• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • KlantSmurfen
    FDFMGA skrev 2020-08-08 21:55:53 följande: #4199
    Hmm, mindes rätt men hade glömt din fråga om jag är nära släkt med herr ad hominem.

    Jag svarade nog aldrig på den. Nej, vi är inte släkt.Skrattande
    Alla som har dikuterat med herr ad hominem fattar varför jag kallar honom för det, han har ju en tendens att predika om hur fel det är med ad hominem och ett par inlägg senare hittar han på något om den han diskuterar med så han själv kan göra ad hominem argument.
    Ordbajsar han fortfarande högerextrem eller har han kommit på något nytt?

    Ni båda har ju en tendens att missförstå med flit för att kunna angripa meningsmotståndaren samtidigt som att ni vill ge ett sken av att ni är så duktiga.
    FDFMGA skrev 2020-08-08 22:00:14 följande: #4200
    Ursäkta.

    Jag hade för avsikt att skriva att jag inte är släkt med klyban, men glömde det i hastigheten.

    Jag är inte mycket för det nyauktoritära modet att ge öknamn till nick.

    Men det finns ju folk till allt - och företeelsen är rätt vanlig i vissa politiska trådar, eller sådana som handlar om klimatet, och då i förstone inte debattklimatet.Skrattande
    " Jag hade för avsikt att skriva att jag inte är släkt med klyban, men glömde det i hastigheten. "
    freudiansk felsägning

    " Jag är inte mycket för det nyauktoritära modet att ge öknamn till nick. "
    Duktig pojke men du bevisar ändå min poäng när du själv tramsar med "nyauktoritär"
    Inte direkt oväntat.

    Men det finns ju folk till allt - och företeelsen är rätt vanlig i vissa politiska trådar, eller sådana som handlar om klimatet, och då i förstone inte debattklimatet.Skrattande
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2020-08-09 16:03:07 följande:
    Jag tycker tvärtom. Om vi hade en massa olika experter som "tävlar" med varandra om vem som har den bästa strategin, så skulle en massa energi gå åt just tävlandet. Det kan man göra när det gäller frågor som vem får uppdraget att bygga något köpcentrum eller vem har den bästa planen för att bygga om Slussen, men inte i hälsofrågor. 

    Just i hälsofrågor kan det bli väldigt tokigt om man låter folk med olika idéer diskutera fritt. Det såg man t.ex. nät man fick för sig att folk som tror att ADHD inte finns skulle få ta lika mycket utrymme. Helt knäppt, för att det inte finns några seriösa läkare som tycker det, så alla knäppgökar fick lika mycket utrymme. Samma sak när man ser vaccinationsmotståndare försöker få vara med och diskutera på samma nivå som de som vaccinerar sina barn. Eller folk som tror på homeopati, som t.ex. i Tyskland "måste" få en massa utrymme. 

    Det kanske låter odemokratiskt, men om man försöker ha demokrati ändå ner i minsta detalj, så blir det allt för splittrat. Det verkar nånstans vettigast att den myndigheten som är ansvarig för det, har hand om det. Det är ju inte bara en person, utan minst ett helt team. Min man jobbar också på en myndighet, kemikalieinspektionen. Bara som exempel - om något väldigt viktigt måste avgöras inom området kemi, så skulle det vara väldigt märkligt om inte myndigheten skulle få göra det. De har ju förstås mycket kompetenta experter. Om man skulle tillfråga andra att skicka in förslag, vem skulle ens avgöra om "konkurrenternas" förslag är bra? De främsta experter sitter ju i myndigheten. Nej, ska man sålla, så måst man sålla vilka som blir anställda på myndigheten. Men det är ingen bra idé att låta de "tävla" mot andra. 
    Tävling? Jag pratade om att samla ihop erkända experter för diskussion, inte ha något demokratiskt sammansätt team där utrymme skulle ges till TokNisse som tror att Corona är ett straff från Gud och startades av aliens.
  • Anonym (Hmm)

    Så illa som det är med snart 6 000 döda - Sverige har gjort rätt så långt i alla fall.
    Min åsikt, vi får se vem som får rätt......
    Verkar som om allt jävla gnäll riktar sig mot att vi har fel regering. Lägger ingen värdering i det utan tror att detta sköts på det sätt man kan.
    Ingen har en handbok för en pandemi. 
    Det hade de inte för Digerdöden heller...

  • Anonym (ABC)
    FDFMGA skrev 2020-08-09 12:25:44 följande:

    Ja, eller kanske snarare att folk i Kina tar sig mindre i ansiktet under pandemin än innan, åtminstone i miljöer som kameraövervakas.

    Hur folk i Europa som bär mask gör framgår inte av studien

    Själv anser jag att just inställningen till maskanvändnade är ett exempel på att FHM förmår att avstå från att vidta åtgärder som saknar vetenskaplig evidens men som psykologiskt innebär att man ger intryck av handlingskraft.

    Jag gillar principen att de som tror på att masker skyddar bär dem medan de som inte tror avstår.


    ???? Har du faktiskt läst artikeln?

    Bland annat det här hittar jag om Europa i artikeln:

    Western Europe (ie, England, France, Germany, Spain, and Italy)

    Western Europe had no mandatory mask-wearing policy during March 2020, and face-touching behavior was reduced slightly (OR, 1.98; 95% CI, 1.21-3.26) (Figure, A). With regard to touching the nose, mouth, and eyes, we observed larger decreases in touching behaviors in China (OR, 8.65; 95% CI, 2.64-27.72) and South Korea (OR, 17.07; 95% CI, 2.33-1125.09), although there was also significantly reduced face-touching behavior in Europe (OR, 2.50; 95% CI, 1.26-4.96) (Figure, B).

    Mouth touching (including eating) decreased significantly only in Europe during the pandemic (before: 29 incidences [46.7%]; during: 4 incidences [17.4%]), where the incidence of mouth touching was the highest among all the regions (Table 4).

    Moreover, China and South Korea had more significant reductions in touching of the nose, mouth, and eyes (China: OR, 8.60; 95% CI, 2.65-27.86; South Korea: OR, 29.27; 95% CI, 1.79-478.22). The results of the European and US populations were not significant, possibly owing to the limited sample sizes in the mask-wearing cohorts (Figure, D).

    Artiklar som har publicerats i seriösa vetenskapliga artiklar kan inte avfärdas som propaganda så där bara. Om man inte tror på resultaten, måste man kunna påvisa vad som har gått fel i studien, eller upprepa arbetet och visa att man själv kommer till ett annat resultat. Allt som publiceras i vetenskapliga artiklar är inte sant, men det enda seriösa sättet att avfärda vetenskapliga resultat är via forskning.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Hmm) skrev 2020-08-09 19:43:35 följande:

    Så illa som det är med snart 6 000 döda - Sverige har gjort rätt så långt i alla fall.
    Min åsikt, vi får se vem som får rätt......
    Verkar som om allt jävla gnäll riktar sig mot att vi har fel regering. Lägger ingen värdering i det utan tror att detta sköts på det sätt man kan.
    Ingen har en handbok för en pandemi. 
    Det hade de inte för Digerdöden heller...


    Nej, ingen har en handbok för en pandemi. Regeringen har säkert gjort sitt bästa och menat väl, men inga drastiska åtgärder har gjorts. Länder som tagit till drastiska åtgärder har långt mindre än 6000 döda. 
    Därför tycker jag att Sverige gjort fel. Hur kan du tycka att de gjort rätt, med så många döda som resultat? 
  • Anonym (Hmm)
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-09 20:15:10 följande:
    Nej, ingen har en handbok för en pandemi. Regeringen har säkert gjort sitt bästa och menat väl, men inga drastiska åtgärder har gjorts. Länder som tagit till drastiska åtgärder har långt mindre än 6000 döda. 
    Därför tycker jag att Sverige gjort fel. Hur kan du tycka att de gjort rätt, med så många döda som resultat? 
    Drastiska åtgärder tenderar att vara just ..... drastiska.
    Behåll brallorna på - oavsett dödstalet så kanske dessa människor smällt av av en "vanlig" influensa??
    Det är ju vad som är rätt i längden som räknas eller?????
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-09 20:15:10 följande:
    Nej, ingen har en handbok för en pandemi. Regeringen har säkert gjort sitt bästa och menat väl, men inga drastiska åtgärder har gjorts. Länder som tagit till drastiska åtgärder har långt mindre än 6000 döda. 
    Därför tycker jag att Sverige gjort fel. Hur kan du tycka att de gjort rätt, med så många döda som resultat? 
    Länder som har tagit till drastiska åtgärder har också väldigt många döda.

    Vilka drastiska åtgärder tycker du att landet skulle vidtagit? Och vilka inom landet menar du skulle ha dikterat, rekommenderat och vidtagit dessa åtgärder?

    Är det utfallet i antal döda som anger om 'de' har gjort rätt? 

    Nu vet jag inte vilka du menar med 'de' och jag vet inte heller om du menar att det enbart är resultatet som avgör om 'de' gjort rätt eller inte.  Om 'de' gjort det absolut bästa som överhuvudtaget går att göra, men att det ändå dör så många - har 'de' då gjort fel?

    Vilka är 'de' och kan 'göra rätt' vara någonting annat än ett absolut tal? 
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-09 19:21:00 följande:
    Tävling? Jag pratade om att samla ihop erkända experter för diskussion, inte ha något demokratiskt sammansätt team där utrymme skulle ges till TokNisse som tror att Corona är ett straff från Gud och startades av aliens.
    Tror du att varje smittskyddsenhet i landet och i länderna inte har något utbyte med varandra eller WHO om olika åtgärder?

    Förstod du inte det regeringen möjligen kan göra är att ge FHM uppdraget att samla en internationell expertgrupp som skall ta fram data eller förslag på olika strategier och åtgärder.  Lagarna sätter gränser för vem som kan och får göra vad.   Det är den svenska demokratiska styrelsemodellen.

    Endera förstår du den inte, eller är inte nöjd med den eller inte nöjd med att regeringen håller sig inom lagens ramar som jag förstå det. Men det finns kanske en annan tvist på det som jag missat. 
  • FDFMGA
    KlantSmurfen skrev 2020-08-09 19:04:06 följande:
    Alla som har dikuterat med herr ad hominem fattar varför jag kallar honom för det, han har ju en tendens att predika om hur fel det är med ad hominem och ett par inlägg senare hittar han på något om den han diskuterar med så han själv kan göra ad hominem argument.
    Ordbajsar han fortfarande högerextrem eller har han kommit på något nytt?

    Ni båda har ju en tendens att missförstå med flit för att kunna angripa meningsmotståndaren samtidigt som att ni vill ge ett sken av att ni är så duktiga.
    FDFMGA skrev 2020-08-08 22:00:14 följande: #4200
    Ursäkta.

    Jag hade för avsikt att skriva att jag inte är släkt med klyban, men glömde det i hastigheten.

    Jag är inte mycket för det nyauktoritära modet att ge öknamn till nick.

    Men det finns ju folk till allt - och företeelsen är rätt vanlig i vissa politiska trådar, eller sådana som handlar om klimatet, och då i förstone inte debattklimatet.Skrattande
    " Jag hade för avsikt att skriva att jag inte är släkt med klyban, men glömde det i hastigheten. "
    freudiansk felsägning

    " Jag är inte mycket för det nyauktoritära modet att ge öknamn till nick. "
    Duktig pojke men du bevisar ändå min poäng när du själv tramsar med "nyauktoritär"
    Inte direkt oväntat.

    Men det finns ju folk till allt - och företeelsen är rätt vanlig i vissa politiska trådar, eller sådana som handlar om klimatet, och då i förstone inte debattklimatet.Skrattande
    Jag har sällan någon uppfattning om vad alla vet - bara oss emellan uppfattar jag detta i vissa kretsar mycket vanliga retoriska grepp som lika osjälvständigt som ogenomtänkt.

    Jag tror inte ens att alla som sett dig gå till storms mot feminism, Greta Thunberg, etcetera utifrån en hemsnickrad evolutionspsykologi med vidhängande länksamling vet varför du envisas med att skapa öknamn

    Jag noterar att du inte begrep varför jag skrev "Jag hade för avsikt att skriva att jag inte är släkt med klyban". Det förvånar mig inteSkrattande

    Jag besvarade alltså din fråga om jag är släkt med den person du har gett ett öknamn. Jag tycker illa om företeelsen att tilldela folk öknamn, därför var det ett förbiseende från mig att inte rätta dig. Det kunde ju annars verka som att jag tyst accepterar ditt vurmande för att ge folk öknamn.

    Hoppas du får en nöjsam afton med din citatsamling. Om inte så finns det en tråd, visserligen några är gammal, där forumets dåtida nyauktoritära tävlar om vem som kan hitta på det bästa öknamnet.

    Vill du att jag ska länka till denSkrattande
  • Anonym (.)
    Anonym (ABC) skrev 2020-08-09 20:07:52 följande:

    The results of the European and US populations were not significant, possibly owing to the limited sample sizes in the mask-wearing cohorts (Figure, D).


    Vad säger detta dig?

    Vet du förresten något om sambandet mellan munskydd och "face touching"?

    Om européer rör ansiktet så mycket mer än asiater - blir det bättre med munskydd, eller är det en vana som sitter i och ökar risken med munskydd?
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin