• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2020-09-02 23:05:19 följande:
    Har du ens kollat vilket ämne personen var forskare i?  Det var i alla fall inget som är i närheten av medicin eller naturvetenskap, och därför är personens åsikter ju lika lite viktiga som personerna på ett forum.

Jag TROR inte, jag har läst tidningar. Även utländska där man missförstod Tegnell. Förresten kom det också på svenska nyheterna.

Och så var resten raljerande utan anknytning till diskussionen igen.
    Har du ens kollat vad som var fokus för diskussionen?
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-09-02 23:16:39 följande:
    Har du ens kollat vad som var fokus för diskussionen?
    Nationalism? Eller vad menar du?
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-09-02 23:13:35 följande:
    Tegnell:
    "Den har ett antal legala problem med integritetstanken..."

Nej, den finska appen har inga problem med integritetstanken. Antingen vet han inte vad han talar om, eller så står han där och ljuger.
    Så det skulle innebära att det finns lagar, i Sverige, som går emot, så att man i princip inte kan införa en sån app i Sverige? Jo, det låter konstigt, om det är frivilligt att ladda ner appen. Om det nu inte finns lagar som säger att man inte får samla sån information om folk. 

Jag vet inte säkert om det kan finnas lagliga problem. Är du helt säker på den saken. Du är väl inte jurist heller? 

En annan möjlighet vore att han har uttryckt sig lite dåligt och inte riktigt menar så. Men jag vet inte heller hur. 
  • pyssel
    Padirac skrev 2020-09-02 22:17:51 följande:

Nejdå - jag förstod precis vad du försökte, men jag ville inte spela med på ditt spel. Du tror att det är språkförbistring då det egentligen handlade om att du inte såg att jag sket fullständigt i det du skrev

Hoppsan! Även efterkonstruktionerna har överförts i klustret.
    #inteensamaldrigglömd
  • klyban
    Anonym (ABC) skrev 2020-09-02 23:13:35 följande:
    Tegnell:
    "Den har ett antal legala problem med integritetstanken..."

Nej, den finska appen har inga problem med integritetstanken. Antingen vet han inte vad han talar om, eller så står han där och ljuger.

Integritet är definitivt en sak, och den kan ingen göra nått åt, utan den är ett faktum.
    Sen kan man ta beslutet att strunta i den som person.
    Så nej, kan ALDRIG NÅGONSIN vara en lögn, och integritet har alla i olika grader.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • pyssel
    klyban skrev 2020-09-02 23:04:03 följande:

Om det är nått som är oklart, så är det enda sättet att komma fram till nått och det är att fråga vad som är oklart.

Substanslöst blev det nu.

En fråga, som det substans, med fick ett ägg och en höna. Det jag säger, svaret jag väntar ännu.
    #inteensamaldrigglömd
  • klyban
    pyssel skrev 2020-09-02 23:38:08 följande:
    Hoppsan! Även efterkonstruktionerna har överförts i klustret.

Det var ett härligt undanglidande, att strunta i svara på allt eller visst material är vanligt.
    Fråga bara pope.

• klyban
    pyssel skrev 2020-09-02 23:40:50 följande:
    En fråga, som det substans, med fick ett ägg och en höna. Det jag säger, svaret jag väntar ännu.
    Och nu står vi med slutsatsen att inget var oklart.
  • pyssel
    klyban skrev 2020-09-02 23:42:01 följande:

Det var ett härligt undanglidande, att strunta i svara på allt eller visst material är vanligt.

Fråga bara pope.

Samma som materialet alla som vill undvika den substansen jag sagt :) Dessa som inte vill se det uppenbara. Det som den otydliga faktan bevisade jag låter den kritiken bara skratta jag åt när ni inte bryr er om underdödlighet och som jag sa. Inte vill prata om äldre. Kånnstitt.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (ABC)
    AndreaBD skrev 2020-09-02 22:07:58 följande:
    Nej då, jag har inte alls missförstått. Du har missförstått mig. Jag menade inte att FInland skulle köra lock-down tills det kommer ett vaccin. Men det ändrar ju inte på situationen, att man måste göra något annat än lock-down resten av tiden. Dvs. även Finland måste ju ha en icke-lockdown strategi för all övrig tid, som de inte stänger ner. 

Skillnaden är ju bara att de ansvariga i Sverige kom på idén att köra denna icke-down-strategi under HELA tiden. Om det var nödvändigt att ha lockdown i alla länder som hade det - det är ändå svårt att säga. Man kan ju inte testa den andra varianten.

Jag tycker absolut att det låter bra och vettigt, så som Finland har tänkt där. Det visste jag också, det är inget nytt. Men poängen är - för 25. gången - att det inte hade fungerat i Sverige. Vi hade för mycket smitta redan. 

Tänk dig nu, om vi hade tänkt och gjort på samma sätt i Sverige - för att köpa lite tid och skaffa fram alla dessa saker. I Sverige hade vi snart sjukhusen fulla med folk och det var ganska kaotiskt. Att fixa alla dessa saker, det fick man ju göra under tiden ändå. Om man stänger ner samhället så tar det ju ändå nästan två månader - minst 6 veckor - tills det minskar. Så även vid en lock-down har man inte lugn och ro och tid att fixa saker. Inte om man har många smittade samtidigt från början. Om man bara har några få, som i Finland, då är det förstås en helt annan sak. 

Visst, man kan se det som om Sverige haft andra vågen direkt efter den första. Men värre än i andra länder är det ju ändå inte. Och utan lockdown, som ju medför negativa konsekvenser.
    Finland har en icke-lockdown strategi. Hybridstrategi, kallas den.

Sveriges långvariga strategi har ju haft väldigt stora negativa konsekvenser för personer i riskgrupper.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin