Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?
Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?
Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?
Men det verkar inte som att bidrag för hyran ingår i försörjningsstödet??
Vad tror du försörjningsstöd är egentligen? Självklart ingår hyran, den är prio 1 hos försörjningsstöd tillsammans med el och mat. Jag skrev ovan vad som ingår:
Hyra
El
Vatten
Barnomsorg
Fackavgift
A-kassa
Hemförsäkring (glömde innan)
Räkna ihop hur mycket det kostar er i månaden.
Lägg sedan till mat och levnadspengar, för er familj är riksnormen:
5400 (för dig och din sambo) + 2150 (för er 1-åring) + 1900 (för er 3-åring)
När hyra, el, vatten, ev barnomsorg, fack, a-kassa och hemförsäkrning så ska ni alltså ha ca 9000 kr kvar till mat, kläder, nöjen och övriga räkningar som internet, mobiler etc.
så vad ligger era räkningar på och exakt vad har ni för inkomst nu och varifrån får ni den?
Hur får du ihop det? Det blir totalt 9450 för oss . Hur ska vi betala hyran på dom pengarna menar du? Vi får absolut inte 9000 kr över när hyran är betald av dom pengarna. Våran hyra ligger på ca 5000
Kostnader som kan bli aktuella är de för
Nej, då löser man det på annat sätt, exempelvis genom att ge personen en sk god man, som hjälper personen att sköta ekonomin.
Du får alltså den summan PLUS kostnader för hyra och el etc. Men vi kan inte tala om vad den summan ligger på eftersom vi inte vet din hyra. För att ta mig som ex. Risknormen för dig, din sambo och era två barn är 9510 kr (för er som sambos är det 5460 kr i riksnorm, föregående som skrev om detta missade en siffra där)
9510 kr för:
livsmedel
kläder och skor
fritid och lek
hygien
barn- och ungdomsförsäkring
förbrukningsvaror
dagstidning
telefon
TV-avgift.
UTÖVER detta får jag:
Skäliga kostnader utanför riksnormenKostnader som kan bli aktuella är de för
boende (För mig 8466 kr)
hushållsel (För mig 347 kr)
arbetsresor (Busskort för mig och maken 1160 kr)
hemförsäkring (För mig 60 kr via facket)
medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa. (För mig och maken totalt 710 kr)
Vi skulle alltså få: 20 253 kr i försörjningsstöd. Ni får sätta in era egna siffror för att få fram ert försörjningsstöd. Vet inte om busskort godkänns i alla kommuner om man inte har ett arbete, här gjorde det det för drygt 15 år sen iaf när jag hade försörjningsstöd. Jag vet att en del kommuner haft busskort de har lånat ut om någon ska på intervju, andra har betalt en kontantbiljett.
Du får alltså den summan PLUS kostnader för hyra och el etc. Men vi kan inte tala om vad den summan ligger på eftersom vi inte vet din hyra. För att ta mig som ex. Risknormen för dig, din sambo och era två barn är 9510 kr (för er som sambos är det 5460 kr i riksnorm, föregående som skrev om detta missade en siffra där)
9510 kr för:
livsmedel
kläder och skor
fritid och lek
hygien
barn- och ungdomsförsäkring
förbrukningsvaror
dagstidning
telefon
TV-avgift.
UTÖVER detta får jag:
Skäliga kostnader utanför riksnormenKostnader som kan bli aktuella är de för
boende (För mig 8466 kr)
hushållsel (För mig 347 kr)
arbetsresor (Busskort för mig och maken 1160 kr)
hemförsäkring (För mig 60 kr via facket)
medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa. (För mig och maken totalt 710 kr)
Vi skulle alltså få: 20 253 kr i försörjningsstöd. Ni får sätta in era egna siffror för att få fram ert försörjningsstöd. Vet inte om busskort godkänns i alla kommuner om man inte har ett arbete, här gjorde det det för drygt 15 år sen iaf när jag hade försörjningsstöd. Jag vet att en del kommuner haft busskort de har lånat ut om någon ska på intervju, andra har betalt en kontantbiljett.
jag tror inte att det funkar så , har aldrig hört talas om någon som får extra pengar för hyran av soc. Hur länge sen va det du levde på försörjningsstöd? Och varför skulle folk va tvungna att söka bostadsbidrag hos fk om det nu är så att soc kan betala hyran? Får inte ihop det alls..
Jag skrev längre upp att våran hyra ligger på ca 5000
Kan tillägga att jag fått bostadsbidrag för en bostad som jag inte var folkbokförd på fast jag inte ens levde under hot. Minns inte vilken regel de gick efter då.