• Anonym (..)

Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?

Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?

• Svar på tråden Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?
  • Anonym (ansökt)
    Anonym (Soc.) skrev 2018-05-19 14:06:13 följande:
    Vilket skitsnack. Om det går så illa att det blir vandrarhem så får givetvis barnen bo där med sina föräldrar.

TS, om man inte får bostadsbidrag så beror det på att man har för höga inkomster och att man således beräknad ha råd med hyran själv. Däremot kanske man dragit på sig massa utgifter som gör att det inte går ihop och det får man såklart vare sig bostadsbidrag eller försörjningsstöd för. Lösningen blir då att man betalar hyra el och nödvändiga levnadskostnader för de pengar man har och låter resten av räkningarna gå till kronofogden.
    Det är lite lustigt, för vi har testat beräkningsfunktionerna för bostadsbidrag på Försäkringskassans hemsida och den angav 0 kr, medan socialförvaltningens motsvarighet för försörjningsstöd angav 5000 kr.

Kan det vara så att detta beror på att bostadsbidrag och försörjningsstöd är två helt olika saker och använder olika beräkningsunderlag?
    Det skulle ju i så fall innebära att du har fel...Obestämd
  • Anonym (Emma)
    Anonym (håller med) skrev 2018-05-19 14:23:59 följande:
    Fast det är fel. I undantagsfall kan man få bostadsbidrag även för en bostad som man inte är folkbokförd på.
    Fast det är inte alls fel, jag berättar hur det är vi jobbar. Det är självklart annorlunda om man har skyddad adress eller under andra förutsättningar, men i den här situationen så säger ju TS inte att det är så. Utan att socialtjänsten nekar pga av just dom anledningarna. Dessutom känns det som att det saknas extremt mycket information här för att kunna säga något annat, jag har bara utgått från TS knapphändiga information som verkar sakna betydlig fakta.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (ansökt) skrev 2018-05-19 20:41:52 följande:

Det är lite lustigt, för vi har testat beräkningsfunktionerna för bostadsbidrag på Försäkringskassans hemsida och den angav 0 kr, medan socialförvaltningens motsvarighet för försörjningsstöd angav 5000 kr.

Kan det vara så att detta beror på att bostadsbidrag och försörjningsstöd är två helt olika saker och använder olika beräkningsunderlag?

Det skulle ju i så fall innebära att du har fel...

Nej jag har inte fel. Du blandar äpplen och päron. Man behöver i de flesta fall visa att man ansökt om bostadsbidrag för att få försörjningsstöd. Men det är inte samma sak som att man vid en ansökan om försörjningsstöd får avslag om man uppfyller kriterierna. Och framför allt så innebär det inte att ens barn placeras i familjehem för att man blir bostadslös.
  • Anonym (ansökt)
    Anonym (Soc.) skrev 2018-05-19 21:25:32 följande:
    Nej jag har inte fel. Du blandar äpplen och päron. Man behöver i de flesta fall visa att man ansökt om bostadsbidrag för att få försörjningsstöd. Men det är inte samma sak som att man vid en ansökan om försörjningsstöd får avslag om man uppfyller kriterierna. Och framför allt så innebär det inte att ens barn placeras i familjehem för att man blir bostadslös.
    Jo, du har fel. Ditt påstående i andra stycket i ditt inlägg #146 står tvärt emot hur det verkligen fungerar.
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (ansökt) skrev 2018-05-19 21:56:01 följande:
    Jo, du har fel. Ditt påstående i andra stycket i ditt inlägg #146 står tvärt emot hur det verkligen fungerar.
    Nej, det som står där är helt korrekt faktiskt. Sen finns det iofs fler anledningar till att man inte får bostadsbidrag. T ex att man inte är folkbokförd på adressen. Finns undantag från det men är sällsynt.

Men att barn blir familjehemsplacerade enbart pga att familjen förlorar sitt boende är rätt och slätt felaktigt.
  • Anonym (ansökt)
    Anonym (soc sekr) skrev 2018-05-19 22:15:07 följande:
    Nej, det som står där är helt korrekt faktiskt. Sen finns det iofs fler anledningar till att man inte får bostadsbidrag. T ex att man inte är folkbokförd på adressen. Finns undantag från det men är sällsynt.

Men att barn blir familjehemsplacerade enbart pga att familjen förlorar sitt boende är rätt och slätt felaktigt.
    Frågan gällde inte familjehemsplacering, utan på vilka grunder som det bedöms rätten till bostadsbidrag eller försörjningsstöd och eventuell koppling däremellan.
    Ja visade tydligt på att du har fel, du kan inte förklara bort resultatet med något annat.
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (ansökt) skrev 2018-05-19 22:58:14 följande:
    Frågan gällde inte familjehemsplacering, utan på vilka grunder som det bedöms rätten till bostadsbidrag eller försörjningsstöd och eventuell koppling däremellan.
    Ja visade tydligt på att du har fel, du kan inte förklara bort resultatet med något annat.
    Nu är ju jag inte den du dividerat med utan jag svarade på ditt inlägg där du skriver att det som står i inlägg 146 är felaktigt, vilket det inte är.

Rätten till bostadsbidrag beräknas på inkomster, hyreskostnad, antal barn mm medan rätten till försörjningsstöd beräknas på inkomster - godkända utgifter. Såvida  man uppfyller kraven för rätt till bistånd över huvud taget.

Om man ska göra det enkelt. De har dock inget med varandra att göra mer än att man ska ha ansökt om bostadsbidrag för att få rätt till försörjningsstöd.
  • Anonym (ansökt)
    Anonym (soc sekr) skrev 2018-05-19 23:03:40 följande:
    Nu är ju jag inte den du dividerat med utan jag svarade på ditt inlägg där du skriver att det som står i inlägg 146 är felaktigt, vilket det inte är.

Rätten till bostadsbidrag beräknas på inkomster, hyreskostnad, antal barn mm medan rätten till försörjningsstöd beräknas på inkomster - godkända utgifter. Såvida  man uppfyller kraven för rätt till bistånd över huvud taget.

Om man ska göra det enkelt. De har dock inget med varandra att göra mer än att man ska ha ansökt om bostadsbidrag för att få rätt till försörjningsstöd.
    Nej, i inlägg #146 framställs tydligt en koppling mellan rätten till bostadsbidrag och försörjningsstöd, tvärt emot vad jag påstod och också visade på.

I detta inlägg uttrycker du dig till stöd för min sida i frågan, men du verkar inte själv förstå det.
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (ansökt) skrev 2018-05-19 23:12:30 följande:
    Nej, i inlägg #146 framställs tydligt en koppling mellan rätten till bostadsbidrag och försörjningsstöd, tvärt emot vad jag påstod och också visade på.

I detta inlägg uttrycker du dig till stöd för min sida i frågan, men du verkar inte själv förstå det.
    Härskarteknikerna kan du lugna ner dig med lite

Jag har inte läst några av dina andra inlägg utan endast det där du hävdar att det är fel det som "soc" skrivit i inlägg 146 och det är det jag svarat på, det är inte fel. 

TS, om man inte får bostadsbidrag så beror det på att man har för höga inkomster och att man således beräknad ha råd med hyran själv. Helt korrekt Däremot kanske man dragit på sig massa utgifter som gör att det inte går ihop och det får man såklart vare sig bostadsbidrag eller försörjningsstöd för. Betyder inte att det finns någon koppling mellan bostadsbidrag och försörjningsstöd utan bara att höga utgifter inte berättigar till något av dem. Lösningen blir då att man betalar hyra el och nödvändiga levnadskostnader för de pengar man har och låter resten av räkningarna gå till kronofogden.
  • Anonym (ansökt)
    Anonym (soc sekr) skrev 2018-05-19 23:22:59 följande:
    Härskarteknikerna kan du lugna ner dig med lite

Jag har inte läst några av dina andra inlägg utan endast det där du hävdar att det är fel det som "soc" skrivit i inlägg 146 och det är det jag svarat på, det är inte fel. 

TS, om man inte får bostadsbidrag så beror det på att man har för höga inkomster och att man således beräknad ha råd med hyran själv. Helt korrekt Däremot kanske man dragit på sig massa utgifter som gör att det inte går ihop och det får man såklart vare sig bostadsbidrag eller försörjningsstöd för. Betyder inte att det finns någon koppling mellan bostadsbidrag och försörjningsstöd utan bara att höga utgifter inte berättigar till något av dem. Lösningen blir då att man betalar hyra el och nödvändiga levnadskostnader för de pengar man har och låter resten av räkningarna gå till kronofogden.
    Ser du inte själv hur motsägelsefullt det är. Man får väl försjutsingen inte försörjningsstöd om man har "för hög inkomst". Försörjningsstöd är den sista nödlösningen, så generellt sett ska man kunna få bostadsbidrag utan lika svår ekonomisk nöd som försörjningsstöd kräver. Men bostadsbidraget har gränsvärden för inkomst och boendekostnad som ger lite märkliga resultat i sammanhanget (exemplet jag visade).
Svar på tråden Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?