• Anonym (GES)

Offermentaliteten i samhället

Varför råder det så mycket offermentalitet i samhället idag (psykologi)? Varför har det här uppstått? Och hur gör vi för att skapa ett samhälle utan det giftet, med ansvarstagande, lyckliga människor?
    (från wiki)

Männniskor som drabbas av offermentalitet har ofta lätt att bli deprimerade.[9]

Man kan peka ut andra som orsaken till en oönskad situation och förneka ens eget ansvar för sitt liv eller vägen till denna situation.[10]

Man kan förknippa den "skyldige" med medveten elakhet.[8]

Man kan tro att andra i regel är mer lyckligt lottade.[11]

Man kan känna lättnad av att tycka synd om sig själv eller få känna andras sympati.[11]

Offermentaliteten har i regel setts som kopplad till en pessimistisk världsbild, självömkan och undertryckt ilska.[12]

Personer med offermentalitet kan också:

uppvisa en allmän tendens att bedöma en situation på ett realistiskt sätt men utan en förmåga eller nyfikenhet till att ta sig till roten på ens upplevda maktlöshet i den aktuella situationen[13]

uppvisa narcissism eller egoism[14]

anlägga försvarsställning, även när andra vill hjälpa till.[11]

undvika risktagande[15]

uppvisa inlärd hjälplöshet[16]

bli självanklagande eller självförnekande[17]

se andras bekräftande av dig som offer som viktigt[18]

se andra som ansvariga för hur en process ska förlöpa[18]
  • Svar på tråden Offermentaliteten i samhället
  • Anonym (GES)
    Anonym (What?) skrev 2025-03-14 20:40:26 följande:

Jag är snart 50 år kan inte se att detta har ökat. Däremot gör internet att människor som förr bara gnällde inför grannen numera kan gnälla inför ett helt internetforum - precis som du gör nu. De gnälliga syns mer, men de har alltid funnits. 

När jag var liten fanns Dagens ris i lokaltidningen. Det var deras enda kanal utåt då. Dör kunde du uttrycka hur kränkta de var av tex kommunens snöröjning. Nu har de facebook, flashback, familjeliv, instagram mm mm. En nitisk gnällmåns som förr mest förpestade livet för närmast anhöriga och postkassörskan kan numera nå tiotusentals läsare/tittare. 

Då förstår du att det ökat då?
    Sen så är gnäll också något helt annat än offermentalitet. Jag tror inte du förstår vad det psykologiska tillståndet offermentalitet är faktiskt. Läs gärna trådstarten igen.

Tycker du att jag uppvisar offermentalitet? Förklara varför i så fall.
  • Anonym (What?)
    Anonym (GES) skrev 2025-03-14 20:51:50 följande:
    Då förstår du att det ökat då?
    Sen så är gnäll också något helt annat än offermentalitet. Jag tror inte du förstår vad det psykologiska tillståndet offermentalitet är faktiskt. Läs gärna trådstarten igen.

Tycker du att jag uppvisar offermentalitet? Förklara varför i så fall.

Jag tror inte att det har ökat, det bara syns mer. Du läste om dina exempel på nätet. Förr hade de personerna beklagat sig hemmavid. De fanns lika mycket, men du stötte inte på dem. 

Nej, jag tycker inte att du har en offermentalitet. 

• Anonym (GES)
    Anonym (What?) skrev 2025-03-14 21:00:03 följande:

Jag tror inte att det har ökat, det bara syns mer. Du läste om dina exempel på nätet. Förr hade de personerna beklagat sig hemmavid. De fanns lika mycket, men du stötte inte på dem. 

Nej, jag tycker inte att du har en offermentalitet. 

Tog upp fenomenet incels som hjälper (och förstärker ) varandra att iklä sig rollen som offer. Det existerade inte förr. Sättet att ta ut sina aggressioner mot andra på det sättet dom gör fanns bara inte på samma sätt, eller ens liknande. Kunde finnas kufiska män. Kanske bröder som bodde och skötte sin bondgård ihop. Ilskan var inte riktad mot andra. De existerade, kanske interagerade, möjligen autistiska enligt dagens mått men ansåg sig inte ha rätt till andra människor på det här sättet vi ser idag. 

Det har ökat. Incels fanns inte för 20 år sen bara. (subkulturen)

• Anonym (What?)
    Anonym (GES) skrev 2025-03-14 21:11:00 följande:

Tog upp fenomenet incels som hjälper (och förstärker ) varandra att iklä sig rollen som offer. Det existerade inte förr. Sättet att ta ut sina aggressioner mot andra på det sättet dom gör fanns bara inte på samma sätt, eller ens liknande. Kunde finnas kufiska män. Kanske bröder som bodde och skötte sin bondgård ihop. Ilskan var inte riktad mot andra. De existerade, kanske interagerade, möjligen autistiska enligt dagens mått men ansåg sig inte ha rätt till andra människor på det här sättet vi ser idag. 

Det har ökat. Incels fanns inte för 20 år sen bara. (subkulturen)

Jag tror absolut att de fanns. Vad hade Jack the ripper för motiv, liksom? 
  • Anonym (Pk)

Som arbetsgivare upplever jag att offermentaliteten växer  Är det inte att det är orättvist så har man inte fått förutsättningar och framförallt hur mycket rättigheter man har kring allt och alla. Kan även se det på yngre 20-30 åringar i släkt och bekantskapskrets. Rättigheterna Växer men aldrig skyldigheterna. Många vill inte riktigt gör rätt för sig utan mycket ska serveras på silverfat. Om det inte görs är det orimligt oskäligt och orättvist. Upplever många nästa småparanoida att säker händer pga dem. Saker som inte har med dem att göra händer för att förstöra eller missunna dem. Vet flera i släkten runt 20-25 som springer hos HR stup i kvarten och tycker arbetsplatsen är emot dom och att de inte får förutsättningar. Går ett par år. De byter jobb och exakt samma visa igen på nya arbetsplats. på min egen arbetsplats ser jag samma mönster. Det drivs ärenden t.o.m. hos facket att det är oskäligt att arbetsgivarna kan lägga schema på helger eller ändra schema eller tvinga dig att jobba på jul trots att det är jobb och roller på treskift och schemat snurrar så du jobbar tex var tredje jul. Ännu surare blir dem när facket inte backar Dem. Då är arbetsgivare ute efter dem och medvetet förstör deras vardag. Tvingar dem att jobb när de inte vill. Det är också allting samma människor som är offer. De påverkas. Arbetsgivaren är alltid ute efter dem. Något sympati eller respekt att andra kollegor har exakt samma förutsättningar finns sällan. 

• Anonym (Nja)
    Anonym (GES) skrev 2025-03-14 19:44:04 följande:
    Baserat det på en tråd jag läst nyligen. 
    Har du startat en tråd enbart baserat på vad någon har skrivit anonymt på FL? Och tänker att det representerar samhället i stort?

Antingen är du uttråkad och vill ha något att göra eller så har du inget stort socialt nätverk (dvs jobb och vänner/familj). Det någon skriver här är ju oftast inre tankar som man luftar, ofta inte något man skulle stå för eftersom man ibland inte ens tänkt färdigt.

Det är farligt om du tror att det du läser på anonyma forum är vad människor egentligen tänker, i min värld är det ofta istället ofärdiga tankar som skrivs och där man till slut istället har fått en annan åsikt när man hört fler argument.
  • Anonym (All)

En del människor är verkligen offer av olika anledningar, vilket inte hindrar att man som offer, om möjligt, ska försöka hjälpa sig själv.

Det är så lättvindigt att avfärda alla som verkligen har råkat ut för saker, under uppväxten eller senare i livet, att de bara gör sig till offer. Hjärnan är t.ex. mycket påverkbar under uppväxten, speciellt under de första åren, men även senare. Man föds med en personlighet och förutsättningar för att utveckla olika förmågor, men det finns mycket som kan hindra att den utvecklas på ett gynnsamt sätt. 

Man kan se det rent statistiskt, ju fler belastningar i barndomen, ju större risk för ångest- och depressionssjukdomar senare i livet. 

Så det bästa är att stötta barnfamiljer och se till att skolan fungerar för alla barn. Då får man robusta människor som orkar ta sig an alla livets svårigheter.

• Anonym (Gogo)
    Anonym (GES) skrev 2025-03-14 12:07:52 följande:
    Offermentaliteten i samhället Varför råder det så mycket offermentalitet i samhället idag (psykologi)? Varför har det här uppstått? Och hur gör vi för att skapa ett samhälle utan det giftet, med ansvarstagande, lyckliga människor?
    (från wiki)

Männniskor som drabbas av offermentalitet har ofta lätt att bli deprimerade.[9]

Man kan peka ut andra som orsaken till en oönskad situation och förneka ens eget ansvar för sitt liv eller vägen till denna situation.[10]

Man kan förknippa den "skyldige" med medveten elakhet.[8]

Man kan tro att andra i regel är mer lyckligt lottade.[11]

Man kan känna lättnad av att tycka synd om sig själv eller få känna andras sympati.[11]

Offermentaliteten har i regel setts som kopplad till en pessimistisk världsbild, självömkan och undertryckt ilska.[12]

Personer med offermentalitet kan också:

uppvisa en allmän tendens att bedöma en situation på ett realistiskt sätt men utan en förmåga eller nyfikenhet till att ta sig till roten på ens upplevda maktlöshet i den aktuella situationen[13]

uppvisa narcissism eller egoism[14]

anlägga försvarsställning, även när andra vill hjälpa till.[11]

undvika risktagande[15]

uppvisa inlärd hjälplöshet[16]

bli självanklagande eller självförnekande[17]

se andras bekräftande av dig som offer som viktigt[18]

se andra som ansvariga för hur en process ska förlöpa[18]
    Det fetade.

Människor väljer offer.entalitet för att de vill känna sig bättre till mods. Det är mycket enklare att tycka synd om sig själv än att ta tag i problemen. Offer mentalitet är en sjukdom för de som drabbas av den blir sjuka fysiskt och mentalt.
  • Anonym (Gogo)
    Anonym (Pk) skrev 2025-03-15 07:12:24 följande:

Som arbetsgivare upplever jag att offermentaliteten växer  Är det inte att det är orättvist så har man inte fått förutsättningar och framförallt hur mycket rättigheter man har kring allt och alla. Kan även se det på yngre 20-30 åringar i släkt och bekantskapskrets. Rättigheterna Växer men aldrig skyldigheterna. Många vill inte riktigt gör rätt för sig utan mycket ska serveras på silverfat. Om det inte görs är det orimligt oskäligt och orättvist. Upplever många nästa småparanoida att säker händer pga dem. Saker som inte har med dem att göra händer för att förstöra eller missunna dem. Vet flera i släkten runt 20-25 som springer hos HR stup i kvarten och tycker arbetsplatsen är emot dom och att de inte får förutsättningar. Går ett par år. De byter jobb och exakt samma visa igen på nya arbetsplats. på min egen arbetsplats ser jag samma mönster. Det drivs ärenden t.o.m. hos facket att det är oskäligt att arbetsgivarna kan lägga schema på helger eller ändra schema eller tvinga dig att jobba på jul trots att det är jobb och roller på treskift och schemat snurrar så du jobbar tex var tredje jul. Ännu surare blir dem när facket inte backar Dem. Då är arbetsgivare ute efter dem och medvetet förstör deras vardag. Tvingar dem att jobb när de inte vill. Det är också allting samma människor som är offer. De påverkas. Arbetsgivaren är alltid ute efter dem. Något sympati eller respekt att andra kollegor har exakt samma förutsättningar finns sällan. 

Ja, så är det. Människor med offer mentalitet får problem var de än går. Och den gemensamma nämnaren är att de enligt dem alltid är någon annans fel.
  • Anonym (Juni)
    Anonym (What?) skrev 2025-03-15 06:57:23 följande:
    Jag tror absolut att de fanns. Vad hade Jack the ripper för motiv, liksom? 
    Jo visst har misogyna män alltid existerat, men "incels" som subkultur har vuxit fram de senaste femton åren ungefär.
Svar på tråden Offermentaliteten i samhället