Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?
Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?
Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?
Jag har inte en susning MEN jag har läst att familjer med barn också blir vräkta. Man tänker att "soc" ska gripa in men om det var på det viset så skulle ju föräldrar kunna sätta i system att använda sina egna hyrespengar till fest, resor och online-spel och så betalar "soc" hyran i alla fall.
Måste man ansöka om bostadsbidrag, även om man varit inne på FK's hemsida och använt deras beräkningsfunktion som givit resultatet 0 kr?
Ja. Om det inte är helt uppenbart att man inte kan få bostadsbidrag. Tex om man saknar barn och är över 29 år. Alla som är aktuella för f-stöd får ju bostadsbidrag om de har barn. I TS fall skulle de fått det om de folkbokförde sig på adressen.
Nej det är inte troligt. Däremot kommer barnen placeras i familjehem och föräldrarna på vandrarhem tills föräldrarna löst sin ekonomi och boende problem.
Vi har inte ansökt hos soc utan hos fk , det är det jag försöker komma fram till ifall soc kan betala ut hyra eller om det måste gå genom fk? Eftersom bostadsbidrag sköts av fk som nekar oss
Vet inte vad du menar med f-stöd, men bostadsbidrag från försäkringskassan ges inte till en person som inte står skriven på bostaden denne söker bidrag för. Vilket är rätt självklart (vilket TS inte verkar förstå) eftersom man i sånt fall hade kunnat få bidrag från försäkringskassan för precis vad som helst genom att bara säga att man bor på ett visst ställe och har en viss hyra, utan att kunna styrka det.
Socialtjänsten har som krav att man ser till att få de inkomster man är berättigad till för att få försörjningsstöd, exempelvis a-kassa, bostadsbidrag osv.
Om socialtjänsten bedömer att du är berättigad till bostadsbidrag (du bor i en lägenhet, har barn, inkomstkrav osv) så kommer du inte få den summan av socialtjänsten utan du kommer behöva att göra en ansökan till försäkringskassan. Du behöver på eget intiativ se till att du får inkomster som du har rätt till på egen hand. Och som jag förstått så har inte TS gjort det, och får därför heller inte penga till hyran av socialtjänsten (vilket är helt rätt).
Vilket skitsnack. Om det går så illa att det blir vandrarhem så får givetvis barnen bo där med sina föräldrar.
TS, om man inte får bostadsbidrag så beror det på att man har för höga inkomster och att man således beräknad ha råd med hyran själv. Däremot kanske man dragit på sig massa utgifter som gör att det inte går ihop och det får man såklart vare sig bostadsbidrag eller försörjningsstöd för. Lösningen blir då att man betalar hyra el och nödvändiga levnadskostnader för de pengar man har och låter resten av räkningarna gå till kronofogden.
Har man inga inkomster och uppfyller kraven för försörjningsstöd så får man även hyra därifrån.