• Anonym (..)

Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?

Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?

• Svar på tråden Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (ansökt) skrev 2018-05-19 23:42:54 följande:
    Ser du inte själv hur motsägelsefullt det är. Man får väl försjutsingen inte försörjningsstöd om man har "för hög inkomst". Försörjningsstöd är den sista nödlösningen, så generellt sett ska man kunna få bostadsbidrag utan lika svår ekonomisk nöd som försörjningsstöd kräver. Men bostadsbidraget har gränsvärden för inkomst och boendekostnad som ger lite märkliga resultat i sammanhanget (exemplet jag visade).
    Vet inte vilket exempel du har visat då jag som sagt inte läst dina inlägg....

Nej, man får självklart inte försörjningsstöd om man har för hög inkomst men detsamma gäller bostadsbidrag, man får inte det om man har för hög inkomst. Utredningarna och beräkningarna är dock helt olika så någon koppling finns inte.
  • Anonym (ansökt)
    Anonym (soc sekr) skrev 2018-05-19 23:51:57 följande:
    Vet inte vilket exempel du har visat då jag som sagt inte läst dina inlägg....

Nej, man får självklart inte försörjningsstöd om man har för hög inkomst men detsamma gäller bostadsbidrag, man får inte det om man har för hög inkomst. Utredningarna och beräkningarna är dock helt olika så någon koppling finns inte.
    Jag och min sambo har rätt dålig ekonomi just nu, då jag helt saknar inkomst och sambon inte har en fet lön.
    När vi kollade på Försäkringskassans sida för bostadsbidrag gav den resultatet 0 kr.
    När vi kollade socialförvaltningens sida för försörjningsstöd gav den resultatet 5000 kr.
    Ändå är det så att försörjningsstöd ska vara sista utvägen, medan det generellt sett ska vara lättare att få bostadsbidrag.
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (ansökt) skrev 2018-05-20 01:50:08 följande:
    Jag och min sambo har rätt dålig ekonomi just nu, då jag helt saknar inkomst och sambon inte har en fet lön.
    När vi kollade på Försäkringskassans sida för bostadsbidrag gav den resultatet 0 kr.
    När vi kollade socialförvaltningens sida för försörjningsstöd gav den resultatet 5000 kr.
    Ändå är det så att försörjningsstöd ska vara sista utvägen, medan det generellt sett ska vara lättare att få bostadsbidrag.
    Det låter märkligt, kan det verkligen stämma? Känns som att du kanske fyllt i något fel i kassakollen eller provberäkningen? Jag har aldrig stött på en familj där en har en heltidsinkomst, inte har rätt till bostadsbidrag men samtidigt skulle få flera tusen i försörjningsstöd. Något är fel

Hur ser er familjekonstellation ut? Hyreskostnad? Din sambos lön?
  • Anonym (håller med)
    Anonym (ansökt) skrev 2018-05-20 01:50:08 följande:

Tror taket på inkomstgränsen nyligen höjts. Kanske därför.
  • Anonym (ansökt)
    Anonym (håller med) skrev 2018-05-20 11:11:25 följande:
    Tror taket på inkomstgränsen nyligen höjts. Kanske därför.
    Jag tror inte det är taket (hur vi nu skulle nå upp till det med en inkomst från ett låglöneyrke) utan snarare gränsen för hyra i förhållande till inkomst som är satt för högt.
  • Anonym (ansökt)
    Anonym (soc sekr) skrev 2018-05-20 08:44:00 följande:
    Det låter märkligt, kan det verkligen stämma? Känns som att du kanske fyllt i något fel i kassakollen eller provberäkningen? Jag har aldrig stött på en familj där en har en heltidsinkomst, inte har rätt till bostadsbidrag men samtidigt skulle få flera tusen i försörjningsstöd. Något är fel

Hur ser er familjekonstellation ut? Hyreskostnad? Din sambos lön?

Sambo
    Inkomst part 1: 24 000 kr brutto per månad
    Inkomst part 2: 0 kr
    2 barn som inte bor varken heltid eller varannan vecka, utan varannan helg, vartannat lov och halva sommarlovet. Sambon betalar således underhåll och får inget barnbidrag.
    Hyra: 4500 kr
    Värme: ca 350 kr
    El: ca 1200 kr

• Anonym (soc sekr)
    Anonym (ansökt) skrev 2018-05-20 20:32:23 följande:

Sambo
    2 barn som inte bor varken heltid eller varannan vecka, utan varannan helg, vartannat lov och halva sommarlovet. Sambon betalar således underhåll och får inget barnbidrag.

Ja, då har du fyllt i något fel i Socialstyrelsens provberäkning. Om jag gör ett snabbt överslag utan helt exakta summor så skulle ni inte vara berättigade till något försörjningsstöd alls utan hamna någon tusenlapp över. Vet inte om det kan bero på att man bara beviljas umgängesnorm för barnen? Iofs så skulle det inte göra så stor skillnad att du kom fram till att ni skulle få 5.000 kr från Soc.

Skillnaden på din och min beräkning är 6.000-7.000 kr
  • Anonym (håller med)
    Anonym (ansökt) skrev 2018-05-20 20:32:23 följande:

Sambo

Tror inte ni skulle få försörjningsstöd med den inkomsten.
  • Anonym (ansökt)
    Anonym (soc sekr) skrev 2018-05-20 20:57:28 följande:
    Ja, då har du fyllt i något fel i Socialstyrelsens provberäkning. Om jag gör ett snabbt överslag utan helt exakta summor så skulle ni inte vara berättigade till något försörjningsstöd alls utan hamna någon tusenlapp över. Vet inte om det kan bero på att man bara beviljas umgängesnorm för barnen? Iofs så skulle det inte göra så stor skillnad att du kom fram till att ni skulle få 5.000 kr från Soc.

Skillnaden på din och min beräkning är 6.000-7.000 kr
    Vilka siffror är det man räknar att ett sambopar ska klara sig på i levnadskostnader?

Jag kan väl också tillägga att vi måste ha bil där vi bor, för att kunna handla och ta sig till jobbet.

Vi har levt så här i stort sett i 9 månader, så enligt mitt sett att se det har jag en skuld till hushållskassan på ca 40 000-60 000 kr, alltså min del av våra gemensamma kostnader + kostnad för flytt som min sambo själv har betalat.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (ansökt) skrev 2018-05-20 22:07:14 följande:

Vilka siffror är det man räknar att ett sambopar ska klara sig på i levnadskostnader?

Jag kan väl också tillägga att vi måste ha bil där vi bor, för att kunna handla och ta sig till jobbet.

Vi har levt så här i stort sett i 9 månader, så enligt mitt sett att se det har jag en skuld till hushållskassan på ca 40 000-60 000 kr, alltså min del av våra gemensamma kostnader + kostnad för flytt som min sambo själv har betalat.

Det som ingår är typ hyran, el, hemförsäkring, a-kassa, arbetsresor plus cirka 2000 - 3000 per vuxen person för mat, hygienprodukter etc. Har man tillgångar såsom bostadsrätt och bil kan man tvingas sälja dem och leva på det först. Det finns dock undantag. Jag hade inga krav på mig att sälja min bostadsrätt eller bil. Kanske för att de var i billigaste laget (bilen var en riktig skrothög). Skulle säkert varit annorlunda om de varit dyra.
Svar på tråden Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?