• Anonym (GES)

Offermentaliteten i samhället

Varför råder det så mycket offermentalitet i samhället idag (psykologi)? Varför har det här uppstått? Och hur gör vi för att skapa ett samhälle utan det giftet, med ansvarstagande, lyckliga människor?
    (från wiki)

Männniskor som drabbas av offermentalitet har ofta lätt att bli deprimerade.[9]

Man kan peka ut andra som orsaken till en oönskad situation och förneka ens eget ansvar för sitt liv eller vägen till denna situation.[10]

Man kan förknippa den "skyldige" med medveten elakhet.[8]

Man kan tro att andra i regel är mer lyckligt lottade.[11]

Man kan känna lättnad av att tycka synd om sig själv eller få känna andras sympati.[11]

Offermentaliteten har i regel setts som kopplad till en pessimistisk världsbild, självömkan och undertryckt ilska.[12]

Personer med offermentalitet kan också:

uppvisa en allmän tendens att bedöma en situation på ett realistiskt sätt men utan en förmåga eller nyfikenhet till att ta sig till roten på ens upplevda maktlöshet i den aktuella situationen[13]

uppvisa narcissism eller egoism[14]

anlägga försvarsställning, även när andra vill hjälpa till.[11]

undvika risktagande[15]

uppvisa inlärd hjälplöshet[16]

bli självanklagande eller självförnekande[17]

se andras bekräftande av dig som offer som viktigt[18]

se andra som ansvariga för hur en process ska förlöpa[18]
  • Svar på tråden Offermentaliteten i samhället
  • Anonym (xxx)

Jag tror att det är mkt lättare idag att slippa ta ansvar jämfört med förr. Vi har så mkt skyddsnät som gör att vissa inte känner att de behöver ta tag i sitt liv. 

Visst finns det människor som mår riktigt dåligt psykiskt, men jag tror många går från att vara lite lata, inte klara av samhällets krav 100%, till att bli passiva individer där den där latheten övergår till depression. Ju längre man är passiv ju jobbigare blir det. Men eftersom det inte finns några allvarliga konsekvenser av att vara lat och inte orka ta tag i sitt liv så gör de inget. 

• Anonym (GES)
    Anonym (xxx) skrev 2025-03-14 12:28:58 följande:

Jag tror att det är mkt lättare idag att slippa ta ansvar jämfört med förr. Vi har så mkt skyddsnät som gör att vissa inte känner att de behöver ta tag i sitt liv. 

Visst finns det människor som mår riktigt dåligt psykiskt, men jag tror många går från att vara lite lata, inte klara av samhällets krav 100%, till att bli passiva individer där den där latheten övergår till depression. Ju längre man är passiv ju jobbigare blir det. Men eftersom det inte finns några allvarliga konsekvenser av att vara lat och inte orka ta tag i sitt liv så gör de inget. 

Har vi verkligen bättre skyddsnät än förr? (Beror väl på vilken tidsera förstås)

Är då lösningen att förändra det skyddsnätet?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (GES) skrev 2025-03-14 12:33:45 följande:
    Har vi verkligen bättre skyddsnät än förr? (Beror väl på vilken tidsera förstås)

Är då lösningen att förändra det skyddsnätet?
    Jag tänker på tiden före första världskriget. Då fanns väl ingen a-kassa, ingen sjukpenning osv. Inga bostadsbidrag. Massor av dåligt underhållna bostäder. Sedan har ju samhället förändrats efter det, sakta mot det vi har idag. 

Jag vet inte vad lösningen är, men inte att dra ner på bidrag till de som har det svårt. Men på något sätt ställa högre krav innan folk börja bli passiva. Men vet inte hur. Många föräldrar ger också upp på sina barn. Klarar inte av att få dom att bli självförsörjande. 
  • Anonym (Volvo)

Offermentaliteten handlar egentligen om att folk idag inte vill ta ansvar för sina egna liv utan skyller idag sina privata brister på "samhället". 
    Bara en sån enkel sak som barns skolgång idag. Föräldrarna tar oftast exakt noll ansvar för sina barns uppfostran och sen beskyller skolan för att barnet hamnar utanför, är elak, inte kan vänta på sin tur, är mobbare eller skyller på att barnet har diagnos och därmed slipper både barnet och föräldrarna personligt ansvar för sina handlingar och slipper undan konsekvenserna. 

Folk förväntar sig att samhället ska ta kollektivt ansvar men när det innebär personliga konsekvenser för var och en av oss kommer offerkoftan fram... 

• Anonym (Juni)

Det är lättare att spela offer än att ta ansvar för sitt eget liv. Det är lättare att tycka synd om sig själv för att man inte lever det liv man vill leva istället för att aktivt arbeta för att uppnå det. Det är lättare att få folk att tycka synd om en än vad det är att få respekt.

Folk som inte är villiga att jobba för att få det de vill ha väljer att vara offer för då kan de åtminstone få sympati av andra offerkoftor.

• Anonym (GES)
    Anonym (xxx) skrev 2025-03-14 12:44:56 följande:
    Jag tänker på tiden före första världskriget. Då fanns väl ingen a-kassa, ingen sjukpenning osv. Inga bostadsbidrag. Massor av dåligt underhållna bostäder. Sedan har ju samhället förändrats efter det, sakta mot det vi har idag. 

Jag vet inte vad lösningen är, men inte att dra ner på bidrag till de som har det svårt. Men på något sätt ställa högre krav innan folk börja bli passiva. Men vet inte hur. Många föräldrar ger också upp på sina barn. Klarar inte av att få dom att bli självförsörjande. 
    Det här är ett bekymmer. Människors förhållningssätt till hjälpen de får. Vad är det som gör att folk känner en otacksamhet? Kan ju ha att göra med uppfostran, är barn för bortskämd? ställs det inga krav på barn?.Tiden efter första världskriget verkade inte alstra människor med offermentalitet. De fann sig i situationen på ett annat sätt som det verkar.
  • Anonym (GES)
    Anonym (Juni) skrev 2025-03-14 12:56:08 följande:

Det är lättare att spela offer än att ta ansvar för sitt eget liv. Det är lättare att tycka synd om sig själv för att man inte lever det liv man vill leva istället för att aktivt arbeta för att uppnå det. Det är lättare att få folk att tycka synd om en än vad det är att få respekt.

Folk som inte är villiga att jobba för att få det de vill ha väljer att vara offer för då kan de åtminstone få sympati av andra offerkoftor.

Det kanske är lättare att spela offer (ej att förväxlas med riktiga offer, men även riktiga offer kan få en släng av offermentalitet)

Problemet är ju att beteendet egentligen inte skapar en lättare tillvaro, kanske för stunden, men en passiv individ med depression växer fram.
  • Anonym (GES)
    Anonym (Volvo) skrev 2025-03-14 12:45:20 följande:

Offermentaliteten handlar egentligen om att folk idag inte vill ta ansvar för sina egna liv utan skyller idag sina privata brister på "samhället". 
    Bara en sån enkel sak som barns skolgång idag. Föräldrarna tar oftast exakt noll ansvar för sina barns uppfostran och sen beskyller skolan för att barnet hamnar utanför, är elak, inte kan vänta på sin tur, är mobbare eller skyller på att barnet har diagnos och därmed slipper både barnet och föräldrarna personligt ansvar för sina handlingar och slipper undan konsekvenserna. 

Folk förväntar sig att samhället ska ta kollektivt ansvar men när det innebär personliga konsekvenser för var och en av oss kommer offerkoftan fram... 

Jag reagerade i en annan tråd där lärare förväntas uppfostra barn. Som jag uppfattade det så var det en förälder förväntade sig att lärare ska sympatisera med stökiga barn så pass att de får fritt spelrum att härja runt.

Jag tror det handlar om en frustration från förälderns håll. Denne vet säkert inte själv hur man hanterar sitt barn.

Tolereras barn och vuxna bete sig hur som helst så tror jag också det lägger en grund för offermentalitet.

Det var några årtionden som betyget "uppförande" togs bort. Kanske dags att återinföra.
  • Anonym (Juni)
    Anonym (GES) skrev 2025-03-14 13:02:46 följande:
    Det kanske är lättare att spela offer (ej att förväxlas med riktiga offer, men även riktiga offer kan få en släng av offermentalitet)

Problemet är ju att beteendet egentligen inte skapar en lättare tillvaro, kanske för stunden, men en passiv individ med depression växer fram.
    Jo visst är det så, inlärd hjälplöshet är ju ett fenomen som börjar kännas mer och mer allmänt accepterat. Jag har flytt från en krigsdrabbat hemland men inte sjutton ser jag mig själv som ett offer bara därför. Jag ser mig som lyckligt lottad att jag fick överleva och komma till ett land där jag har rättigheter och möjligheter jag aldrig haft i hemlandet. Och då blir det lite provocerande att höra folk som har alla möjligheter i världen att få ett bra liv sitta hemma och gnälla att de inte är rika, inte har "rätt" bil eller kläder, att det är så jobbigt att skapa en karriär eller att gå på gymmet och vill bara ha en quick fix till alla sina problem i livet.
  • Anonym (GES)
    Anonym (Juni) skrev 2025-03-14 13:15:41 följande:
    Jo visst är det så, inlärd hjälplöshet är ju ett fenomen som börjar kännas mer och mer allmänt accepterat. Jag har flytt från en krigsdrabbat hemland men inte sjutton ser jag mig själv som ett offer bara därför. Jag ser mig som lyckligt lottad att jag fick överleva och komma till ett land där jag har rättigheter och möjligheter jag aldrig haft i hemlandet. Och då blir det lite provocerande att höra folk som har alla möjligheter i världen att få ett bra liv sitta hemma och gnälla att de inte är rika, inte har "rätt" bil eller kläder, att det är så jobbigt att skapa en karriär eller att gå på gymmet och vill bara ha en quick fix till alla sina problem i livet.

Jag beklagar det du upplevt.

Det är väl också det här jag grubblar över. Varför är det så lätt för somliga att ta på sig en offerkofta? Du som har upplevt sju resor värre gör ju inte det?

Vad är det i samhället som tillåter offermentalitet att gro? Det är väl det jag undrar.

Svar på tråden Offermentaliteten i samhället