• Anonym (..)

Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?

Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?

• Svar på tråden Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Socsekr.) skrev 2018-05-19 16:37:39 följande:

Det är sant. Vissa kommuner har striktare regler. I min kommun har vi inga bostäder att dela ut. Vi hjälper inte med vandrarhem i normalfall. Om det finns barn i familjen och föräldrarna blir vräkta kan de placeras för att ha tak över huvudet.

Alltså jesus christ. Enligt lagen har kommunen ansvar för att medborgarna ska ha vettigt boende. Varför bygger ni inte lågtröskelboenden istället för att omhänderta folks barn?? Alltså blir så jävla upprörd.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Socsekr.) skrev 2018-05-19 16:39:45 följande:

Ja, men kan inte få hyra för en adress man inte är folkbokförd på.

Det kan man visst det. Ännu en till stjärna har uttalat sig.

Har du läst lagen du ska jobba efter?
  • Anonym (Hhhh)
    Anonym (..) skrev 2018-05-17 21:26:13 följande:

Har dom inget slags bidrag för hyra som dom kan hjälpa till med innan så man kan få behålla bostaden? Vi har endast försörjningsstöd men inte bidrag för hyran och vi kan inte ta av pengarna för uppehälle och betala hyran med ..

Då har dem räknat att ni ska kunna klara er på den övriga inkomsten ni får.
  • Anonym (Socsekr.)
    Anonym (håller med) skrev 2018-05-19 17:15:53 följande:

Alltså jesus christ. Enligt lagen har kommunen ansvar för att medborgarna ska ha vettigt boende. Varför bygger ni inte lågtröskelboenden istället för att omhänderta folks barn?? Alltså blir så jävla upprörd.

Jag håller med. Men det är politikerna som beslutar det handlingsutrymme man har i den enskilda kommunen.

Menar du att vi som jobbar på soc ska bygga bostäder?? Det är inte direkt mitt uppdrag.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Socsekr.) skrev 2018-05-19 17:30:12 följande:

Jag håller med. Men det är politikerna som beslutar det handlingsutrymme man har i den enskilda kommunen.

Menar du att vi som jobbar på soc ska bygga bostäder?? Det är inte direkt mitt uppdrag.

Kanske inte exakt ditt ansvar. Det finns kommuner som har soclägenheter så det är ju uppenbarligen inte omöjligt att ha det. I en sån borde man placera en hemlös familj istället för att omhänderta barnen.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Socsekr.) skrev 2018-05-19 16:37:39 följande:

Det är sant. Vissa kommuner har striktare regler. I min kommun har vi inga bostäder att dela ut. Vi hjälper inte med vandrarhem i normalfall. Om det finns barn i familjen och föräldrarna blir vräkta kan de placeras för att ha tak över huvudet.

Dumheter. Finns absolut noll anledning att göra nåt som är traumatiskt och skadligt för barnen samt även extremt dyrt för kommunen, istället för att placera familjen på vandrarhem tillsammans till en mycket lägre kostnad än vad en placering på barnen innebär. Jag ska äta upp min hatt om någon kommun i dagens läge gör på det viset om det enda problemet är ekonomi/bostad. Handlar inte om att "dela ut" bostäder.
  • Anonym (..)
    Anonym (Socsekr.) skrev 2018-05-19 17:30:12 följande:

Vilken kommun jobbar du i?
  • Anonym (..)
    Anonym (Soc.) skrev 2018-05-19 17:34:40 följande:

Dumheter. Finns absolut noll anledning att göra nåt som är traumatiskt och skadligt för barnen samt även extremt dyrt för kommunen, istället för att placera familjen på vandrarhem tillsammans till en mycket lägre kostnad än vad en placering på barnen innebär. Jag ska äta upp min hatt om någon kommun i dagens läge gör på det viset om det enda problemet är ekonomi/bostad. Handlar inte om att "dela ut" bostäder.

Jobbar du på soc?
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (..) skrev 2018-05-18 11:21:05 följande:
    Jag tycker också att det låter väldigt skumt. Tror inte att det funkar så som "nejnej " skriver
    Fast jo, det gör det. Det fungerar precis så som "nejnej" skriver.

Däremot verkar du inte alls förstå hur något fungerar.

Det är mycket märkligt att bara ansöka om uppehälle och inte något annat som hyra. När man gör första utredningen skulle man direkt ifrågasätta varför en barnfamilj inte ansöker om hyran. När man gör utredningen av er ekonomi så gör man beräkningen på alla uppgifter, både inkomster och utgifter. Annars kan man ju inte ens se hur mycket ni är berättigade till. När det är gjort så beviljas man ju mellanskillnaden mellan alla godkända utgifter+norm - inkomster. Det är inte bara så att man går in och ansöker om uppehälle!

Du skriver också att Soc vet om er situation, vilket gör det ännu mer konstigt. Har de inte sagt åt er att söka skyddad adress? Vilken adress uppger ni för Soc att ni bor på? Är ni folkbokförda i samma kommun som ni faktiskt bor i? Eller stadsdel om ni bor i storstad? 

Så hur mycket får ni varje månad från Soc?

Det verkar mycket märkligt det här och jag tror att du utelämnar viktiga omständigheter här eller så förstår du helt enkelt inte. Det känns oroande med tanke på era barn.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (..) skrev 2018-05-19 18:24:17 följande:

Jobbar du på soc?

Senaste 20 åren.
Svar på tråden Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?