Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?
Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?
Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?
Vilka siffror är det man räknar att ett sambopar ska klara sig på i levnadskostnader?
Jag kan väl också tillägga att vi måste ha bil där vi bor, för att kunna handla och ta sig till jobbet.
Vi har levt så här i stort sett i 9 månader, så enligt mitt sett att se det har jag en skuld till hushållskassan på ca 40 000-60 000 kr, alltså min del av våra gemensamma kostnader + kostnad för flytt som min sambo själv har betalat.
Så om vi får svårt att få ekonomin att gå ihop, så ska vi ställa in betalningen av underhåll före vi ansöker om bostadsbidrag och/eller försörjningsstöd?
Varför skulle man inte ta hänsyn till behovet av bil?
Ja, den som har ansträngd ekonomi kan ansöka om att få skjuta upp sina inbetalningar. Jag skulle tro att det är en av åtgärderna som soc skulle kräva att man också gör för att uppfylla kraven på att man gjort allt i sin makt att bli självförsörjande, soc. betalar inte utgifter för underhåll.
För bostadsbidrag spelar såna utgifter ingen roll i beräkningen.
Bil ingår inte i normen för försörsörjningsstöd, om man är berättigad försörjningsstöd och väljer att ha bil (indirekt är tvungen som i ert fall) så får man ta de pengarna från någon annan pott.
Vart finns detta att läsa?
Ja fast man får arbetsresor betalda, det billigaste färdsättet eller milersättning bil om det saknas allmänna kommunikationer. Man kan också byta ut bussrresor mot bensin om man känner för det.
Nej, jag har läst allt det där, men hittar inget som uttryckligen stödjer påståendena...
Nej, jag har läst allt det där, men hittar inget som uttryckligen stödjer påståendena...
Regler och blanketter kring uppskjutande av underhåll hittar du här (Längst ner på sidan finns en rad frågor som länkar dig vidare till inloggning för att ta ut blankett för uppskjutande av underhåll) :
www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/Barnet_bor_inte_hos_dig/underhallsstodlank
Grundkraven för bostadsbidrag hittar du här:
www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/bostadsbidrag_barnfamiljer
Normen för försörjningssstöd och vad som ingår hittar du här:
www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/riksnormen
Var det ungefär det du var ute efter?
Du kommer inte att hitta någon paragraf i Socialtjänstlagen för det finns inte .
Vad det handlar om är just det att man ska göra vad man kan för att vara självförsörjande och där ingår ju allt man faktiskt kan göra t ex då att begära nedsättning/anstånd med underhåll osv. I det ingår ju också generellt tillgångar som bil osv då man genom att avyttra dessa får pengar till försörjning.
Bil skulle "ansökt" kunna få behålla om det stämmer att det inte finna någon kollektivtrafik eller andra sätt att transportera sig på och då även få bensinkostnader beviljade, inte alla men för de resor som anses nödvändiga. Dock ska bilen vara av ringa värde, annars kan man tvingas sälja sin dyra bil och införskaffa en billigare.
Du kommer inte att hitta någon paragraf i Socialtjänstlagen för det finns inte .
Vad det handlar om är just det att man ska göra vad man kan för att vara självförsörjande och där ingår ju allt man faktiskt kan göra t ex då att begära nedsättning/anstånd med underhåll osv. I det ingår ju också generellt tillgångar som bil osv då man genom att avyttra dessa får pengar till försörjning.
Bil skulle "ansökt" kunna få behålla om det stämmer att det inte finna någon kollektivtrafik eller andra sätt att transportera sig på och då även få bensinkostnader beviljade, inte alla men för de resor som anses nödvändiga. Dock ska bilen vara av ringa värde, annars kan man tvingas sälja sin dyra bil och införskaffa en billigare.
Det är just sådana egna "hittepå'n" du nämner som i många liknande fall utgör ett problem. Läs innantill, förstå vad lagstiftaren menar.
Nja, det är skillnad på att göra sitt för att få sina behov tillgodosedda och att inte försörja sina barn, vilket är vad underhåll handlar om. Det sistnämnda särskiljer sig så väsentligt från övrigt som nämns, att det rimligtvis särskilt ska nämnas för att inkluderas.
Som jag sagt tidigare, det står inte omnämnt, utan du tolkar det så, men kan inte peka på vad du grundar din tolkning på.
Vad är det som säger vilka betalningar man kan/ska ställa in och vilka man inte kan ställa in, med din tolkning?
Försörjningsstöd är ju just för försörjning och där måste ju alla de nödvändigaste utgifterna för försörjning av familjen ingå.
Skulle det vara så att man kunde slippa betala underhåll p.g.a. det egna hushållets låga inkomster så är det ju något Försäkringskassan borde räkna ut redan innan man ansöker om försörjningsstöd.
Självklart kan inte lagen omfatta varje detalj, men lag och andra riktlinjer kan tala om hur man generellt ska arbeta och vad som generellt gäller samt hur bedömning ska anpassas efter rådande läge för individen
.
Man kan inte hävda att "så här ska vi göra", om det inte finns stöd för det någonstans.
Att man som socialhandläggare måste göra egna bedömningar är något jag försöker hävda. medan vissa andra förnekar.
Framförallt upplever jag det som att socialhandläggare inte låtsas om existensen av de allmänna råd Socialstyrelsen författat som stöd för arbetet och vad som faktiskt står där.