Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?
Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?
Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?
Jag och min sambo har rätt dålig ekonomi just nu, då jag helt saknar inkomst och sambon inte har en fet lön.
När vi kollade på Försäkringskassans sida för bostadsbidrag gav den resultatet 0 kr.
När vi kollade socialförvaltningens sida för försörjningsstöd gav den resultatet 5000 kr.
Ändå är det så att försörjningsstöd ska vara sista utvägen, medan det generellt sett ska vara lättare att få bostadsbidrag.
Sambo
Inkomst part 1: 24 000 kr brutto per månad
Inkomst part 2: 0 kr
2 barn som inte bor varken heltid eller varannan vecka, utan varannan helg, vartannat lov och halva sommarlovet. Sambon betalar således underhåll och får inget barnbidrag.
Hyra: 4500 kr
Värme: ca 350 kr
El: ca 1200 kr
Sambo
2 barn som inte bor varken heltid eller varannan vecka, utan varannan helg, vartannat lov och halva sommarlovet. Sambon betalar således underhåll och får inget barnbidrag.
Sambo
Vilka siffror är det man räknar att ett sambopar ska klara sig på i levnadskostnader?
Jag kan väl också tillägga att vi måste ha bil där vi bor, för att kunna handla och ta sig till jobbet.
Vi har levt så här i stort sett i 9 månader, så enligt mitt sett att se det har jag en skuld till hushållskassan på ca 40 000-60 000 kr, alltså min del av våra gemensamma kostnader + kostnad för flytt som min sambo själv har betalat.