Anonym (Annan tid) skrev 2025-03-14 16:32:50 följande:
Absolut att det finns offer mentalitet.. Men att det skulle ökat explosionsartat är inget jag märkt av.
Sedan får man ju ta vissa saker i beaktning och olika orsaker bakom. Allt är ju inte svart och vitt.
T ex. kan vi konstatera att tiden då man kunde bli rik på hårt arbete är nästintill utrotad snart. Detta har göra med att miljonärer och folk som ärver sin förmögenhet har ökat markant. Är bara Tjeckien som ligger före oss. Annars har våra rika blivit rikare i allt snabbare takt. Samtidigt som klyftorna ökat väldigt fort. Kan förstå att vissa känner hopplöshet pga av det.
Är ju mer en sorg att vuxna barn bor hemma. Men kan ju bero på orsaker. Sjukdom, sjukdom i familjen, skulder. Alla har ju inte rika päron heller. Värre är väl dom som inte har något motkrav alls. Är bara hemma, utan kontakt med någon myndighet. Och betalar varken hyra eller mat. Har inte förstått dessa föräldrar.
Det är ju hårdare krav idag att hyra, och hyrorna har gått upp ganska mycket. Idag måste du i princip ha en fast heltidstjänst. På min tid var det mycket lättare både med jobb och att få bostad.
Snart har vi en bostadsmarknad som enbart kommer bestå av bostadsrätter. Du måste köpa dig en lägenhet mer eller mindre, om du ska flytta hemifrån.Forskningen visar att allt fler vuxna kommer tvingas bo hemma i allt högre ålder. Det kommer slå just emot dom som saknar ekonomiska incitament. En del har kanske råd med körkort men inte bil. Även det har ju blivit en klassfråga.
Att folk mår allt sämre beror på det samhället vi lever i och den ökade stressen. En annan faktor är sociala medier som bidrar till psykisk ohälsa. Sverige har enorma problem med skjutningar, våld och sprängningar.
Då är min fråga till er, tycker ni med facit i hand. Att det är så konstigt att folk mår dåligt/beklagar sig. Sverige är allt annat än välmående.
.
Min dotter bor hos mig, fast jag kallar det för inneboende. Då hon betalar sin del av hyran för lägenheten och mat och allt annat för sig själv. Räkningar. Jag hade inte haft råd att ha henne eller någon annan gratis. Dotter eller inte.
Hon är 43 år. Och för några år sedan lyckades hon äntligen få en fast tjänst tack vare en utbildning hon pluggade. Varför bor hon hos mig? Hon har skulder, som hon betalar av. Mycket av dessa skulder beror på att hon var med om en olycka för flera år sedan. Dessa sjuk kostnader blev katastrofala för någon som då arbetade på timmar. Sen har hon halkat efter med annat också som bidragit till dessa skulder. Jag kan tyvärr inte gpni borgen för henne. Och hennes far är oduglig, har ingen möjlighet heller. ( Har inte funnits med i bilden)
Det är såklart ingenting man drömmer om som förälder. Men vad är alternativet. Att hon blir hemlös och bor på gatan. Inte ens jag kan vara så hjärtlös. Hon är dock mycket driven och självgående och har haft flera arbeten och arbetat även tidigare. Reste utomlands helt själv för första gången, och har bott i USA med en man när hon var yngre.
Jag berättar detta för att jag vill påvisa lite att alla som tvingats bo hemma i hög ålder. Inte nödvändigtvid är kufar som sover på dagarna och är uppe på nätterna ett.
Hon har bara haft väldigt otur när det kommer till omständigheter och med själva boendet. Har man skulder är man rökt på bostadsmarknaden. Om man inte har råd att köpa sig en lägenhet eller kunnat få ekonomisk hjälp från annat håll.
Tycker det är viktigt att ge lite nyans till dessa diskussioner.