• Tukt

Offermentaliteten i samhället

Vad är det som säger att det är "mycket" offermentalitet i samhället? Det låter som en personlig betraktelse, känsla, snarare än att det faktiskt är så.
    Klart att en del känner sig som offer. Men det kan ju också bero på att människor blir offer för saker. 

• Tukt
    Anonym (GES) skrev 2025-03-17 18:19:37 följande:
    Tog upp fenomenet incels och dess subkultur som inte existerade för en 20 år sen.
    Ja, en offermentalitet är något som både riktiga offer kan utveckla men även folk det inte är synd om i realiteten. Sen kan någon vara ett offer utan att för den delen utveckla psykologiska tillståndet offermentalitet.
    Fast ändå en viss skillnad mellan att förlora jobbet på Northvolt och att vara incel.
    I det första fallet kanske man visar känslor och sårbarhet. I det andra handlar det om att förskjuta ansvaret för sina behov på andra.
    Så frågan är väl lite vad som avses med "offer" i den här diskussionen?
  • Tukt
    Anonym (Gogo) skrev 2025-03-17 20:51:02 följande:
    Finns många offermentalitets-tankar som har stark ställning i samhället så som t.e.x. Woke och feminism. Dessutom finns även annan offermentalitet som får stort medialt utrymme så som incels.
    Det går ju också vända på frågan: Varför finns det de som har så svårt att se andra människor visa sig svaga? Och varför tror den samma att deras känsla är sann? 
  • Tukt
    Anonym (GES) skrev 2025-03-17 21:51:12 följande:
    Tycker snarare att problemet är det motsatta. Att det är alltför många människor som sympatiserar med folk som innehar offermentalitet. De bidrar till förstärkandet av andras dåliga mående.
    Så empati får människor att må dåligt?
  • Tukt
    Anonym (GES) skrev 2025-03-17 22:48:58 följande:

Nej. 

Sympatiserande med att folk mår dåligt förstärker ett dåligt mående.

Jämför med klickerträning för hundar. (Nu är inte hundar och människor samma sak) Uppvisar en hund ångest och man belönar hunden så kommer hunden att må allt sämre och uppvisa beteendet mer.

Empati kan vara att sätta gränser, uppmärksamma att det är orimligt och leda in människor på rätt väg, belöna gott mående och ansträngningar för att någon vill ändra sin situation.

-i kontrast med att enbart tycka synd om någon och därigenom bekräfta att offermentaliteten (och ev ångesten) den känner är rätt väg att gå. vilket driver människan djupare i ett dåligt mående.

Hmm, först du säger "nej", sedan säger du "ja". Blir en smula förvirrande.

Men det är en smula skillnad på att vara nära någon, (och sätta gränser), och att prata om stämningar i samhället generellt. 
    Med andra ord, att sitta på ett forum och förminska den där Northvoltsanställda som förlorat jobbet är inte samma sak som att peppa ens kompis med att den ska ta tag i saker...
  • Tukt
    Anonym (GES) skrev 2025-03-17 23:44:47 följande:
    Vet inte hur jag ska uttrycka mig för att du ska kunna förstå. Empatisera är en förmåga att kunna sätta sig in i andras skor. Observerar man då en människa som mår dåligt för att den befinner sig i spiralen som det psykologiska tillståndet som offermentalitet är så driver man ner människan djupare i tillståndet om man sympatiserar. Det är väl det man inte vill om man vill någon väl.

Du drar upp saker som inte handlar om tillståndet offermentalitet. Jag tror inte du förstår det. Läs gärna trådstarten igen. Huruvida någon är ett offer på riktigt eller inte spelar ingen roll för tillståndet offermentalitet.
    Jag har läst trådstarten. Men det är svårt att förstå vad du menar. Det verkar vara något du stör dig på, en känsla och ett tillstånd och du försöker på något sätt bevisa att din känsla är sann, genom att säga att jag och andra har fel, snarare än att antingen erkänna det för att vara en känsla, eller att vara mer konkret.
  • Tukt
    Anonym (GES) skrev 2025-03-18 17:40:27 följande:
    Nej. Offermentalitet är ett känt psykologiskt tillstånd.

-Som är väldigt svårt att ta sig ut från. Pga symptomen som radas upp.

Är en människa t ex deprimerad så behöver denne ett visst mått av ansvarstagande för att kunna ta sig ur den sitsen. Personer med offermentalitet har arbetat bort ansvarstagandet över sig själv.
    Och nu är vi inne på (djupt?) deprimerade personer. Men man hjälper knappast  dessa genom att skuldbelägga dom.
    Tråden startade  dessutom om "samhället". Och "samhället" är inte enskilda deprimerade personer, lika lite som "samhället" är folk med stukade stortår.
  • Tukt
    Anonym (GES) skrev 2025-03-18 18:08:47 följande:
    Nej, jag pratar om offermentalitet, inte om djupt deprimerade, men det kan sammanfalla.

Jag anser att "samhället" har ett gemensamt ansvar att hjälpa dessa människor. Och då menar jag att "samhället" bidrar i mångt och mycket att skapa (eller bana väg för) människor med offermentalitet och depression.

Ett av exemplen jag presenterade handlade om en självmordsbenägen kille (med uppenbar offermentalitet) som fick till svar att "du ska inte lyssna på alla kvinnor på familjeliv de är så elaka mot ensamma män" Ingen var elak mot den killen, inlägget var förbryllande. Av någon anledning så kände den här "samhällsmedborgaren" ett behov av att dra in den ensamma killen djupare i offermentaliteten.
    Nåja, lycka till med din tråd. Jag stiger av vid den här hållplatsen.
Svar på tråden Offermentaliteten i samhället