• Anonym (..)

Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?

Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?

• Svar på tråden Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?
  • Anonym (Socsekr.)
    Anonym (Gufdr) skrev 2018-05-18 18:40:33 följande:

Läs själv så ser du att det funkar så. 

www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/riksnormen

Orsaken till att man ska söka bostadsbidrag är för att den summan räknar de sen bort från försörjningsstödet=de betalar inte ut lika mycket. Allt är skattepengar, men olika potter och alla vill att just deras pott ska gå ihop sig.

Även ev underhåll och barnbidrag räknas bort. Det har inte jag gjort i min uträkning, jag glömde det, men summan som ni har per månad är ändå samma. Det ni inte får som försörjningsstöd får ni ju då som barnbidrag och bostadsbidrag. 

Exakt. Alla möjligheter till egna inkomster ska vara uttömda. Om man inte sökt bostadsbidrag räknas det med som en fiktiv inkomst.
  • Tow2Mater
    Anonym (Socsekr.) skrev 2018-05-18 22:57:04 följande:
    Men om ni har f-stöd så får ni ju även till hyran? Eller har ni en för att hyra så att bara en del beviljas?

Enda anledningen till att man inte får bostadsbidrag som barnfamilj att man har för mycket egna inkomster.. Såvida ni är svenska medborgare.
    #39 De är inte skrivna på adressen.

TS, l
    äste det här, undrar om det kommer gå igenom?

"
    I maj i fjol föreslog regeringens utredare hårdare kontroller av folkbokföringen samt att det ska bli straffbart att vara felaktigt folkbokförd. Om förslaget går igenom ska brottet kunna ge fängelsestraff."
    www.hemhyra.se/nyheter/allt-fler-fuskar-med-felaktiga-adresser/
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Socsekr.) skrev 2018-05-18 22:59:55 följande:

Exakt. Alla möjligheter till egna inkomster ska vara uttömda. Om man inte sökt bostadsbidrag räknas det med som en fiktiv inkomst.

Gissar på att ts struntat i att ansöka om bostadsbidrag efter att hon varit i kontakt med Försäkringskassan som (felaktigt) sagt att de inte är berättigade till bostadsbidrag. Hon har väl inte fattat att hon borde sökt i vilket fall. Varför i hela fridens namn delas det inte ut inte informationsbroschyrer om hur systemet funkar på socialkontoret??
  • Tom Araya
    Anonym (..) skrev 2018-05-17 22:25:36 följande:
    Vi har hot ja
    Är det ett hot ni får hjälp av myndigheter att hålla er gömda ifrån så borde det kunna lösas därigenom.
    Jag förstår inte varför du som anonym här inte kan berätta något mer informativt om vad det gäller.

Är det istället myndigheter ni håller er gömda från så lär ni heller inte få myndigheters hjälp.
  • Tom Araya
    Anonym (..) skrev 2018-05-18 11:37:49 följande:
    jag gjorde det men hittar inte hur mycket jag får att betala hyran för . Hur länge sen va det ni levde på försörjningsstöd? Har ni andra inkomster ?
    Du lämnar dina senast betalda räkningar vid ansökan och får således den faktiska kostnaden för hyra, el, hemförsäkring, fackavgift o.dyl. utöver pengarna som ska räcka till mat, hygienvaror o.dyl.
  • Tom Araya
    Anonym (Socsekr.) skrev 2018-05-18 22:59:55 följande:
    Måste man ansöka om bostadsbidrag, även om man varit inne på FK's hemsida och använt deras beräkningsfunktion som givit resultatet 0 kr?
  • Anonym (också socsek)
    Tom Araya skrev 2018-05-19 00:07:27 följande:
    Måste man ansöka om bostadsbidrag, även om man varit inne på FK's hemsida och använt deras beräkningsfunktion som givit resultatet 0 kr?
    Ja, i alla fall i min kommun. Vi vill se avslaget på papper. Dessutom är det inte alltidi kassakollen, som den heter, stämmer, eftersom den inte tar hänsyn till nyanser, vilket handläggare kan göra.
  • Tom Araya
    Anonym (också socsek) skrev 2018-05-19 00:19:02 följande:
    Ja, i alla fall i min kommun. Vi vill se avslaget på papper. Dessutom är det inte alltidi kassakollen, som den heter, stämmer, eftersom den inte tar hänsyn till nyanser, vilket handläggare kan göra.
    Vilka eventuella "nyanser" är det som tas upp i ansökan som kan få en handläggare att göra en annan bedömning?
  • Anonym (också socsek)
    Tom Araya skrev 2018-05-19 00:25:32 följande:
    Vilka eventuella "nyanser" är det som tas upp i ansökan som kan få en handläggare att göra en annan bedömning?
    Till exempel om man har ojämn inkomst eller har särskilda utgifter som kan påverka.
  • Anonym (håller med)
    Tom Araya skrev 2018-05-19 00:25:32 följande:

Individens egna beräkningar behöver inte stämma överens med det Försäkringskassan slutligen beslutar.
Svar på tråden Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?