• Anonym (..)

Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?

Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?

• Svar på tråden Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?
  • Anonym (..)
    Anonym (håller med) skrev 2018-05-18 08:18:29 följande:

Vad har ni för inkomster?

Ett tips är att du kontaktar försäkringskassan idag och frågar hur undantagsreglerna för folkbokföring vid bostadsbidrag ser ut, när man lever under hot.

Vi har inga inkomster utöver socbidraget som inte räknas som inkomst och jag har kollat upp det med fk och vi uppfyller inte kraven
  • Anonym (..)
    Anonym (håller med) skrev 2018-05-18 08:19:57 följande:

Kan tillägga att jag fått bostadsbidrag för en bostad som jag inte var folkbokförd på fast jag inte ens levde under hot. Minns inte vilken regel de gick efter då.

Hur länge sen va det?
  • Anonym (håller med)
    Anonym (..) skrev 2018-05-18 08:20:42 följande:

Hur länge sen va det?

Senast förra året.

Du behöver ringa till försäkringskassan och fråga om vilka undantagsregler som det finns.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (..) skrev 2018-05-18 08:20:18 följande:
    Vi har inga inkomster utöver socbidraget som inte räknas som inkomst och jag har kollat upp det med fk och vi uppfyller inte kraven
    Socialtjänsten kommer inte bevilja er ekonomiskt bistånd för de delar som de anser att ni kan få på annat håll, som bostadsbidrag.
    Det är ett krav att man ansöker om de bidrag man kan få på annat håll, som bostadsbidrag, a-kassa, aktivitetstersättning.

Ni ska enligt socialtjänstens bedömning ha rätt till bostadsbidrag genom fk.
    Att ni inte står skrivna på adressen är tyvärr ert eget problem, om alla skulle börja söka bistånd eller bidrag för hyror där dom inte står skrivna/bor så skulle såklart hela systemet fallera.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Emma) skrev 2018-05-18 09:31:07 följande:

Socialtjänsten kommer inte bevilja er ekonomiskt bistånd för de delar som de anser att ni kan få på annat håll, som bostadsbidrag.

Det är ett krav att man ansöker om de bidrag man kan få på annat håll, som bostadsbidrag, a-kassa, aktivitetstersättning.

Att ni inte står skrivna på adressen är tyvärr ert eget problem, om alla skulle börja söka bistånd eller bidrag för hyror där dom inte står skrivna/bor så skulle såklart hela systemet fallera.

Den regeln är för övrigt diskriminerande och inte i linje med bostadsbidragets syfte. Bostadsbidraget ska i första hand gå till de fattigaste barnfamiljerna. Men det är också de fattigaste som på grund av den ohållbara bostadssituationen oftare bor med svartkontrakt vilket i praktiken blir att de alkra fattigaste inte kan dra nytta av ett bidrag som är riktat till dem.
  • Anonym (..)
    Anonym (Emma) skrev 2018-05-18 09:31:07 följande:

Fast vi har andra omständigheter. Vi har inte valt att inte kunna folkbokföra oss på adressen, vi riskerar våra liv om vi gör det .
  • Anonym (håller med)
    Anonym (..) skrev 2018-05-18 09:41:52 följande:

Fast vi har andra omständigheter. Vi har inte valt att inte kunna folkbokföra oss på adressen, vi riskerar våra liv om vi gör det .

Nej men ni kommer troligtvis få bostadsbidrag om ni ansöker. Det där med folkbokföringen är inget absolut krav.

Har ni gjort ansökan? Överklagat avslag? Annars börja med att kontakta Försäkringskassan och sedan göra ansökan typ idag.
  • Anonym (Yes)

För tredje gången nu. Har ni förklarat läget för er hyresvärd och bett om uppskov? Är det juni hyran ni kommer ha svårt att betala, eller har ni tidigare hyresskulder? Har ni fått brev om avhysning?

Har ni varit på möte hos soc när ni ansökte om försörjningsstöd? I ansökan skriver man hyreskostnad, elkostnade med mera och därav kan jag omöjligt förstå hur ni inte kan ha fått pengar även till hyra?

Har ni räknat fel/missförstått något?

Hur mycket har ni fått i matpengar?

Än en gång - prioritera HYRAN! Mat till barnen är MYCKET lättare att få hjälp av soc med, hyrespengar när man inte uppfyllt kraven är så gott som omöjligt!

Själv uppfyllde jag alla soc krav men fick ändå avslag på hyrespengar så jag fick flytta tillfälligt för att inte förlora mitt 1:a handskontrakt i centrala Sthlm och bli hemlös med barn. Att få hyreshjälp om det gäller skulder är SVÅRT!!! (omöjligt!)

• Jemp
    Anonym (..) skrev 2018-05-18 08:10:16 följande:

jag tror inte att det funkar så , har aldrig hört talas om någon som får extra pengar för hyran av soc. Hur länge sen va det du levde på försörjningsstöd? Och varför skulle folk va tvungna att söka bostadsbidrag hos fk om det nu är så att soc kan betala hyran? Får inte ihop det alls..

Men herregud, ring soc/kommunen och fråga om du inte tror på svaren här?
  • Jemp
    Anonym (nejnej) skrev 2018-05-17 23:29:12 följande:

Vad tror du försörjningsstöd är egentligen? Självklart ingår hyran, den är prio 1 hos försörjningsstöd tillsammans med el och mat. Jag skrev ovan vad som ingår:

Hyra

El

Vatten

Barnomsorg

Fackavgift

A-kassa

Hemförsäkring (glömde innan)

Räkna ihop hur mycket det kostar er i månaden.

Lägg sedan till mat och levnadspengar, för er familj är riksnormen:

5400 (för dig och din sambo) + 2150 (för er 1-åring) + 1900 (för er 3-åring)

När hyra, el, vatten, ev barnomsorg, fack, a-kassa och hemförsäkrning så ska ni alltså ha ca 9000 kr kvar till mat, kläder, nöjen och övriga räkningar som internet, mobiler etc.

så vad ligger era räkningar på och exakt vad har ni för inkomst nu och varifrån får ni den?

Oj, är försörjningsstödet så högt?
Svar på tråden Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?