• Anonym (..)

Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?

Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?

• Svar på tråden Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?
  • Anonym (H)
    Anonym (..) skrev 2018-05-17 22:50:41 följande:

Jag vågar inte ta risken att mina barn kanske blir utan mat. Hur kan dessa nödpengar räcka till en hel familj? Det lär ju bara va ett litet bidrag

Nu tar du risken istället att de blir hemlösa och därmed omhändertagna. Nödhjälp kan räcka om man lär sig vad som är billigast och var. Natrligtvis får man inte unna sig nåt onödigt. Hur gamla är barnen?
  • Anonym (..)
    Anonym (T) skrev 2018-05-17 22:53:41 följande:

Fått matpengar via försäkringskassan?

Gör såhär: ta kontakt med den enhet/förvaltning i den kommun där du befinner dig. Förklsra läget för en handläggare och fråga vad som krävs för att ni ska bli beviljad stöd för försörjning och bostad (hyra). Sen är det upp till handläggaren att bevilja det ni har rätt till.

Försäkringskassan behöver ni inte blanda in.

Då är det bra isåfall. Men då undrar jag varför 2 olika myndigheter har hand om bostadsbidrag? Så som jag förstått det så är det bara fk som har hand om bostadsbidrag
  • Anonym (..)
    Anonym (H) skrev 2018-05-17 22:55:22 följande:

Nu tar du risken istället att de blir hemlösa och därmed omhändertagna. Nödhjälp kan räcka om man lär sig vad som är billigast och var. Natrligtvis får man inte unna sig nåt onödigt. Hur gamla är barnen?

1 och 3
  • Anonym (...)
    Anonym (..) skrev 2018-05-17 22:51:42 följande:

Det är det jag har gjort men det har uppstått nya problem när man inte kan skriva sig där man bor ..

Om du har behov av skyddade uppgifter förstår jag inte varför du inte bara Googlat. Infon jag gett ovan är första träffen om man söker på hemlig adress.

All information du efterfrågat finns att hitta på nätet, jag verkar ha bättre koll och har aldrig ens varit i närheten av de problemen du har. Vill inte verka hård men som förälder till 4 barn måste man väl ändå ha råkat på några myndigheter sen innan och listat ut att regler måste följas eller motiveras varför de bryts.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (...) skrev 2018-05-17 22:50:18 följande:

Funkar oftast bara en gång, upprepas det är det inte längre akut nöd utan ett mönster så då får man avslag. TS behöver ta tag i sin situation från rätt håll.

Nej det är såklart ingen långvarig lösning. Jag gjorde dock så drygt en månad. I teorin finns det väl dock ingen begränsning. Nödhjälp är för de som inte anses klara av att planera sin ekonomi och följa regler. Ingen i Sverige ska ju behöva svälta ihjäl oavsett hur "eljest" man är. Sånt förändras ju ofta inte. Folk blir ju inte mer ansvarsfulla från en månad till en annan. Inbillar mig att exempelvis alkoholister kan beviljas nödhjälp obegränsad tid. Men vet inte hur det är i verkligheten.
  • Anonym (T)
    Anonym (..) skrev 2018-05-17 22:56:13 följande:

Då är det bra isåfall. Men då undrar jag varför 2 olika myndigheter har hand om bostadsbidrag? Så som jag förstått det så är det bara fk som har hand om bostadsbidrag

Det stämmer att fk har bostadsbidrag på sitt bord men det har egentligen inget med försörjningsstöd att göra.

Bostadsbidrag är ett bidrag du kan få om du har liten inkomst och hög hyra, samt uppfyller vissa krav.Detta söker du en gång och det är en statlig myndighet

Försörjningsstöd är kommunen en har hand om, beviljar och utbetalar. Det är till för de som inte alls har en inkomst ( eller mkt liten) och inte har några tillgångar. Försörjningsstöd söker du varje månad och handläggaren kan ställa krav på den som får stödet, tex praktik eller aktivt arbetssökande.
  • Anonym (nejnej)
    Anonym (..) skrev 2018-05-17 22:56:13 följande:
    Såhär fungerar det:

Försäkringskassan betalar ut det som heter BOSTADSBIDRAG. Bostadsbidrag kan alla söka som har barn och tillräckligt låg inkomst. Du kan räkna ut på deras hemsida kassakollen hur mycket bostadsbidrag du har rätt till. Bostadsbidrag är en DEL av hyran och baseras på inkomst, hyra, storlek på lägenheten och hur många som bor där.

Socialen betalar ut EKONOMISKT BISTÅND. I ekonomiskt biståd får man pengar för hela kostnaden av:  hyran, el, vatten, barnomsorg, fackavgift. Man får också en summa för mat och nöjen, den brukar ligga på ca 5000 kr för två vuxna, plus 1500-2000 per barn beroende på hur gamla barnen är.
    När vi hade soc som 2-barnsfamilj fick vi ca 16 000 kr i månaden.)

När soc räknar ut det ekonomsika biståndet så räknar de in barnbidrag och bostadsbidrag och eventuellt lön, sjukpengar, föräldrapenning i den summan. De brukar kräva att man också söker bostadsbidrag, men kan säker ge dispans om det är så att man inte är godkänd av fk.

Så summa summarum: Bostadsbidrag och ekonomiskt bistånd är INTE samma sak.

Vad är det för pengar ni får av försäkringskassan?
    Och har ni ens sökt ekonomiskt bistånd av socialen?
  • Anonym (..)
    Anonym (T) skrev 2018-05-17 23:05:19 följande:

Det stämmer att fk har bostadsbidrag på sitt bord men det har egentligen inget med försörjningsstöd att göra.

Bostadsbidrag är ett bidrag du kan få om du har liten inkomst och hög hyra, samt uppfyller vissa krav.Detta söker du en gång och det är en statlig myndighet

Försörjningsstöd är kommunen en har hand om, beviljar och utbetalar. Det är till för de som inte alls har en inkomst ( eller mkt liten) och inte har några tillgångar. Försörjningsstöd söker du varje månad och handläggaren kan ställa krav på den som får stödet, tex praktik eller aktivt arbetssökande.

Men det verkar inte som att bidrag för hyran ingår i försörjningsstödet??
  • Anonym (T)
    Anonym (..) skrev 2018-05-17 23:15:39 följande:

I försörjningsstödet ingår ekonomiskt bistånd för hyra.

Allt detta kan en handläggare på kommunen förklara mer ingående och dessutom hjälpa till med en ansökan
  • Anonym (nejnej)
    Anonym (..) skrev 2018-05-17 23:15:39 följande:
    Vad tror du försörjningsstöd är egentligen? Självklart ingår hyran, den är prio 1 hos försörjningsstöd tillsammans med el och mat. Jag skrev ovan vad som ingår:

Hyra
    El
    Vatten
    Barnomsorg
    Fackavgift
    A-kassa
    Hemförsäkring (glömde innan)

Räkna ihop hur mycket det kostar er i månaden.
    Lägg sedan till mat och levnadspengar, för er familj är riksnormen:

5400 (för dig och din sambo) + 2150 (för er 1-åring) + 1900 (för er 3-åring)

När hyra, el, vatten, ev barnomsorg, fack, a-kassa och hemförsäkrning så ska ni alltså ha ca 9000 kr kvar till mat, kläder, nöjen och övriga räkningar som internet, mobiler etc.

så vad ligger era räkningar på och exakt vad har ni för inkomst nu och varifrån får ni den?
Svar på tråden Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?