Precis samma erfarenhet som du har med den privata företagshälsovården har jag ju ifrån tyska sjukvården. Där går man till läkare samma dag, eller senast nästa dag. Och jag har aldrig hört att någon behövt vänta på en operation. Så varför är det som i ett U-land, här i Sverige? 
    Strukturrationaliseringar som moderniserat sättet vård bedrivs  och besparingar är skälet till att Sveriges sjukvård ser ut som den gör. Tog fart redan under 70 talet och moderniseringen som inte alltid ger högre tillgänglighet har fortsatt samtidigt som notan för vård inte sjunker. Allt fler kan botas och inte bara lindras liggandes i en sjukbädd i väntan på att kroppen skall läka sig själv. Så beskriv det i alla fall i läkartidningar.
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2020-09-03 18:49:27 följande:
    Strukturrationaliseringar som moderniserat sättet vård bedrivs  och besparingar är skälet till att Sveriges sjukvård ser ut som den gör. Tog fart redan under 70 talet och moderniseringen som inte alltid ger högre tillgänglighet har fortsatt samtidigt som notan för vård inte sjunker. Allt fler kan botas och inte bara lindras liggandes i en sjukbädd i väntan på att kroppen skall läka sig själv. Så beskriv det i alla fall i läkartidningar.
    Spelar ingen roll. Saker och ting förändrar sig hela tiden. Andra länder klarar av det. 
  • Padirac
    AndreaBD skrev 2020-09-03 19:46:59 följande:
    Spelar ingen roll. Saker och ting förändrar sig hela tiden. Andra länder klarar av det. 
    Jo, jag tycker också att det borde fungera på ett annat sätt, men detta är den verklighet som finns just nu - oavsett vad i tycker om det. 

Vad som borde är inte samma sak som vad som är.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin