• Anonym (GES)

Offermentaliteten i samhället

Varför råder det så mycket offermentalitet i samhället idag (psykologi)? Varför har det här uppstått? Och hur gör vi för att skapa ett samhälle utan det giftet, med ansvarstagande, lyckliga människor?
    (från wiki)

Männniskor som drabbas av offermentalitet har ofta lätt att bli deprimerade.[9]

Man kan peka ut andra som orsaken till en oönskad situation och förneka ens eget ansvar för sitt liv eller vägen till denna situation.[10]

Man kan förknippa den "skyldige" med medveten elakhet.[8]

Man kan tro att andra i regel är mer lyckligt lottade.[11]

Man kan känna lättnad av att tycka synd om sig själv eller få känna andras sympati.[11]

Offermentaliteten har i regel setts som kopplad till en pessimistisk världsbild, självömkan och undertryckt ilska.[12]

Personer med offermentalitet kan också:

uppvisa en allmän tendens att bedöma en situation på ett realistiskt sätt men utan en förmåga eller nyfikenhet till att ta sig till roten på ens upplevda maktlöshet i den aktuella situationen[13]

uppvisa narcissism eller egoism[14]

anlägga försvarsställning, även när andra vill hjälpa till.[11]

undvika risktagande[15]

uppvisa inlärd hjälplöshet[16]

bli självanklagande eller självförnekande[17]

se andras bekräftande av dig som offer som viktigt[18]

se andra som ansvariga för hur en process ska förlöpa[18]
  • Svar på tråden Offermentaliteten i samhället
  • Anonym (())
    Anonym (GES) skrev 2025-03-18 01:31:22 följande:
    Har du läst trådstarten? Problem och offermentalitet är skilda saker. Om någon dyker in i offermentaliteten så blir resan att komma loss från den väldigt lång. - oavsett eventuella problem. Riktiga "offer" och offermentalitet är skilda saker. En person med offermentalitet kan vara ett riktigt eller falskt "offer"

Förstår du?
    Det är du som inte förstår. Riktiga offer hamnar visst i offermentalitet. Skulle hävda att det är dessa personer som främst tycker synd om sig själva. Och detta med full rätt. Låt dem vara ledsna och sluta klaga på människor som mår dåligt. 
  • Anonym (GES)
    Anonym (()) skrev 2025-03-18 01:39:03 följande:
    Det är du som inte förstår. Riktiga offer hamnar visst i offermentalitet. Skulle hävda att det är dessa personer som främst tycker synd om sig själva. Och detta med full rätt. Låt dem vara ledsna och sluta klaga på människor som mår dåligt. 
    Har jag påstått något annat? Även människor som inte är offer kan hamna i tillståndet offermentalitet. Sen så har vi också riktiga "offer" som inte landar i offermentalitet.

Jag tro inte du förstår vad offermentalitet är. Kan ju bero på några av de faktorerna som räknas upp. 

Offermentalitet är ingenting som gagnar en människa. Det är en destruktiv kraft som alla behöver bekämpa.
  • Anonym (())
    Anonym (GES) skrev 2025-03-18 02:24:43 följande:
    Har jag påstått något annat? Även människor som inte är offer kan hamna i tillståndet offermentalitet. Sen så har vi också riktiga "offer" som inte landar i offermentalitet.

Jag tro inte du förstår vad offermentalitet är. Kan ju bero på några av de faktorerna som räknas upp. 

Offermentalitet är ingenting som gagnar en människa. Det är en destruktiv kraft som alla behöver bekämpa.
    Håller inte med dig. Och jag förstår visst vad det handlar om. Och jo, ibland kan det visst gagna en att tycka synd om sig själv, även om det sker för bara en stund.

Du kommer heller aldrig att övertyga mig om något annat så gör dig inte besvär. 
  • Anonym (GES)
    Anonym (()) skrev 2025-03-18 02:27:29 följande:
    Håller inte med dig. Och jag förstår visst vad det handlar om. Och jo, ibland kan det visst gagna en att tycka synd om sig själv, även om det sker för bara en stund.

Du kommer heller aldrig att övertyga mig om något annat så gör dig inte besvär. 
    Det är stor skillnad mellan att tycka synd om sig själv en gång och landa i det psykologiska tillståndet offermentalitet.

Nej. Du förstår fortfarande inte vad det handlar om. Lite irriterande.
  • Anonym (GES)

Även detta (från wiki)

På individuell och kollektiv nivå syns andra egenskaper i samband med med offermentalitet:[19]

Behovet av bekräftelse[8] ? behovet att få sitt offerskap erkänt och bekräftat av andra. Detta hjälper till att förstärka både en persons självbild och dess allmänna världsbild.

Moralisk elitism[8] ? en uppfattning av ens egen moraliska överlägsenhet och andras omoral, både på individuell och på gruppnivå. Detta bidrar till att förstärka en svart/vit syn på moral och på personers handlingar.

Brist på empati ? eftersom individen är upptagen av sitt eget lidande, tenderar hen att glömma av andras lidande. Detta leder lätt till egoism.[8]

Grubblande ? offer tenderar att fokusera sin uppmärksamhet på sina egna negativa känslor, deras orsaker och konsekvenser, istället för att vara lösningsorienterad. Detta förorsaka aggression som ett svar på förolämpningar eller hot och minskar ens önskan till förlåtelse av "förövaren".[8]
  • Anonym (())
    Anonym (GES) skrev 2025-03-18 02:33:27 följande:
    Det är stor skillnad mellan att tycka synd om sig själv en gång och landa i det psykologiska tillståndet offermentalitet.

Nej. Du förstår fortfarande inte vad det handlar om. Lite irriterande.
    Jo, det gör jag visst. Sluta tjata nån gång. Jag har inte pratat om enstaka tillfällen utan om problem som inte alltid går att göra nånting åt. Då måste man få lov att sörja och acceptera sitt offerskap. Särskilt om man inte har någon annans stöd än sitt eget. Låt folk vara ifred för fan. 
  • Anonym (GES)
    Anonym (()) skrev 2025-03-18 02:37:43 följande:
    Jo, det gör jag visst. Sluta tjata nån gång. Jag har inte pratat om enstaka tillfällen utan om problem som inte alltid går att göra nånting åt. Då måste man få lov att sörja och acceptera sitt offerskap. Särskilt om man inte har någon annans stöd än sitt eget. Låt folk vara ifred för fan. 
    Nej. Du förstår verkligen inte. 

Personer kan ha problem som inte går att göra något åt utan för den sakens skull landa i tillståndet offermentalitet.

Jag kan bara tänka på en endaste anledning till att någon vill försvara tillståndet offermentalitet.
  • Anonym (())
    Anonym (GES) skrev 2025-03-18 02:52:39 följande:
    Nej. Du förstår verkligen inte. 

Personer kan ha problem som inte går att göra något åt utan för den sakens skull landa i tillståndet offermentalitet.

Jag kan bara tänka på en endaste anledning till att någon vill försvara tillståndet offermentalitet.
    Jo, jag förstår visst. Det är du som fattar noll.

Det behöver inte vara något fel i att vara ett offer har jag redan sagt. Att vara ledsen kan kännas skönt, när inget annat hjälper. Sluta bråka nu och sluta tjafsa för du är bara irriterande. Fokusera på glada människor istället då. Om nu ledsna självömkande typer stör dig så. Bara lägg ner och sluta klaga. 
  • Anonym (GES)
    Anonym (()) skrev 2025-03-18 02:54:56 följande:
    Jo, jag förstår visst. Det är du som fattar noll.

Det behöver inte vara något fel i att vara ett offer har jag redan sagt. Att vara ledsen kan kännas skönt, när inget annat hjälper. Sluta bråka nu och sluta tjafsa för du är bara irriterande. Fokusera på glada människor istället då. Om nu ledsna självömkande typer stör dig så. Bara lägg ner och sluta klaga. 
    Jo, det är fel att tycka att offermentalitet "inte är något fel" det är för att det är en destruktiv kraft som driver folk in i hjälplöshet och depression. Hur tusan kan du försvara det konceptet? Vem vill att människor ska må på det sättet?

Jag blir irriterad. Antingen så har du inte förstått vad offermentalitet är, eller som jag nu tror så har du förstått vad det är men försöker omformulera saken för att det ska passa in i ditt narrativ. -som faktiskt blottar en hel del av just det psykologiska tillståndet som offermentalitet faktiskt är. Snappade upp det i ditt första inlägg t o m. Det kanske är dags för en rejäl dos av självrannsakan.
  • Anonym (())
    Anonym (GES) skrev 2025-03-18 03:02:09 följande:
    Jo, det är fel att tycka att offermentalitet "inte är något fel" det är för att det är en destruktiv kraft som driver folk in i hjälplöshet och depression. Hur tusan kan du försvara det konceptet? Vem vill att människor ska må på det sättet?

Jag blir irriterad. Antingen så har du inte förstått vad offermentalitet är, eller som jag nu tror så har du förstått vad det är men försöker omformulera saken för att det ska passa in i ditt narrativ. -som faktiskt blottar en hel del av just det psykologiska tillståndet som offermentalitet faktiskt är. Snappade upp det i ditt första inlägg t o m. Det kanske är dags för en rejäl dos av självrannsakan.
    Nej, det behöver inte vara något fel i detta. Acceptera att folk är olika och lägg ner ditt meningslösa tjafsande. Redan förklarat för dig att sorg även kan komma med känslor av lättnad, en tyngd som blir förlöst.

Jag förstår som sagt. Det är du som inte fattar nånting. Har inte omformulerat ett skit. Sluta ljuga. 
Svar på tråden Offermentaliteten i samhället