• Anonym (GES)

Offermentaliteten i samhället

Varför råder det så mycket offermentalitet i samhället idag (psykologi)? Varför har det här uppstått? Och hur gör vi för att skapa ett samhälle utan det giftet, med ansvarstagande, lyckliga människor?
    (från wiki)

Männniskor som drabbas av offermentalitet har ofta lätt att bli deprimerade.[9]

Man kan peka ut andra som orsaken till en oönskad situation och förneka ens eget ansvar för sitt liv eller vägen till denna situation.[10]

Man kan förknippa den "skyldige" med medveten elakhet.[8]

Man kan tro att andra i regel är mer lyckligt lottade.[11]

Man kan känna lättnad av att tycka synd om sig själv eller få känna andras sympati.[11]

Offermentaliteten har i regel setts som kopplad till en pessimistisk världsbild, självömkan och undertryckt ilska.[12]

Personer med offermentalitet kan också:

uppvisa en allmän tendens att bedöma en situation på ett realistiskt sätt men utan en förmåga eller nyfikenhet till att ta sig till roten på ens upplevda maktlöshet i den aktuella situationen[13]

uppvisa narcissism eller egoism[14]

anlägga försvarsställning, även när andra vill hjälpa till.[11]

undvika risktagande[15]

uppvisa inlärd hjälplöshet[16]

bli självanklagande eller självförnekande[17]

se andras bekräftande av dig som offer som viktigt[18]

se andra som ansvariga för hur en process ska förlöpa[18]
  • Svar på tråden Offermentaliteten i samhället
  • Anonym (GES)
    Anonym (Pk) skrev 2025-03-15 07:12:24 följande:

Som arbetsgivare upplever jag att offermentaliteten växer  Är det inte att det är orättvist så har man inte fått förutsättningar och framförallt hur mycket rättigheter man har kring allt och alla. Kan även se det på yngre 20-30 åringar i släkt och bekantskapskrets. Rättigheterna Växer men aldrig skyldigheterna. Många vill inte riktigt gör rätt för sig utan mycket ska serveras på silverfat. Om det inte görs är det orimligt oskäligt och orättvist. Upplever många nästa småparanoida att säker händer pga dem. Saker som inte har med dem att göra händer för att förstöra eller missunna dem. Vet flera i släkten runt 20-25 som springer hos HR stup i kvarten och tycker arbetsplatsen är emot dom och att de inte får förutsättningar. Går ett par år. De byter jobb och exakt samma visa igen på nya arbetsplats. på min egen arbetsplats ser jag samma mönster. Det drivs ärenden t.o.m. hos facket att det är oskäligt att arbetsgivarna kan lägga schema på helger eller ändra schema eller tvinga dig att jobba på jul trots att det är jobb och roller på treskift och schemat snurrar så du jobbar tex var tredje jul. Ännu surare blir dem när facket inte backar Dem. Då är arbetsgivare ute efter dem och medvetet förstör deras vardag. Tvingar dem att jobb när de inte vill. Det är också allting samma människor som är offer. De påverkas. Arbetsgivaren är alltid ute efter dem. Något sympati eller respekt att andra kollegor har exakt samma förutsättningar finns sällan. 

Det upplever jag också. Folk känner inte att de har många skyldigheter längre. Lite åt "main character" syndrom 
  • Anonym (GES)
    Anonym (Gogo) skrev 2025-03-15 07:29:37 följande:
    Ja, så är det. Människor med offer mentalitet får problem var de än går. Och den gemensamma nämnaren är att de enligt dem alltid är någon annans fel.
    Ja, och problemet är att offermentaliteten beskriver ovan verkar som en spiral som bara går neråt. Beteendet omöjliggör nästan att personen inte kan komma ut från tänket och börja må bra.
  • Anonym (GES)
    Anonym (Gogo) skrev 2025-03-15 07:27:41 följande:
    Det fetade.

Människor väljer offer.entalitet för att de vill känna sig bättre till mods. Det är mycket enklare att tycka synd om sig själv än att ta tag i problemen. Offer mentalitet är en sjukdom för de som drabbas av den blir sjuka fysiskt och mentalt.
    Ja, det skänker väl personen en tillfällig respit. Men det bekräftar också att sättet de tänker på är rätt och riktigt. Vilket gör att personen får ännu svårare att ta sig ur från offermentalitetstillståndet. -och komma ut från en depression.
  • Anonym (GES)
    Anonym (What?) skrev 2025-03-15 06:57:23 följande:
    Jag tror absolut att de fanns. Vad hade Jack the ripper för motiv, liksom? 
    Misogyni har funnits länge. Incelkulturen (där misogyni är en del av) är något annat. Vi vet inte dennes motiv att döda prostituerade.
  • Anonym (Gogo)
    Anonym (GES) skrev 2025-03-15 14:45:50 följande:
    Ja, det skänker väl personen en tillfällig respit. Men det bekräftar också att sättet de tänker på är rätt och riktigt. Vilket gör att personen får ännu svårare att ta sig ur från offermentalitetstillståndet. -och komma ut från en depression.
    Ja.

Vägen är att inte prata med nära och kära i depression. Då kan de själva notera att de hade fel. Kör man hardball med dem är risken oerhört stor att de bara faller djupare in i offermentaliteten. Det var i alla fall så en nära anhörig till mig räddade mig.
  • Anonym (GES)
    Anonym (Gogo) skrev 2025-03-15 15:29:03 följande:
    Ja.

Vägen är att inte prata med nära och kära i depression. Då kan de själva notera att de hade fel. Kör man hardball med dem är risken oerhört stor att de bara faller djupare in i offermentaliteten. Det var i alla fall så en nära anhörig till mig räddade mig.
    Hur menar du? Hur blev du räddad från den här negativa spiralen som offermentalitetstänket är?
  • Anonym (Gogo)
    Anonym (GES) skrev 2025-03-15 15:35:01 följande:
    Hur menar du? Hur blev du räddad från den här negativa spiralen som offermentalitetstänket är?
    Genom att en nära anhörig agerade som gott föredöme och drog ut mig på bra stärkande aktiviteter. Då började spiralen att gå åt andra hållet.
  • Anonym (uh)
    Anonym (What?) skrev 2025-03-15 06:57:23 följande:
    Jag tror absolut att de fanns. Vad hade Jack the ripper för motiv, liksom? 
    Kanske en elak brutal mamma eller moster som utnyttjade han och torterade han eller som hade makten att avstyra våldtäkt på honom men fullkomligt struntade i det eller t om vad delaktig själv ihop med en man. Finns såklart många olika anledningar.
  • Anonym (uh)

Kul hur ts startar en tråd om "offermentaliteten i Sverige", men efter flera sidor så visar det sig att ts har något emot invandrare och tydligen ser "kränkta män" överallt omkring sig.

Så det hela handlande helt enkelt om att hacka på den ena könet. En STANDARDTRÅD helt enkelt.

Dessutom baserar ts trådstarten på att hon har läst 1 tråd på familjeliv tidigare.

Ingen ide att skriva i den här tråden längre då ts har sin egna utstuderande agenda fast redan.

• Anonym (GES)
    Anonym (uh) skrev 2025-03-15 20:28:38 följande:

Kul hur ts startar en tråd om "offermentaliteten i Sverige", men efter flera sidor så visar det sig att ts har något emot invandrare och tydligen ser "kränkta män" överallt omkring sig.

Så det hela handlande helt enkelt om att hacka på den ena könet. En STANDARDTRÅD helt enkelt.

Dessutom baserar ts trådstarten på att hon har läst 1 tråd på familjeliv tidigare.

Ingen ide att skriva i den här tråden längre då ts har sin egna utstuderande agenda fast redan.

Du behöver inte skriva i tråden. Du behöver inte heller hitta på saker. 
Svar på tråden Offermentaliteten i samhället