• Anonym (..)

Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?

Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?

• Svar på tråden Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?
  • Anonym (..)
    Jemp skrev 2018-05-18 11:18:03 följande:

Oj, är försörjningsstödet så högt?

Jag tycker också att det låter väldigt skumt. Tror inte att det funkar så som "nejnej " skriver
  • Anonym (nejnej)
    Anonym (..) skrev 2018-05-18 11:21:05 följande:
    Jag tycker också att det låter väldigt skumt. Tror inte att det funkar så som "nejnej " skriver
    Jag och min familj har levt på försörjningsstöd så jag vet precis hur det funkar.

Ring soc om du inte tror mig eller leta själv på internet. Sök på "Riksnorm" så hittar du det själv, svart på vitt, hur det fungerar.

• Anonym (nejnej)
    Anonym (..) skrev 2018-05-18 11:21:05 följande:
    www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/riksnormen

Här har du riksnormen. Som du ser ingår detta:

livsmedel
    kläder och skor
    fritid och lek
    hygien
    barn- och ungdomsförsäkring
    förbrukningsvaror
    dagstidning
    telefon
    TV-avgift.

Sedan får man SÅKLART pengar för:

hyran elen och allt det andra som jag skrev förut.

Om du inte tror mig nu så kommer jag börja tro att du driver med oss. Du vill inte förstå för att du vill kunna gnälla på familjeliv eller vad?
  • Anonym (..)
    Anonym (nejnej) skrev 2018-05-18 11:33:29 följande:

Jag och min familj har levt på försörjningsstöd så jag vet precis hur det funkar.

Ring soc om du inte tror mig eller leta själv på internet. Sök på "Riksnorm" så hittar du det själv, svart på vitt, hur det fungerar.

jag gjorde det men hittar inte hur mycket jag får att betala hyran för . Hur länge sen va det ni levde på försörjningsstöd? Har ni andra inkomster ?
  • Anonym (P)

Levde på soc i flera år.

Utöver existensminimum betalar dom "sin del" av hyran samt el. Det förutsatte dock att man hade bostadsbidrag. Dom hade ett maxtak för hur hög hyra man fick ha.

• Anonym (nejnej)
    Jemp skrev 2018-05-18 11:18:03 följande:
    Oj, är försörjningsstödet så högt?
    Ja, vi fick ca 16 000 -17 000 kr i månaden när vi levde på försörjningsstöd. Nu har jag som tur är ett jobb så vi slipper.
  • Jemp
    Anonym (..) skrev 2018-05-18 11:37:49 följande:

jag gjorde det men hittar inte hur mycket jag får att betala hyran för . Hur länge sen va det ni levde på försörjningsstöd? Har ni andra inkomster ?

Du får det som din hyra ligger på (förutsatt att den är skälig).
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (..) skrev 2018-05-18 09:41:52 följande:
    Fast vi har andra omständigheter. Vi har inte valt att inte kunna folkbokföra oss på adressen, vi riskerar våra liv om vi gör det .
    Om ni skall söka bostadsbidrag hos Fk (vilket jag tror soc kräver att ni gör först, vilka rutiner soc har känner jag inte till, men om bostadsbidrag hos Fk vet jag lite) krävs att ni är folkbokförda på adressen, hyreskontraktet räcker inte. För rent praktiskt kan ni inte bevisa att ni faktiskt bor där, rent teoretiskt så skulle ni kunna stå på kontraktet men låta någon annan bo där i andra hand. Och, fortsatt teoretiskt, då kamma in både andrahandshyra från den personen och ev bostadsbidrag från Fk för samma lägenhet.

Men, själv har jag arbetat på statlig myndighet (inte Fk) och handlagt mängd olika ärenden som rört personer med skyddade uppgifter, hemlig identitet o adress. Och kan säga som så att alla myndigheter utan undantag har alla rutiner på plats när det gäller att handlägga sådant.
    Ingenting om dessa personer fanns i de ordinarie datasystemen ex, utan sköttes i sk spärrade system som enbart ett par människor handlade. Mycket skedde också via personlig/muntlig kontakt med vederbörande eller dennes anhörige eller ombud.
    Du behöver således inte vara rädd för att folkbokföra dig på adressen.

Kontakta skatteverket. Tror någon i tråden ovan angav exakt steg för steg hur du skulle gå till väga.

Det är ingen mening i att resonera om specifika summor hit och dit innan ni fått bostadsbidrag från Fk för soc menar att man måste "uttömt" alla andra ekonomiska möjligheter först.

• Anonym (nejnej)
    Anonym (..) skrev 2018-05-18 11:37:49 följande:
    Ni får för hela hyran så länge den inte är alldeles för hög. I Gbg är tex godkänd hyra för 1 person 8000. I den kommun jag bor i nu är normen 6000 för 4 personer. Så det är olika vad olika kommuner godkänner.

Din hyra är 5000 skrev du så den kommer vara godkänd.

Det var mellan 12-6 år sedan ca.

Vi hade lite andra inkomster. Vi hade barnbidrag, bostadsbidrag, föräldrapenning och lön då jag hade ett timvikariat. Socialen fyllde på det som behövdes för att komma upp till normen.

Men om ni inte har fp och lön och annat så oroa dig inte, de kommer ge upp till hela normen.
    Men prata med dem om varför ni inte kan söka bostadsbidrag, man ska göra det MAN KAN för att att försörja sig själv, kan ni inte söka bb så kommer de fatta ett beslut utifrån det. Kanske "räknar de av" de ca 2000 ni skulle fått, kanske inte.

Det som däremot kommer krävas av er är att ni antingen är sjukskrivna eller inskrivna på af och aktivt söker jobb. Har ni föräldradagar kvar kommer ni behöva ta ut 7 dagar i veckan tills de är slut.
Svar på tråden Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?