Kan soc göra någonting när en barnfamilj inte har råd att betala hyran?
Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?
Om en barnfamilj inte har råd att betala sin hyra och inte har rätt till bostadsbidrag, kan soc hjälpa till med hyran då?
Jag vågar inte ta risken att mina barn kanske blir utan mat. Hur kan dessa nödpengar räcka till en hel familj? Det lär ju bara va ett litet bidrag
Fått matpengar via försäkringskassan?
Gör såhär: ta kontakt med den enhet/förvaltning i den kommun där du befinner dig. Förklsra läget för en handläggare och fråga vad som krävs för att ni ska bli beviljad stöd för försörjning och bostad (hyra). Sen är det upp till handläggaren att bevilja det ni har rätt till.
Försäkringskassan behöver ni inte blanda in.
Nu tar du risken istället att de blir hemlösa och därmed omhändertagna. Nödhjälp kan räcka om man lär sig vad som är billigast och var. Natrligtvis får man inte unna sig nåt onödigt. Hur gamla är barnen?
Det är det jag har gjort men det har uppstått nya problem när man inte kan skriva sig där man bor ..
Funkar oftast bara en gång, upprepas det är det inte längre akut nöd utan ett mönster så då får man avslag. TS behöver ta tag i sin situation från rätt håll.
Då är det bra isåfall. Men då undrar jag varför 2 olika myndigheter har hand om bostadsbidrag? Så som jag förstått det så är det bara fk som har hand om bostadsbidrag
Det stämmer att fk har bostadsbidrag på sitt bord men det har egentligen inget med försörjningsstöd att göra.
Bostadsbidrag är ett bidrag du kan få om du har liten inkomst och hög hyra, samt uppfyller vissa krav.Detta söker du en gång och det är en statlig myndighet
Försörjningsstöd är kommunen en har hand om, beviljar och utbetalar. Det är till för de som inte alls har en inkomst ( eller mkt liten) och inte har några tillgångar. Försörjningsstöd söker du varje månad och handläggaren kan ställa krav på den som får stödet, tex praktik eller aktivt arbetssökande.
Men det verkar inte som att bidrag för hyran ingår i försörjningsstödet??