• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • pyssel
    klyban skrev 2020-09-02 23:56:47 följande:

Förstår du själv vad du skriver?

Om det är så, kan du skriva det då?

Javisst! kytefghkcgedswr, i modern översättning
    #inteensamaldrigglömd
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-09-02 23:47:06 följande:
    Finland har en icke-lockdown strategi. Hybridstrategi, kallas den.

Sveriges långvariga strategi har ju haft väldigt stora negativa konsekvenser för personer i riskgrupper.
    Jag anser inte att det är strategin som har orsakat detta. Möjligtvis någon miss i strategin, just när det gäller detta.

Men mer sannolikt är ju att det t.ex. har att göra med brister i sjukvården, eller i beredskapen, eller i omsättningen av åtgärderna. Eller "systemfel", dvs. ett känsligt system inom äldreomsorgen, för många lågavlönade vårdbiträden i äldreomsorgen, karensdagen (som sedan blev avskaffad). Det finns ju såå mycket annat det kan bero på, inte bara på den huvudsakliga strategin. Som verkar väldigt vettig

Vad innebär hybridstrategi då?
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-09-02 23:54:40 följande:
    Den finska appen samlar ingen information om folk. Därför finns det inga integritetsproblem med den.

pcforalla.idg.se/2.1054/1.738843/sverige-behover-en-corona-app
    Nån information måste den väl samla. Eller åtminstone spåra var folk är. Annars vore den ju till ingen nytta. Och man måste också ta hänsyn till om det kan bli integritetsproblem om den t.ex. blir hackad. 
  • pyssel
    AndreaBD skrev 2020-09-03 00:05:08 följande:

Jag anser inte att det är strategin som har orsakat detta. Möjligtvis någon miss i strategin, just när det gäller detta.

Men mer sannolikt är ju att det t.ex. har att göra med brister i sjukvården, eller i beredskapen, eller i omsättningen av åtgärderna. Eller "systemfel", dvs. ett känsligt system inom äldreomsorgen, för många lågavlönade vårdbiträden i äldreomsorgen, karensdagen (som sedan blev avskaffad). Det finns ju såå mycket annat det kan bero på, inte bara på den huvudsakliga strategin. Som verkar väldigt vettig

Det slopade karensavdraget är verkligen en ekonomisk lättelse med modifikation. Man blir dragen lika mkt som vanligt och får några fjuttiga hundra tillbaka.
    #inteensamaldrigglömd
  • Padirac
    pyssel skrev 2020-09-03 00:02:22 följande:
    Sarkasmer är inte alltid till för de du tror. Det är t.ex helt okej och inte nödvändigtvis ett slöseri när nationalister inte förstår.

Jag var artig och svarade dig. Att du känner dig smickrad tar jag helt enkelt som en komplimang =)
    Jag uppfattar det som att svar inte förstås, eller inte vill förstås

Måste bara fråga om du faktiskt läst Hasek - s med det där diakritiska tecknet går att skriva men det kommer inte med i texten i inlägget.

Din artighet skrämmer säkert någon, så sluta för all del inte med den.
  • Anonym (ABC)
    AndreaBD skrev 2020-09-03 00:05:08 följande:

Jag pratar inte om dödsfallen nu, utan om dem som lever. Den svenska strategin går ut på att äldre personer och riskgrupper ska undvika sociala kontakter. DET har orsakat ett stort lidande i just den gruppen av befolkningen.

Hybridstrategi: Testa, smittspåra, isolera, vårda.

Finland har testat barn under hela pandemin, Sverige börjar nu, men bara äldre barn.

Smittspårningen i Finland är på en helt annan nivå än i Sverige.

I Finland sätts alla närkontakter i obligatorisk karantän, med full ersättning för inkomstbortfall. Sverige ska nu börja fundera på om familjemedlemmar till smittade borde stanna hemma.

Vården är väl den enda som fungerar likadant i Sverige och Finland.
  • Anonym (ABC)
    AndreaBD skrev 2020-09-03 00:07:59 följande:

Nån information måste den väl samla. Eller åtminstone spåra var folk är. Annars vore den ju till ingen nytta. Och man måste också ta hänsyn till om det kan bli integritetsproblem om den t.ex. blir hackad. 

Läs artikeln! Där hittar du alla svaren. Det är inte alls som du tror.
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-09-02 23:05:19 följande:
    Har du ens kollat vilket ämne personen var forskare i?  Det var i alla fall inget som är i närheten av medicin eller naturvetenskap, och därför är personens åsikter ju lika lite viktiga som personerna på ett forum.

Jag TROR inte, jag har läst tidningar. Även utländska där man missförstod Tegnell. Förresten kom det också på svenska nyheterna.

Och så var resten raljerande utan anknytning till diskussionen igen.
    Nationalism har väl inget med medicin att göra, hon forskar förmodligen i beteende. Och det hon beskrev där liknar ju på pricken det vi ser här.

Japp du läser säker men vad du sen tar till dig verkar vara etremt selektivt, allt som inte lirar med det du vill tro hamnar i teflonminnet och försvinner.. typ sådär som du inte vill tro på en intervju med en forskare om corona nationalism.
  • klyban
    pyssel skrev 2020-09-03 00:04:29 följande:
    Javisst! kytefghkcgedswr, i modern översättning

Okey, berätta gärna vad det betyder när du hittar på saker!

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    pyssel skrev 2020-09-03 00:02:22 följande:
    Sarkasmer är inte alltid till för de du tror. Det är t.ex helt okej och inte nödvändigtvis ett slöseri när nationalister inte förstår.

Jag var artig och svarade dig. Att du känner dig smickrad tar jag helt enkelt som en komplimang =)
    Undra vad du gör här, som hela tiden skriver nonsens.
    AndreaBD skrev 2020-09-03 00:07:59 följande:

Jag insåg att ABC inte vet vad integritet är, och tror h*n kan bestämma integritet åt andra.
    Men så funkar det inte ens.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin