• Anonym (GES)

Offermentaliteten i samhället

Varför råder det så mycket offermentalitet i samhället idag (psykologi)? Varför har det här uppstått? Och hur gör vi för att skapa ett samhälle utan det giftet, med ansvarstagande, lyckliga människor?
    (från wiki)

Männniskor som drabbas av offermentalitet har ofta lätt att bli deprimerade.[9]

Man kan peka ut andra som orsaken till en oönskad situation och förneka ens eget ansvar för sitt liv eller vägen till denna situation.[10]

Man kan förknippa den "skyldige" med medveten elakhet.[8]

Man kan tro att andra i regel är mer lyckligt lottade.[11]

Man kan känna lättnad av att tycka synd om sig själv eller få känna andras sympati.[11]

Offermentaliteten har i regel setts som kopplad till en pessimistisk världsbild, självömkan och undertryckt ilska.[12]

Personer med offermentalitet kan också:

uppvisa en allmän tendens att bedöma en situation på ett realistiskt sätt men utan en förmåga eller nyfikenhet till att ta sig till roten på ens upplevda maktlöshet i den aktuella situationen[13]

uppvisa narcissism eller egoism[14]

anlägga försvarsställning, även när andra vill hjälpa till.[11]

undvika risktagande[15]

uppvisa inlärd hjälplöshet[16]

bli självanklagande eller självförnekande[17]

se andras bekräftande av dig som offer som viktigt[18]

se andra som ansvariga för hur en process ska förlöpa[18]
  • Svar på tråden Offermentaliteten i samhället
  • Anonym (uh)
    Anonym (GES) skrev 2025-03-17 22:48:58 följande:

Nej. 

Sympatiserande med att folk mår dåligt förstärker ett dåligt mående.

Jämför med klickerträning för hundar. (Nu är inte hundar och människor samma sak) Uppvisar en hund ångest och man belönar hunden så kommer hunden att må allt sämre och uppvisa beteendet mer.

Empati kan vara att sätta gränser, uppmärksamma att det är orimligt och leda in människor på rätt väg, belöna gott mående och ansträngningar för att någon vill ändra sin situation.

-i kontrast med att enbart tycka synd om någon och därigenom bekräfta att offermentaliteten (och ev ångesten) den känner är rätt väg att gå. vilket driver människan djupare i ett dåligt mående.

Att förminska eller förringa någons dåliga mående kan även göra att personen mer ännu sämre. Du är heller inte allvetande och kan därmed inte veta om personen faktiskt har bakomliggande faktiska orsaker som berättigar dennes dåliga mående.

Därmed så gör du absolut noll i nytta om du ska leka att den som det är synd om inte ska få några empatier. 

Du låter tämligen iskall (vill skriva ett annat ord men då raderas antagligen inlägget men börjar med S!)

Vänligen håll dig borta från hundar tack då endast godhjärtade förtjänar att få ha djur! 

• Anonym (GES)
    Anonym (uh) skrev 2025-03-18 14:00:06 följande:

Att förminska eller förringa någons dåliga mående kan även göra att personen mer ännu sämre. Du är heller inte allvetande och kan därmed inte veta om personen faktiskt har bakomliggande faktiska orsaker som berättigar dennes dåliga mående.

Därmed så gör du absolut noll i nytta om du ska leka att den som det är synd om inte ska få några empatier. 

Du låter tämligen iskall (vill skriva ett annat ord men då raderas antagligen inlägget men börjar med S!)

Vänligen håll dig borta från hundar tack då endast godhjärtade förtjänar att få ha djur! 

Vi kan ju ta ett exempel. Någon (här på forumet) mår dåligt för att denne anser att tjejvasan är så orättvist mot män och att kvinnor blir så särbehandlade. Denne postar ideligen inlägg om att män på något sätt är offer för kvinnor. Denne sympatiserar också så fort andra män postar negativa inlägg om kvinnor. T ex att det är så synd om män på mansdagen för att pappor fick hyllningar där mansstatyer ikläddes bärsjalar. Det var tydligen förnedrande. 

Det är synd om dessa två exempelstackare, de tycker synd om män och sig själva. De hävdar att de inte är offer, samtidigt så framställer de sig själva som offer.

Hur ska omgivningen hantera dessa? Ska vi tycka synd om dessa två och män i allmänhet? Hur blir de hjälpta av det?

Jag förringar inte att människor kan må dåligt och att de ibland har full rätt att må dåligt. Offermentalitet är något annat. En person kan inte ta sig ut från tänket. Det är DÄR omgivningen behöver göra sin insats, inte knuffa ner människan i en passiv offermentalitet.

• Anonym (uh)
    Anonym (GES) skrev 2025-03-18 14:16:13 följande:

Vi kan ju ta ett exempel. Någon (här på forumet) mår dåligt för att denne anser att tjejvasan är så orättvist mot män och att kvinnor blir så särbehandlade. Denne postar ideligen inlägg om att män på något sätt är offer för kvinnor. Denne sympatiserar också så fort andra män postar negativa inlägg om kvinnor. T ex att det är så synd om män på mansdagen för att pappor fick hyllningar där mansstatyer ikläddes bärsjalar. Det var tydligen förnedrande. 

Det är synd om dessa två exempelstackare, de tycker synd om män och sig själva. De hävdar att de inte är offer, samtidigt så framställer de sig själva som offer.

Hur ska omgivningen hantera dessa? Ska vi tycka synd om dessa två och män i allmänhet? Hur blir de hjälpta av det?

Jag förringar inte att människor kan må dåligt och att de ibland har full rätt att må dåligt. Offermentalitet är något annat. En person kan inte ta sig ut från tänket. Det är DÄR omgivningen behöver göra sin insats, inte knuffa ner människan i en passiv offermentalitet.

Du förringar. Din rubrik innhehåller mer tyngd än dina exemplen som du försöker ge djupare tyngd utav.

En vettigare diskussion som ven faller under din rubrik vore;

Grabben eller flickan säger att den får lätt ont, "Ja Hen är lite klen av sig"
    Hen säger att den har hjärtfel som 7 åring och försöker beskriva problem i relation med det, De vuxna förringar och skrattar bort det hela. När hen är runt 20 års åldern så upptäcker sjukvården att hen har hjärtfel och sätter in pacemaker.

Har har man alltså ignorerat något som personen upptäckte redan som 7 åring och även alla hens kompisar märkte av som barn när de lekte med stetoskopet i klass 8-9. 

Här har man förringar och bryr sig inte om den som uppenbarligen "tyckte synd om sig själv och var klen och inte orkade lika mycket som de andra och endast försökt hitta på bortskyllanden enligt de vuxna i hens omgivning.

Eller den vuxne hen med social problematik i relation med andra fysiska åkommor, som har gjort den till en ensam individ och där hen blir hånad iute i samhället och framför allt på internet likt i en sådan här infantil tråd att hen ska bara skärpa till sig och ta sitt egna ansvar. Fast hen kanske varit med om traumatiska saker som ni inte ens kan föreställa er som barn och med misshandlande förälder / föräldrar och på det haft fysiska problem och alltid varit trots allt för snäll mot motsatta könet så de aldrig skulle vilja ha hen som partner. 

Men personen ska man inte tycka synd om, nej, bättre (enligt dig) att vara iskall mot personen och inte visa den sympati eller förståelse utan personen måste ta sig i kragen fast den arbetar trots at den förmodligen inte skulle göra det på heltid med sina problem men blir samtidigt illa bemött i sjukvården och inte får någon hjälp.

Btw, min kvinnliga "förälder" fick verktyg  (på skämt) av min manliga "förälder" i födelsedags present. Hon gick i taket, slog sönder allt runt omkring sig. Och då jobbade hon inte, hon skötte inte hemmet heller utan endast lekte med sina hästar och slog och sparkade både "sina" barn, hundar och hästar. Så att folk tar det hela som du skrev om som ett hån, kan man ju förstå.

• Anonym (GES)
    Anonym (uh) skrev 2025-03-18 14:39:10 följande:

Du förringar. Din rubrik innhehåller mer tyngd än dina exemplen som du försöker ge djupare tyngd utav.

En vettigare diskussion som ven faller under din rubrik vore;

Grabben eller flickan säger att den får lätt ont, "Ja Hen är lite klen av sig"
    Hen säger att den har hjärtfel som 7 åring och försöker beskriva problem i relation med det, De vuxna förringar och skrattar bort det hela. När hen är runt 20 års åldern så upptäcker sjukvården att hen har hjärtfel och sätter in pacemaker.

Har har man alltså ignorerat något som personen upptäckte redan som 7 åring och även alla hens kompisar märkte av som barn när de lekte med stetoskopet i klass 8-9. 

Här har man förringar och bryr sig inte om den som uppenbarligen "tyckte synd om sig själv och var klen och inte orkade lika mycket som de andra och endast försökt hitta på bortskyllanden enligt de vuxna i hens omgivning.

Eller den vuxne hen med social problematik i relation med andra fysiska åkommor, som har gjort den till en ensam individ och där hen blir hånad iute i samhället och framför allt på internet likt i en sådan här infantil tråd att hen ska bara skärpa till sig och ta sitt egna ansvar. Fast hen kanske varit med om traumatiska saker som ni inte ens kan föreställa er som barn och med misshandlande förälder / föräldrar och på det haft fysiska problem och alltid varit trots allt för snäll mot motsatta könet så de aldrig skulle vilja ha hen som partner. 

Men personen ska man inte tycka synd om, nej, bättre (enligt dig) att vara iskall mot personen och inte visa den sympati eller förståelse utan personen måste ta sig i kragen fast den arbetar trots at den förmodligen inte skulle göra det på heltid med sina problem men blir samtidigt illa bemött i sjukvården och inte får någon hjälp.

Btw, min kvinnliga "förälder" fick verktyg  (på skämt) av min manliga "förälder" i födelsedags present. Hon gick i taket, slog sönder allt runt omkring sig. Och då jobbade hon inte, hon skötte inte hemmet heller utan endast lekte med sina hästar och slog och sparkade både "sina" barn, hundar och hästar. Så att folk tar det hela som du skrev om som ett hån, kan man ju förstå.

Du kanske ska bilda dig vad offermentalitet är. Det handlar inte om någon är ett offer på riktigt eller inte. Det handlar om det psykologiska tillståndet offermentalitet. Somliga är offer på riktigt utan för den delen landa i passiviteten och depression som offermentaliteten skänker.

Vissa personer uppvisar offermentalitet trots att de inte är offer. Ska man sympatisera med dessa då? (Se exemplen)

• Anonym (GES)

Det här reagerar jag på. Jag antar att du beskriver en person med offermentalitet. Hur tror du tillståndet offermentalitet (läs ts) hjälper den här? Tror du ett evighetslångt "stackars dig" "alla är så dumma mot dig" skulle hjälpa denne på något sätt?

Hur?

Du förstår väl ändå att såna saker bekräftar att det denne känner, depressionen och passiviteten är rätt och riktigt. Fortsätt med det.

Till skillnad från att uppmuntra människan till ett ansvarstagande, uppsöka sjukvården för att hantera sitt dåliga mående, följa direktiven för att lösa sina problem. Mana till ett aktivt beteende.
  • Anonym (GES)

Läste på fl för inte så länge sedan om en kille som ville ha flickvän. Han kände sig självmordsbenägen. Kallade sig själv för ful.

Råden han fick skilde sig åt (i stora drag):

1.att lära sig acceptera och finna lyckan i här och nu, tips och idéer.

eller

2.Stackars dig, kvinnor är så kräsna. Alla kvinnor på familjeliv är så dumma mot ensamma män (trots att ingen hade skrivit något tillstymmelse till dumt) 

Det var ju uppenbart att han befann sig i spiralen "offermentalitet" Hur ska han kunna ta sig ur från den? Det krävs en viss förmåga till aktiv handling. Nr 2. Driver en människa djupare ner i tillståndet offermentalitet vilket också innehåller passivitet. Det blir som en ond cirkel där andra människor stänger portarna för tillfriskning (iom nr.2)

• Anonym (uh)
    Anonym (GES) skrev 2025-03-18 14:53:26 följande:
    Du kanske ska bilda dig vad offermentalitet är. Det handlar inte om någon är ett offer på riktigt eller inte. Det handlar om det psykologiska tillståndet offermentalitet. Somliga är offer på riktigt utan för den delen landa i passiviteten och depression som offermentaliteten skänker.

Vissa personer uppvisar offermentalitet trots att de inte är offer. Ska man sympatisera med dessa då? (Se exemplen)
    Hur avgör du vem som är drabbad av vad? 
  • Anonym (uh)

Antingen plockade du ut det som passade dig, eller så missade du fortsättningen.

Anonym (GES) skrev 2025-03-18 15:01:08 följande:
    Det..
    Svaret här du som sagt i fortsättningen;

• Anonym (uh)
    Anonym (GES) skrev 2025-03-18 15:10:49 följande:

Läste på fl för inte så länge sedan om en kille som ville ha flickvän. Han kände sig självmordsbenägen. Kallade sig själv för ful.

Råden han fick skilde sig åt (i stora drag):

1.att lära sig acceptera och finna lyckan i här och nu, tips och idéer.

eller

2.Stackars dig, kvinnor är så kräsna. Alla kvinnor på familjeliv är så dumma mot ensamma män (trots att ingen hade skrivit något tillstymmelse till dumt) 

Det var ju uppenbart att han befann sig i spiralen "offermentalitet" Hur ska han kunna ta sig ur från den? Det krävs en viss förmåga till aktiv handling. Nr 2. Driver en människa djupare ner i tillståndet offermentalitet vilket också innehåller passivitet. Det blir som en ond cirkel där andra människor stänger portarna för tillfriskning (iom nr.2)

Tråkigt att du ska dra det hela till sin spets hela tiden.

Du gör det till en köns fråga också!

Jag skrev en text motsvarande din. Men raderade den igen då jag inte ville sjunka till din låga nivå.

• Tukt
    Anonym (GES) skrev 2025-03-17 23:44:47 följande:
    Vet inte hur jag ska uttrycka mig för att du ska kunna förstå. Empatisera är en förmåga att kunna sätta sig in i andras skor. Observerar man då en människa som mår dåligt för att den befinner sig i spiralen som det psykologiska tillståndet som offermentalitet är så driver man ner människan djupare i tillståndet om man sympatiserar. Det är väl det man inte vill om man vill någon väl.

Du drar upp saker som inte handlar om tillståndet offermentalitet. Jag tror inte du förstår det. Läs gärna trådstarten igen. Huruvida någon är ett offer på riktigt eller inte spelar ingen roll för tillståndet offermentalitet.
    Jag har läst trådstarten. Men det är svårt att förstå vad du menar. Det verkar vara något du stör dig på, en känsla och ett tillstånd och du försöker på något sätt bevisa att din känsla är sann, genom att säga att jag och andra har fel, snarare än att antingen erkänna det för att vara en känsla, eller att vara mer konkret.
  • Anonym (GES)
    Anonym (uh) skrev 2025-03-18 15:54:48 följande:
    Hur avgör du vem som är drabbad av vad? 
    För att personen uppfyller symptomen för det psykologiska tillståndet offermentalitet.
  • Anonym (GES)
    Tukt skrev 2025-03-18 16:43:55 följande:
    Jag har läst trådstarten. Men det är svårt att förstå vad du menar. Det verkar vara något du stör dig på, en känsla och ett tillstånd och du försöker på något sätt bevisa att din känsla är sann, genom att säga att jag och andra har fel, snarare än att antingen erkänna det för att vara en känsla, eller att vara mer konkret.
    Nej. Offermentalitet är ett känt psykologiskt tillstånd.

-Som är väldigt svårt att ta sig ut från. Pga symptomen som radas upp.

Är en människa t ex deprimerad så behöver denne ett visst mått av ansvarstagande för att kunna ta sig ur den sitsen. Personer med offermentalitet har arbetat bort ansvarstagandet över sig själv.
  • Anonym (GES)
    Anonym (uh) skrev 2025-03-18 16:02:05 följande:

Tråkigt att du ska dra det hela till sin spets hela tiden.

Du gör det till en köns fråga också!

Jag skrev en text motsvarande din. Men raderade den igen då jag inte ville sjunka till din låga nivå.

Det är inte en könsfråga. Kvinnor som har blivit misshandlade av sin partner ligger t ex i riskzonen för att utveckla offermentalitet.
  • Tukt
    Anonym (GES) skrev 2025-03-18 17:40:27 följande:
    Nej. Offermentalitet är ett känt psykologiskt tillstånd.

-Som är väldigt svårt att ta sig ut från. Pga symptomen som radas upp.

Är en människa t ex deprimerad så behöver denne ett visst mått av ansvarstagande för att kunna ta sig ur den sitsen. Personer med offermentalitet har arbetat bort ansvarstagandet över sig själv.
    Och nu är vi inne på (djupt?) deprimerade personer. Men man hjälper knappast  dessa genom att skuldbelägga dom.
    Tråden startade  dessutom om "samhället". Och "samhället" är inte enskilda deprimerade personer, lika lite som "samhället" är folk med stukade stortår.
  • Anonym (GES)

Mer info från webmd 
    Being accountable for your life means you?re in the driver?s seat. You take responsibility. That can be scary to someone who has a victim mentality. You would have to admit life isn?t just the result of the actions of others. Taking responsibility bursts the protective bubble of victimhood. 

https://www.webmd.com/mental-health/what-is-a-victim-mentality

i
    nte att förväxlas med med martyr complex. Sidan pekar på mer hälsosamma sätt att hantera victimhood mentality 

• Anonym (GES)
    Tukt skrev 2025-03-18 17:59:15 följande:
    Och nu är vi inne på (djupt?) deprimerade personer. Men man hjälper knappast  dessa genom att skuldbelägga dom.
    Tråden startade  dessutom om "samhället". Och "samhället" är inte enskilda deprimerade personer, lika lite som "samhället" är folk med stukade stortår.
    Nej, jag pratar om offermentalitet, inte om djupt deprimerade, men det kan sammanfalla.

Jag anser att "samhället" har ett gemensamt ansvar att hjälpa dessa människor. Och då menar jag att "samhället" bidrar i mångt och mycket att skapa (eller bana väg för) människor med offermentalitet och depression.

Ett av exemplen jag presenterade handlade om en självmordsbenägen kille (med uppenbar offermentalitet) som fick till svar att "du ska inte lyssna på alla kvinnor på familjeliv de är så elaka mot ensamma män" Ingen var elak mot den killen, inlägget var förbryllande. Av någon anledning så kände den här "samhällsmedborgaren" ett behov av att dra in den ensamma killen djupare i offermentaliteten.
  • Tukt
    Anonym (GES) skrev 2025-03-18 18:08:47 följande:
    Nej, jag pratar om offermentalitet, inte om djupt deprimerade, men det kan sammanfalla.

Jag anser att "samhället" har ett gemensamt ansvar att hjälpa dessa människor. Och då menar jag att "samhället" bidrar i mångt och mycket att skapa (eller bana väg för) människor med offermentalitet och depression.

Ett av exemplen jag presenterade handlade om en självmordsbenägen kille (med uppenbar offermentalitet) som fick till svar att "du ska inte lyssna på alla kvinnor på familjeliv de är så elaka mot ensamma män" Ingen var elak mot den killen, inlägget var förbryllande. Av någon anledning så kände den här "samhällsmedborgaren" ett behov av att dra in den ensamma killen djupare i offermentaliteten.
    Nåja, lycka till med din tråd. Jag stiger av vid den här hållplatsen.
Svar på tråden Offermentaliteten i samhället