• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FDFMGA
    KlantSmurfen skrev 2020-08-08 21:10:43 följande:
    Några kanske diskuterar ämnet och försöker vara konstruktiva, men i en sån här tråd där man diskuterar något som är aktuell men ingen har alla svar, i det här fallet p.g.a det saknas forskning var det ju inte direkt oväntat att debatteliten skulle dyka upp så det blev två "lag" som drar ner tråden i sandlådan.
    Det förekommer personangrepp och hån från två "sidor" och det är som vanligt med de som gärna vill ge ett sken av att de står över sånt, de är värst och projecerar sitt skit på andra.
    Nja, jag tycker det är en väsentlig skillnad på att ge namn till en åsikt och att kalla personer vid öknamn.

    Herr ad hominem, var det visst du använde tidigare i tråden - om jag inte minns fel - åtminstone var detta ditt tillmäle i tråden där du gick till storms mot feminism och Greta Thunberg.
  • FDFMGA
    KlantSmurfen skrev 2020-06-16 15:21:14 följande:

    jepp och #776 där jag frågar om du väldigt nära släkt med herr ad hominem är extra jätteviktigt
    och så har vi den här roliga tråden där du blir trollad att förneka vetenskap. Förutsägbar så det är pinsam, som om godhetssignalering är något extra känslig...
    www.familjeliv.se/forum/thread/79589367-fortjanar-greta-thunberg-nobels-fredspris/64
    www.familjeliv.se/forum/thread/79589367-fortjanar-greta-thunberg-nobels-fredspris/75


    Hmm, mindes rätt men hade glömt din fråga om jag är nära släkt med herr ad hominem.

    Jag svarade nog aldrig på den. Nej, vi är inte släkt.Skrattande
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2020-08-08 21:55:53 följande:
    Hmm, mindes rätt men hade glömt din fråga om jag är nära släkt med herr ad hominem.

    Jag svarade nog aldrig på den. Nej, vi är inte släkt.Skrattande
    Ursäkta.

    Jag hade för avsikt att skriva att jag inte är släkt med klyban, men glömde det i hastigheten.

    Jag är inte mycket för det nyauktoritära modet att ge öknamn till nick.

    Men det finns ju folk till allt - och företeelsen är rätt vanlig i vissa politiska trådar, eller sådana som handlar om klimatet, och då i förstone inte debattklimatet.Skrattande
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-08 20:22:22 följande:
    Tror säkert att det råder konsensus här i tråden om att ingen i hela världen har det exakta svaret på hur man bäst ska ta hand om denna situation. Även om att ingen här i tråden, eller tex något politiskt parti, vill gärna att så många äldre som möjligt ska stryka med (det finns säkert ett par galningar i Sverige som vill det, men dom sitter förhoppningsvis redan på lämplig institution).

    Tegnell och statsministern är representanter för FHM och regeringen, och inga envåldshärskare, det tror jag också folk här inser. Däremot tycker jag att Tegnell och statsministern (eller snarare det dom representerar) gör fel, som inte tittar bredare på lösningar och inte tar till sig fler studier och expertutlåtande från olika länder. 

    Vet inte riktigt vad du menar med argumentationskraft, tex att tjata hål i huvudet på folk, så man inte orkar argumentera mera, är ju en slags kraft.

    Absolut så har alla olika ingångspunkter i debatten. Genom mitt jobb är jag van att problem tacklas genom att experter från olika avdelningar och olika länder rådgör, vad är redan beprövat och kan funka, vad innebär en risk, vilka risker kan man stå ut med, och vilka är show-stoppers. De som tror på en lösning, blir konfronterade med andra lösningar och olika expertgrupper med olika specialiteter tillsätts och en vid panel undersöker olika vinklar och aspekter. Valda lösningar måste motiveras, och vet man inte säkert att något nytt funkar, väljer man de mest välkända, säkraste lösningarna, tills något annat bevisas fungera.

    Översatt till Sveriges hantering av coronakrisen, tycker jag att man ska vara så försiktig som möjligt och använda munskydd på tex bussar etc, för det finns studier som påvisar att detta kan ha en positiv effekt, och WHO rekommenderar det också. Eftersom nackdelarna med det verkar vara noll, är det en förnuftig åtgärd. 
    Regeringen verkar förlita sig blint på FHM utan att konsultera andra experter eller uppmuntra forskning, och det tycker jag är fel. 
    Andra länder har haft tex reserestriktioner och mer smittspårning som påverkat antalet smittade positivt. Det finns studier som påvisar rollen av luftkonditioneringen på tex äldreboenden, har man gjort någon undersökning i Sverige beträffande detta?

    Sen tror jag inte att det går att uppnå konsensus beträffande vilka experter man ska tro mest på, men det skulle ju kunna leda till intressanta diskussioner, om det inte vore detta överväldigande tjat om pangdemister, spekulationer om högerextremister och annat fjanteri. Denna nya vokabulär som vissa svänger sig med här, nyauktoritär, misinformation etc underlättar heller inte diskussionen. 

    För övrigt hatar jag när folk drar förhastade slutsatser om andra. Tydligen har jag sorterats in bland högerextremisterna pga mina åsikter i denna tråd, och indirekt anklagats för att ha konstiga åsikter om Greta T, invandrare och vad det nu var ... otroligt oseriöst! Personligen hatar jag högerextremister, och förstår inte hur dom kunde bli inblandade här. 
    Tja, om man inte försöker förstå vad som sägs och på vilka grunder detta sägs för att förstå vad andra säger, eller om man uppfattar att andra skribenter inte bidrar till förståelse och grunder för vad andra skriver så är kanske ren 'argumentationskraft' ett sätt att debattera - i ett försök att inte nå samförstånd om vad olika sidor menar och vad de bygger detta på så går det alltid att göra massa olika saker för att 'andra' ska ha fel i alla fall.

    Visst hatar vi alla när det dras felaktiga förhastade slutsatser om oss eller om andra  - och i stället för att lyckas med att möta varandra och få ett samförstånd om vad olika parter menar så drar vi ner varandra. Men vem vill ha samförstånd i en debatt? frågar jag då retoriskt...

    Det går väl mycket väl att nå konsensus om att det går att lyssna på fler experter, och diskutera vika experter som säger vad och vad de baserar det på.  Det beror ju på hur man lägger upp sina argument och svar.

    Pangdemist är ett ganska fyndigt ord tycker jag själv, väldigt deskriptivt - det är mycket pregnans i ordet skulle vissa säga. Det kan definitivt användas som ren 'argumentationskraft' . Du kanske skulle kalla det effektiv retorik.. det finns i alla fall massa olika sätt att möta olika typer av argument för att nå genom dem i det fall den i andra änden inte vill ha samförstånd om vad olika sidor menar.. tjata hål i huvudet funkar säkert också på en del.

    Du kan nog hitta en del egen effektiv retorik du tar till.. liksom jag och alla andra har det.. 

    Nog om detta i detta inlägg nu..

    Har du några skäl till att tro att statsministern eller statsepidemiologen inte agerar annorlunda än det du är van vid från ditt arbete? I så fall varför tror du det?  Hur ser lagen ut  som reglerar förhållandet mellan regering/riksdag och myndigheten som ansvarar för folkhälsa och strategier smittskydd - vem kan göra vad?  Tror du inte att FHM i samarbete med WHO, ECDC mfl har tagit och försöker fortsätta ta den bästa kända vägen för att skydda folkhälsan från smittan - det är ju faktiskt så att det i huvudsak är få skillnader mellan åtgärderna som satts in i olika länder och ändå är det en massiv skillnad i resultatet.. beror det på insatserna eller beror det på andra faktorer? 

    Kanske kan vi om vi gräver lite i dina argument hitta att det egentligen inte är statsministern och statsepidemiologen du borde kritisera - utan att det är styrelseskicket som du kritiserar, eller i alla fall borde vända din kritik mot. 
  • AndreaBD
    FDFMGA skrev 2020-08-08 12:19:07 följande:
    För övrigt så brukar jag ibland roa mig med att försöka förklara för dem som kallar mig "bokstäverna" eller "bokstavskombinationen" att det inte bara är mitt nick som består av bokstäver - utan allas, utom de som till äventyrs använder enbart siffror i stället.

    Bokstäver är förträffliga ting, kombinerar man dessa kan man beskriva hur man tolkar omvärlden, och är man bara tillräckligt duktig med att kombinera dessa - kan man stundtals även bli förstådd - eller förstå om man försöker tolka kombinationerna utifrån avsändarens avsikter.
    Skillnaden är dock att dina bokstäverna inte riktigt går att sätta ihop till något som går att uttala. ;)  För att det är huvudsakligen konsonanter. 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-08 15:32:20 följande:
    Mmm ... här vimlar det verkligen av konstruktiva inlägg utan personangrepp, och massor av klara, tydliga inlägg med nya idéer.

    Pangemister ... fascister ... nyauktoritära .... blundar för fakta .... förstår ingenting .... kan inte läsa ... Lyft blicken .... lättkränkthet ... röd tråd för att nå konsensus ... saklighet ... virus mycket tidigare i Sverige än någon annanstans ... ingen klarar av att använda munskydd ... folk med munskydd håller inte avstånd ... ditt narrativ håller inte ... extremhögern ... bara Sverige kan räkna dödsfall ordentligt ... vägrar inse fakta ... (Repetera, repetera, repetera)

    Av någon outgrundlig anledning verkar vissa tro att jag är politiker, och pratar om kortsiktiga politiska poäng och min agenda ... och Greta T, invandrare och diverse dras in i diskussionen i försök att dra paralleller mellan somligas syn på tex invandringen och inlägg här om munskydd. 

    Ja, ovanstående är en sammanfattning av de senaste 87 inläggen från vissa här, så någon som just börjat läsa i tråden kan läsa ovan och slippa titta på tidigare inlägg. 
    Av dessa är ju knappt något personangrepp. Möjligtvis "förstår ingenting" och "kan inte läsa", men det beror alldeles på sammanhanget. "Lättkränkthet" skulle kunna vara personligt, men det beror mycket på sammanhanget. 

    Allt annat är definitivt inga personangrepp. 
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-08-08 13:41:30 följande:

    Har heller aldrig förstått varför man säger hen när man vet vem man pratar med.


    AndreaBD skrev 2020-08-08 12:05:52 följande:
    Jag kan inte ens misslyckas med dig, jag försöker ju inte. Jag har förstått att du inte vill ha en konstruktiv diskussion så jag för den med några andra. 
    Fast jag sa ju lite motsatsen där - att jag förstår att folk säger hen, även om de nu skulle veta egentligen om det är kille eller tjej. Just för att det är bekvämt att inte ens behöva tänka på det. 
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-08-08 13:31:17 följande:

     


    AndreaBD skrev 2020-08-08 09:49:09 följande:
    Japp, det viktiga är hur vi skyddar våra äldre och övriga riskgrupper, och förhoppningsvis så småningom får en lösning på den här situationen. Och där vet vi inte ens säkert om det går. 

    Det som verkar mest angeläget just nu är att man tittar på situationen i kollektivtrafiken i Stockholm, nu efter semestern. Själv är jag lite less på att åka in till jobbet med bil, betala trängselskatt. Parkering betalar visserligen arbetsgivaren, men det känns lite onödigt. 

    Och det ska bli intressant hur det går med skolorna. Hoppas att det går bra förstås. Det är lite förvånande nästan att knappt några elever smittas, men framför allt inte heller lärarna. Några smittas säkert, men jag hörde att det var relativt få, färre än i andra yrkesgrupper. Det är inte riktigt det man förväntat sig. Undrar varför.....

    Det intressanta är att dessa element i diskussionen har noll intresse av att komma fram till nått, utan det verkar vara billiga felaktiga poänger som är viktigare.


    Jag funderat en del på vad äldrevården kunde göra för kanske inte stoppa ett virus, men väl isolera viruset om det kommer in på ett boende eller inom arbetsstyrkan.
    Och efter jag tänkt på detta lite, så inser jag snabbt att det är väldigt svårt och jobbigt och säkra eller stoppa upp smittor i arbeten som måste rulla på 24h om dygnet, 7 dagar i veckan och 365 dagar om året.


    Får vi en liknande omfattande smittspridning innan vi vet om virus av denna enklare typen, så tror jag att man får en upprepning som på COVID-19.
    Enda jag kanske kan tro man kan uppnå, det är att man agerar snabbare och kanske klarar av att isolera äldrevården snabbare och effektivare.


    Men sen hör man de som går till arbetet som smittade, så hur läser man såna här frågor är en bra fråga.
    Dock är pope helt ointresserad av att lösa nått, och stundtals har nog inte ens 80% personangrepp räckt.


     


    Ja, jag håller helt med där att de inte verkar vilja komma fram till något som skulle kunna göra situationen mer positivt. Påminner mig lite om folk som är deprimerade och tycker att allt är negativt och svart och deppigt. Eller som incels som är helt övertygade om att de är fula och aldrig kommer att få nån tjej. De vill inte heller höra konstruktiva förslag hur man skulle kunna ändra på situationen.

    Jo, det är svårt att skydda riskgrupper helt säkert. 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-08 18:11:33 följande:

    Syftet med min inlägg var inte enbart att exemplifiera personangrepp, om du kollar första meningen av inlägget, nämnde jag även annat. 
    I


    I så fall har du dock en felaktig uppfattning av vad personangrepp är. Det allra mesta du nämnde har inte med personen att göra utan med det som personen säger eller gör. Det är just skillnaden mellan en person och det som personen gör som är den stora skillnaden.
  • FDFMGA
    AndreaBD skrev 2020-08-08 22:23:39 följande:
    Skillnaden är dock att dina bokstäverna inte riktigt går att sätta ihop till något som går att uttala. ;)  För att det är huvudsakligen konsonanter. 
    Haha, det blir som "sex laxar i en laxask". 

    Just ja, du är från Tyskland ursprungligen och kanske inte bekant med ramsan. Omöjligt att uttala rätt om man ska säga det upprepade gånger och snabbtGlad
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin