Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?
Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?
Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?
Det är sant. Vissa kommuner har striktare regler. I min kommun har vi inga bostäder att dela ut. Vi hjälper inte med vandrarhem i normalfall. Om det finns barn i familjen och föräldrarna blir vräkta kan de placeras för att ha tak över huvudet.
Ja, men kan inte få hyra för en adress man inte är folkbokförd på.
Har dom inget slags bidrag för hyra som dom kan hjälpa till med innan så man kan få behålla bostaden? Vi har endast försörjningsstöd men inte bidrag för hyran och vi kan inte ta av pengarna för uppehälle och betala hyran med ..
Alltså jesus christ. Enligt lagen har kommunen ansvar för att medborgarna ska ha vettigt boende. Varför bygger ni inte lågtröskelboenden istället för att omhänderta folks barn?? Alltså blir så jävla upprörd.
Jag håller med. Men det är politikerna som beslutar det handlingsutrymme man har i den enskilda kommunen.
Menar du att vi som jobbar på soc ska bygga bostäder?? Det är inte direkt mitt uppdrag.
Det är sant. Vissa kommuner har striktare regler. I min kommun har vi inga bostäder att dela ut. Vi hjälper inte med vandrarhem i normalfall. Om det finns barn i familjen och föräldrarna blir vräkta kan de placeras för att ha tak över huvudet.
Jag håller med. Men det är politikerna som beslutar det handlingsutrymme man har i den enskilda kommunen.
Menar du att vi som jobbar på soc ska bygga bostäder?? Det är inte direkt mitt uppdrag.
Dumheter. Finns absolut noll anledning att göra nåt som är traumatiskt och skadligt för barnen samt även extremt dyrt för kommunen, istället för att placera familjen på vandrarhem tillsammans till en mycket lägre kostnad än vad en placering på barnen innebär. Jag ska äta upp min hatt om någon kommun i dagens läge gör på det viset om det enda problemet är ekonomi/bostad. Handlar inte om att "dela ut" bostäder.
Jobbar du på soc?