Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?
Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?
Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?
Har ni ansökt om pengar till hyra hos soc och fått avslag eller inte ansökt?
Vi har inte ansökt hos soc utan hos fk , det är det jag försöker komma fram till ifall soc kan betala ut hyra eller om det måste gå genom fk? Eftersom bostadsbidrag sköts av fk som nekar oss
Nej vi har ingen inkomst bara försörjningsstöd och vi kan verkligen inte ta av dom pengarna för barnen måste ha mat!
Vi har inte ansökt hos soc utan hos fk , det är det jag försöker komma fram till ifall soc kan betala ut hyra eller om det måste gå genom fk? Eftersom bostadsbidrag sköts av fk som nekar oss
Det här är bara information. Gör som ni vill med det. Det finns någonting som kallas för nödhjälp till mat som socialtjänsten beviljar till folk i akut nöd så att de inte ska svälta ihjäl. Det är lägre krav på nödhjälp än för regelrätt försörjningsstöd. Det innebär att man kan bli beviljad pengar till mat även om man fått avslag på sin ansökan om försörjningsstöd. Det man kan göra är att chansa och betala hyran för de pengar man har och sedan ansöka om nödhjälp till mat.
Det här är bara information. Gör som ni vill med det. Det finns någonting som kallas för nödhjälp till mat som socialtjänsten beviljar till folk i akut nöd så att de inte ska svälta ihjäl. Det är lägre krav på nödhjälp än för regelrätt försörjningsstöd. Det innebär att man kan bli beviljad pengar till mat även om man fått avslag på sin ansökan om försörjningsstöd. Det man kan göra är att chansa och betala hyran för de pengar man har och sedan ansöka om nödhjälp till mat.
För övrigt finns det undantagsregler för bostadsbidrag vid hotbild. Vet ej de exakta reglerna dock. Försäkringskassan borde kunna ge info om det. Dock täcker ju bostadsbidraget inte hela hyran. Har ni några andra inkomster?
Funkar oftast bara en gång, upprepas det är det inte längre akut nöd utan ett mönster så då får man avslag. TS behöver ta tag i sin situation från rätt håll.
Jag vågar inte ta risken att mina barn kanske blir utan mat. Hur kan dessa nödpengar räcka till en hel familj? Det lär ju bara va ett litet bidrag