• Anonym (..)

Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?

Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?

• Svar på tråden Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?
  • Anonym (..)
    Ms H skrev 2018-05-17 22:39:56 följande:

Har ni ansökt om pengar till hyra hos soc och fått avslag eller inte ansökt?

Vi har inte ansökt hos soc utan hos fk , det är det jag försöker komma fram till ifall soc kan betala ut hyra eller om det måste gå genom fk? Eftersom bostadsbidrag sköts av fk som nekar oss
  • Ms H
    Anonym (..) skrev 2018-05-17 22:44:18 följande:

Vi har inte ansökt hos soc utan hos fk , det är det jag försöker komma fram till ifall soc kan betala ut hyra eller om det måste gå genom fk? Eftersom bostadsbidrag sköts av fk som nekar oss

Gör en ansökan hos soc, så får du svar.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (..) skrev 2018-05-17 21:37:04 följande:

Nej vi har ingen inkomst bara försörjningsstöd och vi kan verkligen inte ta av dom pengarna för barnen måste ha mat!

Det här är bara information. Gör som ni vill med det. Det finns någonting som kallas för nödhjälp till mat som socialtjänsten beviljar till folk i akut nöd så att de inte ska svälta ihjäl. Det är lägre krav på nödhjälp än för regelrätt försörjningsstöd. Det innebär att man kan bli beviljad pengar till mat även om man fått avslag på sin ansökan om försörjningsstöd. Det man kan göra är att chansa och betala hyran för de pengar man har och sedan ansöka om nödhjälp till mat.
  • Ms H

Jag svarade förresten på det i trådens första inlägg
  • Anonym (...)
    Anonym (håller med) skrev 2018-05-17 22:47:54 följande:

Det här är bara information. Gör som ni vill med det. Det finns någonting som kallas för nödhjälp till mat som socialtjänsten beviljar till folk i akut nöd så att de inte ska svälta ihjäl. Det är lägre krav på nödhjälp än för regelrätt försörjningsstöd. Det innebär att man kan bli beviljad pengar till mat även om man fått avslag på sin ansökan om försörjningsstöd. Det man kan göra är att chansa och betala hyran för de pengar man har och sedan ansöka om nödhjälp till mat.

Funkar oftast bara en gång, upprepas det är det inte längre akut nöd utan ett mönster så då får man avslag. TS behöver ta tag i sin situation från rätt håll.
  • Anonym (..)
    Anonym (håller med) skrev 2018-05-17 22:47:54 följande:

Jag vågar inte ta risken att mina barn kanske blir utan mat. Hur kan dessa nödpengar räcka till en hel familj? Det lär ju bara va ett litet bidrag
  • Anonym (håller med)

För övrigt finns det undantagsregler för bostadsbidrag vid hotbild. Vet ej de exakta reglerna dock. Försäkringskassan borde kunna ge info om det. Dock täcker ju bostadsbidraget inte hela hyran. Har ni några andra inkomster?

• Anonym (..)
    Anonym (...) skrev 2018-05-17 22:50:18 följande:

Funkar oftast bara en gång, upprepas det är det inte längre akut nöd utan ett mönster så då får man avslag. TS behöver ta tag i sin situation från rätt håll.

Det är det jag har gjort men det har uppstått nya problem när man inte kan skriva sig där man bor ..
  • Anonym (T)

Fått matpengar via försäkringskassan?

Gör såhär: ta kontakt med den enhet/förvaltning i den kommun där du befinner dig. Förklsra läget för en handläggare och fråga vad som krävs för att ni ska bli beviljad stöd för försörjning och bostad (hyra). Sen är det upp till handläggaren att bevilja det ni har rätt till.

Försäkringskassan behöver ni inte blanda in.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (..) skrev 2018-05-17 22:50:41 följande:

Jag vågar inte ta risken att mina barn kanske blir utan mat. Hur kan dessa nödpengar räcka till en hel familj? Det lär ju bara va ett litet bidrag

Det är en väldigt liten summa som dock är beräknad så att den ska täcka familjens basala matbehov.

Vad jag vet får socialtjänsten enligt lagen inte avslå ansökan om akuta matpengar. I praktiken gör de dock det (i mitt fall beviljades jag bara matpengar för barnen men inte för mig själv). Man torde dock få rätt om man överklagar.
Svar på tråden Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?